Fiat 500e dostal pořádný upgrade od Harmanu. Má šanci na výrobu?

Právě probíhající veletrh spotřební elektroniky CES nám přináší jednu automobilovou novinku za druhou. Jako třeba tento vylepšení elektrický Fiat, který monitoruje vaší aktivitu za volantem.

Na stánku Harman, divize Samsung, je rozhodně na co koukat. Kromě novinky v podobě nerušené jízdy, kterou jsme vám představili dříve, si designéři a inženýři namířili hledáček také na elektromobil od Fiatu.

Fiat 500e vznikl již v roce 2013. Už od počátku produkce ho ale trápí nízké prodeje, například u nás se v loňském roce neprodal ani jeden. Fiat navíc na každém vyrobeném kusu prodělá 20.000 dolarů. Kromě toho se říká, že jde spíše o produkt německé firmy Bosch, která pro Italy vyvinula a dodala elektromotor, než auto Fiatu.

TEST Fiat 500 1.2 8v Collezione: Jen mu zkuste odolat!

TEST Fiat 500 1.2 8v Collezione: Jen mu zkuste odolat!

Fiat se navíc prodělečného modelu nemůže zbavit, protože musí z důvodu legislativy vyrobit alespoň 10 % vozů bez emisí, takže je nucen ho i nadále vyrábět. Vzhledem k tomu, že neoplývá ani nějak zvlášť lákavými parametry, vyrábí jich nadbytek a poté prodává jako ojetiny. Harman ale, zdá se, nabízí řešení.

Od jihokorejského výrobce elektroniky totiž retro elektromobil dostal pořádný upgrade. Pořádná porce moderní elektroniky posunula Fiat 500e tam, kde měl být již od začátku. Zaprvé jde o změnu karoserie, která je nyní ve stylu klasických vozů typu speedster, jaké můžete znát například od Porsche. Pozornosti neuniknou ani parádní kola.

Elektromobil 70. let podle Fiatu: Byl opravdu mrňavý, zvládnul ujet 80 km

Elektromobil 70. let podle Fiatu: Byl opravdu mrňavý, zvládnul ujet 80 km

O změně v pohonném ústrojí nebyla řeč, firma Harman k tomu není ani uzpůsobena. Pětistovka má tak stále výkon 111 koní a 200 N.m. Dojezd se liší v závislosti na ročním období - v zimě to dělá 140 km, v létě 190 km.

Vůz dostal zcela novou sadu technologií, která mu otevřela dveře do světa asistentů, jako jsou hlídání slepého úhlu, hlídání jízdního pruhu a upozornění na kolizi. Přední kamera navíc může detekovat objekty a dopravní značky. Přítomna je i laserová technologie LiDar, která měří vzdálenost objektů před autem.

Ideální vozítko do města? Starý Fiat ze 60. let má elektromotor o stovce koní

Ideální vozítko do města? Starý Fiat ze 60. let má elektromotor o stovce koní

Stejné hi-tech vybavení se nachází i na palubě. Senzory monitorují únavu řidiče, jeho polohu očí a hlavy, nebo umí měřit jemu i pasažérům srdeční tep. Podle firmy Harman je tento monitoring důležitý pro nadcházející autonomní vozidla, aby věděli, zdali je řidič připraven převzít kontrolu. Analogové budíky jsou minulostí díky použití dvojici na sebe navazujících obrazovek, které slouží jako infotainment i jako digitální přístrojový štít.

Zdali si tuto studii vezme italská automobilka k srdci nevíme, podobný elektromobil by se nám ale zamlouval. Vzhledem k nákladům na výrobu je sériová produkce tohoto vozu nereálná. Fiat 500e posloužil pouze jako demonstrační nástroj toho, co Harman dokáže.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 62 příspěvků