Fiat 500 TwinAir: dvouválec jde do prodeje

Fiat bere downsizing skutečně vážně a začíná výrobu dvouválce TwinAir. Jako první ho schytají modely 500 a 500C. (+ video)

Vskutku pohonnou jednotku Fiat TwinAir jsme vám podrobněji popsali již dříve na tomto místě. Vznikla v továrním oddělení FPT (Fiat Powertrain Technologies) a prvním modelem, v němž se objeví, bude Fiat 500 v obou karosářských verzích.

Zážehový dvouválec TwinAir disponuje zdvihovým objemem 0,9 l a řadou pokrokových prvků. Mezi ně patří například velmi kompaktní turbodmychadlo, start/stop systém nebo jedinečné elektrohydraulické ovládání ventilů MultiAir, o němž jsme psali třeba na tomto místě. Připomeňme, že mezi hlavní přednosti tohoto řešení patří nižší papírová spotřeba i emise díky přesnějšímu hospodaření s nasávaným vzduchem bez nutnosti instalace konvenční škrticí klapky. Praxe v nedávném testu modelu Punto Evo ale ukázala, že soudruzi z Itálie někde udělali chybu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jaká bude realita u dvouválce TwinAir zatím neumíme říci, ale dá se očekávat současný standard - motor svým naladěním vyhoví především metodice testů normované spotřeby, nikoli koncovým uživatelům (pakliže tedy nejezdí jako při oněch testech, což je k vidění vskutku zřídka), Fiat však slibuje v konfrontaci s podobně výkonným čtyřválcem o 30 % nižší spotřebu paliva, motor je navíc je o 23 % kratší a o 10 % lehčí.

TwinAir bude dodáván ve výkonovém rozpětí od 65 do 105 koní (48 až 77 kW) a v budoucnosti se s ním počítá při zástavbě do hybridního pohonného ústrojí. Pod kapotou Fiatu 500 a 500C bude naladěn na 85 koní (62 kW) při 5 500 ot./min. a 145 Nm při 1 900 ot./min. V přímém porovnání s osmiventilovým čtyřválcem Fiat 1,2 l tak má být o 23 % výkonnější. V kombinaci s manuálně řazenou převodovkou Fiat 500 zrychlí z klidu na 100 km/h za 11 s, dosáhne rychlosti 173 km/h a svému majiteli se odmění průměrnou spotřebou 4,0 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navíc bude možno objednat Fiat 500 s robotizovanou převodovkou Dualogic nabízející dva provozní režimy. Po stisku tlačítka ECO na palubní desce klesne špička točivého momentu na 100 Nm při 1 750 ot./min., což má plně postačovat potřebám městské provozu, proto se automaticky aktivuje i vyšší účinek posilovače řízení známý již řadu let pod označením City.

Prodeje dvouválcové „pětistovky” začnou již letos v srpnu. V blízké budoucnosti se motoru TwinAir objeví i pod kapotami dalších modelů Fiat včetně Pandy nebo Punta Evo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Fiat 500 a 500C TwinAir

Rachty, rachty, rachty, raději napnu plachty...

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 300 000 Kč
Fiat Sedici 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 59 174 km
Cena: 216 000 Kč
Fiat Grande Punto 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 85 359 km
Cena: 80 000 Kč
Fiat Grande Punto 1,4
Rok výroby: 2008
Stav: 93 195 km
Cena: 100 000 Kč
Fiat Scudo 1,9
Rok výroby: 1997
Stav: 256 473 km
Cena: 46 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků