Fiat 500 TwinAir: dvouválec jde do prodeje

Fiat bere downsizing skutečně vážně a začíná výrobu dvouválce TwinAir. Jako první ho schytají modely 500 a 500C. (+ video)

Vskutku pohonnou jednotku Fiat TwinAir jsme vám podrobněji popsali již dříve na tomto místě. Vznikla v továrním oddělení FPT (Fiat Powertrain Technologies) a prvním modelem, v němž se objeví, bude Fiat 500 v obou karosářských verzích.

Zážehový dvouválec TwinAir disponuje zdvihovým objemem 0,9 l a řadou pokrokových prvků. Mezi ně patří například velmi kompaktní turbodmychadlo, start/stop systém nebo jedinečné elektrohydraulické ovládání ventilů MultiAir, o němž jsme psali třeba na tomto místě. Připomeňme, že mezi hlavní přednosti tohoto řešení patří nižší papírová spotřeba i emise díky přesnějšímu hospodaření s nasávaným vzduchem bez nutnosti instalace konvenční škrticí klapky. Praxe v nedávném testu modelu Punto Evo ale ukázala, že soudruzi z Itálie někde udělali chybu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jaká bude realita u dvouválce TwinAir zatím neumíme říci, ale dá se očekávat současný standard - motor svým naladěním vyhoví především metodice testů normované spotřeby, nikoli koncovým uživatelům (pakliže tedy nejezdí jako při oněch testech, což je k vidění vskutku zřídka), Fiat však slibuje v konfrontaci s podobně výkonným čtyřválcem o 30 % nižší spotřebu paliva, motor je navíc je o 23 % kratší a o 10 % lehčí.

TwinAir bude dodáván ve výkonovém rozpětí od 65 do 105 koní (48 až 77 kW) a v budoucnosti se s ním počítá při zástavbě do hybridního pohonného ústrojí. Pod kapotou Fiatu 500 a 500C bude naladěn na 85 koní (62 kW) při 5 500 ot./min. a 145 Nm při 1 900 ot./min. V přímém porovnání s osmiventilovým čtyřválcem Fiat 1,2 l tak má být o 23 % výkonnější. V kombinaci s manuálně řazenou převodovkou Fiat 500 zrychlí z klidu na 100 km/h za 11 s, dosáhne rychlosti 173 km/h a svému majiteli se odmění průměrnou spotřebou 4,0 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navíc bude možno objednat Fiat 500 s robotizovanou převodovkou Dualogic nabízející dva provozní režimy. Po stisku tlačítka ECO na palubní desce klesne špička točivého momentu na 100 Nm při 1 750 ot./min., což má plně postačovat potřebám městské provozu, proto se automaticky aktivuje i vyšší účinek posilovače řízení známý již řadu let pod označením City.

Prodeje dvouválcové „pětistovky” začnou již letos v srpnu. V blízké budoucnosti se motoru TwinAir objeví i pod kapotami dalších modelů Fiat včetně Pandy nebo Punta Evo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Fiat 500 a 500C TwinAir

Rachty, rachty, rachty, raději napnu plachty...
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

dnes | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků