V těchto dnech byl v USA zahájen prodej modelu Fiat 500, zatím jen v sérii Prima Edizione. Značka Fiat se vrací poprvé od roku 1984.
Prvních 500amerických motoristů si bude moci pořídit kompaktní Fiat 500 představený za Atlantikem v zahajovací sérii Prima Edizione. Každý z těchto vozů bude opatřen číslovanou plaketou a lakován jedním z exkluzivních odstínů Rosso, Grigio a Bianco, tedy červená, šedá a bílá. Výroba již byla spuštěna v mexické továrně Chrysleru v Toluce a Fiat 500 bude prozatím k dispozici výhradně se zážehovým čtyřválcem 1,4 l MultiAir naladěným na 101 koní (74 kW) kombinovaným s manuálně řazenou převodovkou. V průběhu letošního roku bude tato edice doplněna standardním provedením a otevřenou variantou Fiat 500C.
Fiat 500 Prima Edizione
Ačkoli americké provedení vypadá v porovnání s tím evropským takřka identicky, po technické stránce se od něj přeci jen liší. Struktura karoserie byla výrazně posílena pro lepší torzní tuhost a snížení hluku a vibrací (NVH) aplikací většího počtu dílů z vysokopevnostní oceli, jejichž úkolem je také zvýšit bezpečnost posádky v případě převrácení vozu. Zvláště zadní náprava byla přepracována,l dostala nové silentbloky a tužší pružiny odladěné pro požadavky amerických vozovek. Vpředu najdeme stabilizátor většího průměru a přepracovanou geometrii a řízení pro lepší stabilitu ve vyšších rychlostech. Pohonná jednotka pak dostala nový kryt, který má spolu s jejími hydraulickými lůžky omezit přenos hluku a vibrací do prostoru posádky.
Posílená brzdová soustava dostala větší třmeny vpředu, nastavení stabilizačního systému je přizpůsobeno standardní instalací „univerzálních“ pneumatik. Změnily se stěrače vpředu i vzadu, aby stíraly větší plochu a nebyly ohroženy v myčkách. K potlačení hluku dostal interiér a prostor pro zavazadla nové obložení doplněné další pěnovou izolační vrstvou. Ačkoli sedadla na první pohled vypadají velmi podobná těm u evropské verze, při podrobnějším zkoumání si všimneme, že zvláště ta přední mají o něco vyšší opěráky a delší sedáky, doplněna byla také středovou loketní opěrou.
Srovnání volantu a sedadel evropské (nahoře) a americké (dole) verze Fiatu 500
Drobných změn doznalo také pracoviště řidiče. Změnilo se tvarování středové konzole, jež postrádá vodorovný technologický předěl a po stranách řadicí páky najdeme nové spínače spouštění oken, jež jsou v tomto případě kulaté a rámované chromováním. V panelu ovládání klimatizace se objevila tlačítka vyhřívání předních sedadel, nová jsou tlačítka na volantu. Zatímco u evropské verze skupiny na obou ramenech ovládají audiosoustavu, v USA je pravé rameno vyhrazeno tempomat. Prohlédnout si můžete také americkou brožuru pro Fiat 500.
Podobných drobných i významnějších změn bychom našli ještě řadu, ale pro základní orientaci nám výše zmíněné postačí. Teď se jen nechme překvapit, jak se „pětistovce“ v USA povede. Šéf Fordu Alan Mulally to příliš růžově nevidí. Před několika dny uvedl, že v USA trh pro měnší auto než je Fiesta zkrátka není, což dokazují debakly z minulých let. Za příklad uvedl Smart ForTwo od Daimleru, jehož se i přes masivní kampaň v USA vloni prodalo jen necelých 6 000 kusů.
Detaily interiéru amerického provedení Fiatu 500