Fiat 500 v loňském roce oslavil 60 let své existence. Po loni představené edici Sessantesimo si řekneme něco o linii Collezione, která právě vstupuje na český trh.
Jenom hrstka evropských automobilů má takové kouzlo a historické dědictví jako Fiat 500. Nástupce modelu Topolino se začal vyrábět už v roce 1957 a loni tedy oslavil šedesát let existence, což Italové nenechali bez odezvy. Vznikla 560kusová edice Sessantesimo představená loni v Ženevě a jednou by mohla mít sběratelkou hodnotu. Stejně jako edice Collezione, která přichází na náš trh v jednašedesátém roce života pětistovky.
Že se jedná o sběratelský kus, napovídá už samotný název Collezione (sbírka), na rozdíl od edice Sessantesimo však vůz není omezen počtem vyrobeným kusů. Na našem trhu se nabízí jak s uzavřenou, tak otevřenou karoserií (500C) a v základu nabízí velmi slušnou výbavu: pět airbagů včetně kolenního pro řidiče, přední mlhovky, dálkové ovládání centrálního zamykání, litá 16palcová kola, manuální klimatizaci, tempomat, elektricky ovládaní okna a vnější zpětná zrcátka nebo rádio se čtyřmi reproduktory, 5palcovým dotykovým displejem a bluetooth handsfree.
Co se exteriéru týče, nepřiplácí se pouze za bílý lak Gelato. Za slonovinový odstín už dáte 7500 korun, modrá metalíza Dipinto di blu stojí 8500 Kč, a pak jsou tady dvě dvoubarevné verze po 24.000 korunách – vždy se základem v bílé Gelato a horní polovinou karoserie buď v zeleném odstínu Lattementa, nebo šedém Lunare. Vedle množství chromaných lišt (dokonce i jednou vedoucí středem kapoty) pak vůz poznáte podle chromovaných krytů zrcátek či koženého interiéru s velice „praktickým“ bílým potahem volantu.
Základní výbavu můžete rozšířit spoustou volitelných prvků, a to buď v rámci paketů, nebo samostatně. Třeba paket UConnect Nav za 16.000 Kč obsahuje rádio se 7palcovým displejem a navigací či dva další reduktory, paket City za 8000 Kč přidá dešťový a světelný senzor a zadní parkovací čidla. Můžete mít i audio Beats (10.500 Kč), kůží čalouněnou řadicí páku (2200 Kč), automatickou klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče (2400 Kč) či prosklenou střechu s elektrickým ovládáním. Tedy alespoň za předpokladu, že rovnou nesáhnete po kabriu.
Nicméně, slušná sériová výbava a fakt, že se jedná o speciální edici, si vybírají svou daň na vyšší základní výbavě. Na výběr jsou tři motory včetně naftového, z nichž ten nejdostupnější (1.2 8v/51 kW) stojí 408.000 Kč v případě uzavřené verze a 478.000 Kč v případě kabria. Přes půl milionu se pak umí dostat kabrio 0.9 TwinAir/62 kW (508.000 Kč) a jedna-trojka Multijet/70 kW (538.000 Kč), a to už je dost i na stylové miniauto.
Fiat 500 Colezzione - technická data a české ceny |
Motor |
1.2 MPI 8v |
0.9 TwinAir |
1.3 MultiJet |
Převodovka |
5M* |
5M |
5M |
Zdvihový objem [cm3] |
1242 |
875 |
1248 |
Válce/ventily |
4/2 |
2/2 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
51/5500 |
62,5/5500 |
70/4000 |
Točivý moment [N.m/min] |
102/3000 |
145/1900 |
200/1500 |
Maximální rychlost [km/h] |
160 |
173 |
180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
12,9 |
11 |
10,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
4,9 |
3,8 |
3,4 |
Základní cena [Kč] |
408.000 |
438.000 |
473.000 |
Cena kabrio [Kč] |
478.000 |
508.000 |
538.000 |
*příplatek za Dualogic činí 32.000 Kč |