Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy s pohonem zadních kol

Model 131 Mirafiori před 40 lety nahradil v střední třídě Fiatu řadu 124. Zachoval si klasické uspořádání pohonného ústrojí, jeho nástupcem se však již stala Regata s předním pohonem.
Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy s pohonem zadních kol
Seznam kapitol
  1. Mezi typy 124 a Regata, Fiat 131 Mirafiori v Československu, Ortodoxní, přesto vyladěná koncepce, Videa
  2. Motory DOHC nastupují, Poslední facelift, Technické údaje
  3. Fotogalerie (kompletní)

Motory DOHC nastupují

Facelift řady 131 Mirafiori přinesl v roce 1978 celoplastové nárazníky, větší světlomety vpředu i vzadu a přepracovaný interiér s novou palubní deskou a zajímavým jednoramenným volantem. Nejvýznamnější novinkou se ale stalo zavedení moderních čtyřválců DOHC (Twin Cam, tedy TC) pro nové verze Supermirafiori. Ty měly při objemu 1 301 ccm výkon 78 koní (57 kW) a z objemu 1 585 ccm dávaly až 96 koní (71 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat 131 Supermirafiori 1600 TC (tedy Twin Cam) v provedení z roku 1978. Facelift tehdy přinesl kromě lepších motorů také větší světlomety vpředu i vzadu či nové nárazníky.
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Novinkou se v rámci faceliftu stala upravená palubní deska s jednoramenným volantem

Základní provedení Fiat 131 Mirafiori si, stejně jako kombi přeznačené z Familiare na Panorama, zachovalo původní motory OHV. V tomto roce přibyla i dvoudveřová verze Racing s dvoulitrem DOHC o výkonu 115 koní (85 kW), upravenou maskou s párem kruhových světlometů nestejného průměru, rozšířenými blatníky, spoilery a upravenou pětistupňovou převodovkou, s nimiž jezdila až 180 km/h.

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Přibylo také provedení Diesel s vznětovými, atmosféricky plněnými motory 1 995 nebo 2 445 ccm s výkonem 60, resp. 72 koní (44/53 kW), jež na první pohled poznáte podle „čtyřoké“ masky s párem svítilen shodného průměru a výduti na kapotě vynucené zástavbou vyššího motoru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Verze s vznětovými motory měly masku s dvěma páry světel a prolis v kapotě

V USA facelift znamenal přeznačení modelu Fiat 131 na Fiat Brava, přičemž původní motor 1,8 l SOHC byl už na začátku roku 1979 nahrazen dvoulitrem OHV z verze 124 Spider. Zavedení vstřikování v roce 1980 výkonovou špičku navýšilo na 103 koní (76 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat 131 Racing s dvoudveřovou karoserií, specifickou maskou a velkými sedadly

Poslední facelift

Na jaře roku 1981 proběhla poslední modernizace řady Fiat 131, přičemž zážehovým motorům OHV s výjimkou nejlevnější verze typu Panorama definitivně odzvonilo. Sedany Mirafiori měly motory SOHC, Supermirafiori opět výhradně DOHC. Základní Mirafiori mělo motor 1 367 ccm/51 kW a Mirafiori CL pak 1 585 ccm/63 kW, „supermirafy“ disponovaly motory 1,4 l/55 kW, 1,6 l/72 kW a 2,0 l/85 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modernizace z roku 1981 opět zasáhla také interiér vozu, přičemž verze Supermirafiori nejlépe poznáme podle plastových obkladů spodních částí dveří a blatníků 

Standardem pro všechny verze se staly široké ochranné pásy na bocích karoserie (Supermirafiori mělo plnohodnotné plastové obklady v celé délce spodní linie dveří a blatníků), nová byla palubní deska a modifikacemi prošly závěsy kol i převodovky.

Fiat Croma (1985): nejlevnější z italsko-švédské čtveřice

Fiat Croma (1985): nejlevnější z italsko-švédské čtveřice

Objevila se omezená série dvoudveřových vozů Volumetrico Abarth s přeplňovanou verzí dvoulitru TC ze sedanu Supermirafiori o výkonu 140 koní (103 kW) a s nejvyšší rychlostí přes 190 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombíky 131 Panorama přežily výchozí sedany Mirafiori až do nástupu řady Regata Weekend v roce 1985

Výroba sedanů Fiat 131 byla ukončena v roce 1983, ovšem produkce kombi Panorama běžela ve verzích 2,0 TC/85 kW a 2,5 D/53 kW až do roku 1985, kdy na jejich místo nastoupil model Fiat Regata Weekend. Sportovní verze Fiat 131 Abarth v úpravách pro rallye vynikaly v seriálu WRC, v letech 1976 až 1981 vyhrály celkem 18 závodů. Markku Alen, Timo Salonen a Walter Röhrl si navíc za jejich volanty dojeli pro tituly šampiónů v ročnících 1977, 1978 a 1980.

Technické údaje: Fiat 131

  • Rok • stupeň výbavy 1976 • Abarth
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/2 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 995 cm3
  • Vrtání • zdvih 84,0 mm • 90,0 mm
  • Stupeň komprese 10,0:1
  • Nejvyšší výkon 103 kW (140 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 6 400 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 177 Nm při 3 800 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,2 s
  • Nejvyšší rychlost 190 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 5 stupňů
  • Objem palivové nádrže 50 l
  • Hmotnost: pohotovostní 981 kg
  • Rozvor náprav 2 490 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 461 mm • 1 456 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 191 × 1 720 × 1 360 mm
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Mezi typy 124 a Regata, Fiat 131 Mirafiori v Československu, Ortodoxní, přesto vyladěná koncepce, Videa
  2. Motory DOHC nastupují, Poslední facelift, Technické údaje
  3. Fotogalerie (kompletní)
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 62 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků