Vlastnit vůz, který má jedinečnou a zdokumentovanou historii, a navíc je pohodlný, praktický, vzácný a skvěle zachovalý, je snem snad každého sběratele. Tenhle má navíc úžasné pojítko s mateřskou automobilkou.
V březnu roku 1969 přivezl Fiat na autosalon v Ženevě novou vlajkovou loď – čtyřdveřovou limuzínu řady 130 jako nástupce modelu 2300. Veřejnost uchvátila technická vyspělost v podobě nezávislého zavěšení všech kol, vidlicového šestiválce, posilovače řízení a mnoha dalších prvků. Dále je nutné vyzdvihnout prostorný a luxusně zpracovaný interiér s pohodlnými sedadly. Limuzínu doplnilo v roce 1971 elegantní kupé.
Jenže rodina Giovanniho Agnelliho, tehdejšího ředitele Fiatu, toužila po stejně pohodlném, ale praktičtějším voze. Oslovila proto tovární designérské a karosářské oddělení, aby jejich představu naplnilo. V dílnách zakázkové karosárny Officina Introzzi nedaleko přístavního města Como následně vznikly čtyři kusy Fiatu 130 Familiare v provedení kombi.
První z nich pochopitelně putoval do garáže Giovanniho Agnelliho ve Svatém Mořici a byl ze všech nejúchvatnější. Vybaven šestiválcovým motorem o objemu 3,2 litru v kombinaci se třístupňovou automatickou převodovkou ho Gianni používal celoročmě. Karoserie nese stříbrný metalický lak doplněný dřevěným dekorem na bocích. Kontrastem je bronzový kožený interiér se sladěnými koberci a světlým dekorem. Další specialitou je třetí brzdové světlo.
Třešničkou na dortu je rozměrný proutěný koš na střeše, kde Giovanni vozil například lyže. Právě jeho denní užívání je z historického hlediska klíčové, protože vůz je zachycen na celé řadě dobových fotografií. Giovanni vůz vlastnil do roku 1985. Současný majitel pokračoval v pečlivé údržbě a vystavoval ho na prestižních motoristických akcích.
Druhý exemplář daroval Giovanni dobrému známému a obchodníkovi se starožitnostmi. Má krémový lak doplněný vínovou střechou. Třetí kus se zelenou střechou je zahalen tajemstvím a není jasné, kde skončil. Poslední, s krémovým lakem, bronzovou střechou a černým koženým interiérem, vlastní FCA Heritage a původně patřil bratrovi Umbertu Agnellimu.
Konečná cena vozu se odhaduje někde mezi 4,27 až 7,5 milionu korun. Prodán bude prostřednictvím aukční síně RM Sotheby´s.