Fiat 126: 40 let „brouku východního bloku“

37 komentářů

Zoltán Medve
11. dubna • 21:23

Dobrý deň! Potreboval by som poradiť ohladom svojej Fiatky 126p 650E,problém je ..pri jazde 80-100km/h mi dosť často z ničoho nič auto začne strácať výkon proste začne spomaľovať aj keď stále držím plyn! A keď vyradím a nechám 30sekund až minutu bezať na voľnobehu tak po znovu zaradení auto ide normálne nejaký čas,niekedy 100km a niekedy ledva kilometer..som z nej zúfalý! Ps: mám nový karburátor ,auto chytá za studena aj za tepla ako anjelik prosím o rady budem vďačný!!

Petrspk
11. září • 9:42

Já s maluchem začínám a mohu říct, že první pocity byly smíšené, ALE! můžu říct, že po pár jízdách jsem si ho oblíbil. Obratný,malý,svižný autíčko s malou spotřebou což je v dnešní době příznivé, kupodivu i solidní řidiči mě pustí před sebe. Je fakt, že pro vyšší lidi to moc není, já sám měřím přes 180cm... ,ale nemám žádný problém. To, že někdo zde píše, že je to křáp... Vážení uvědomte si jednu věc. To auto jednou vyjelo z fabriky nové a to platí pro jakýkoliv auto, jsou i mnohem mladší vozy co jsou už dávno díky svému stavu na vrakáči a v hutích. Je to jen čistě Vaše vizitka jak auto po Vás bude vypadat a nikoli vizitka výrobce. Výrobce zaručuje jako u každého auta životnost za určitých podmínek daných výrobcem a ty když se dodružují, tak není sebemenší problém mít auto stále ve slušném stavu a to bez rozdílu věku a typu auta. Od toho jsou k autům manuály a servisní knížky! Taky hodně udělá to , kdo za tím volantem sedí. Pokud tam sedí jen cvičená opice z autoškoly co umí jen šlapat na plyn a jezdit jak dobytek všude, nejlíp na hrbolatých cestách kde je to samá díra a bude brát auto jen jako kus železa co se hýbe vlastní silou a bude si dokazovat jen ten pocit moci za tím volatnem, tak to taky bude podle toho náležitě vypadat. Tím chci říc, že i starý, dobře udržovaný automobil je na tom i v dnešní době líp než mnohem mladší vozy po pár letech provozu jenom díky bezohlednosti majitelů.U malucha oceňuju hlavně tu věc, že je snadno opravitelný kdekoli na cestě, na vše se dá dostat a nikdy se mi ještě nestalo, že bych se s ním nedopravil do cíle a ještě domů. Ano výkonově to na dálnici není, ale po běžných cestách není problém jezdit a zas taková plečka to není jak někteří tvrdí, když já s tím nemám problém stíhat dnešní provoz a nebýt brzdou a to i v případě kdy jsem v tom vezl tři dospělí lidi o váze kolem osmdesáti kg na osobu a mezi dědinama nebyl problém jet těch 85km/h a za zadkem nebrzdit chlapa v bavoráku a nemusím mít pedál na podlaze a přetáčet motor. Je to zase vše jen o řidiči jak umí jezdit a nikoli o autě.Takže je to jen na Vás. Já na něj nedám dopustit

JK
3. září • 14:21

Malucha jsem koupil (před pár lety) za 3000, byl to ten novější model, na ježdění po Ostravě si ho nedovedu vynachválit. Všude jsem se vlezl, startoval jedna báseň, přidělal jsem do zadu, bezp. pasy a vozil jsme v něm i malou v sedačce. Nejdál jsem sním byl 80Km od Ov a je fakt, že když mne předjížděl kamion, byla fuška ho udržet, normálně mi odskočil ke škarpě.
Nic méně levné ND, pořád pohodlnější než kolo, nebo pincek, jako přibližovadlo do práce a do obchodu OK.

Vana666
3. září • 21:27

Do malucha jsem si kdysi jednou sedl a nechtěl bych to ani zadarmo. S mými 190 cm jsem byl zaražený pod stropem s hlavou úplně nakřivo a nemohl jsem se pohnout. Katastrofa

noe
3. září • 9:37

Jen ta cena dnes chybí na dnešním trhu:-D

martynezz
3. září • 12:12

Myslim ze ta cena chybi malo komu - vzhledem k tomu ze prumerny plat je asi tak 10x vyssi nez za komunistu a novy maluch stal tehdy 42 000 Kcs, tak za ty penize byste dneska mel auto v cene zhruba 400 000 Kc. S pozdravem "RVHP zmar!" :-)

Xspy
3. září • 17:07

Průměrný plat v roce 1985 - 2925 Kč 42000/2925 = 14,4 Platu
2011 - 24436Kč 400000/24436 = 16,4 Platu Nemluvě o tom že platový průměr v socialistické společnosti = všichni máme stejné ... a dnes kdy průměr absolutně neříká nic o reálných mzdách ... a kde je i to RVHP ;) .Jistě pořadníky dnes už nejsou , ale dostupná nová auta taky ne ;)

martynezz
3. září • 19:07

Je dost podstatny rozdil, jake auto si za ty penize koupite. Pokud tedy vezmeme stejny pocet platu jako byl treba za komunistu na Malucha: 14,4 * 24436 = 351 878,-V cene 351 000 koupite slusne vybavene auto nizsi stredni tridy => postatne lepsi, nez byla pozice Malucha ve sve dobe. Pozici Malucha odpovida rekneme Hyundai i10, ktera zacina na 190 000, nebo napr. Skoda Citigo od 180 000.Rekneme tedy 190000 / 24436 = 7.8 platu proti komunistickym 14.4 => na nove auto si vydelate 2x rychleji nez za komunistu.Nove auto se da ale koupit i podstatne levneji nez za 190 000 - napr. Dacia Sandero za 160 000 => za komunistu byla zivotni uroven HORSI nez dnes.

martynezz
3. září • 19:14

Jeste dotatek: ceny ktere jsem uvel (i10 od 190 000, Citigo od 180 000) jsou cenikove - vetsina prodejcu vam da jeste slevu.To je presne opacny stav nez za komunistu, kdy jste spis musel k tem 42 000 pridat pod rukou dalsich par tisic aby se na vas Maluch nebo jine auto vubec dostalo (o tom ze byste si mohl treba vybrat barvu byste si mohl nechat jen zdat).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Martx
3. září • 19:54

Tak jste to zhodnotil jako pravý znalec. Tedy ještě k ucelení obrázku.
Tehdejší průměrná mzda byla realitě nepoměrně blíž než dnes. Dnes, díky neskutečně rozevřeným platovým nůžkám managerů a pracujících, má drtivá většina pracovníků mnohem méně než 20000,-, tuším že na úrovni 15000.
Dále si uvědomte, že konečnou cenu vozu kalkulujete k hrubé mzdě, takže dnes uberte nějakých 33%.
Závěrem nezapomeňte, aby si člověk mohl vůbec koupit nějaké vozidlo za poctivé peníze, tak musí být zaměstnaný.
A to je patrně ten nejpodstatnější rozdíl oproti té "šedé" minulosti.

Dusan
6. září • 12:13

Problem podobnych od na komunisty je v tom, ze jsou to povetsinou straslive nicim nepodlozene blaboly, to je i pripad tohoto cancu. Pro priste doporucuji zamerit studium na zakladni statisticke metriky, konkretne median a pak na praci s informacnimi zdroji, konkretne web CSU, kde lze tuto matriku najit.

martynezz
3. září • 20:22

Staci kdyz se podivate na ulici v jakych autech vetsina lidi jezdi - zadne pastousky to rozhodne nejsou. Spousta domu je opravenych, popr. novych, kdyz jdete do kramu tak maji nakupniky voziky pretekaji lidem zbozim. Za komunistu byli obchody poloprazdne, popr. se na zbozi staly dlouhe fronty - luxusni zbozi bylo jen pro vyvolene (Tuzex), o cestovani ani nemluvim. Kdyz prepocitate tehdejsi ceny zbozi na kupni silu tak vetsina zbozi levnejsi nebyla. Kdyz chtel clovek nedostatkove zbozi (coz bylo napr. i obycejne jizdni kolo), tak musel mit zname nebo podplacet.
Nezamestnanost v roce 2012 se pohybuje okolo asi 8% a to jeste mozna polovina z tech nezamestnanych ani o praci moc nestoji a radeji pobira socialni davky. Za komunistu byla temer 0% nezamestnanost umela.
Oproti komunismu se vetsina lidi ma jako prase v zite. Ta minulost nebyla jen "seda" ale primo "cerna" a jeji nasledky neseme jeste dnes.

BlackRider
3. září • 10:34

Tak za 50000 si muzes koupit TATA Nano v Indii, akorat ho v EU asi neprihlasis ;).

Rover623
2. září • 14:45

Dlužno podotknout, že Fiat 126 a 126p se odlišovali podstatně více než bylo zřejmé. Zatímco model 124 upravil pro Sovětský Svaz přímo Fiat a dodal i stroje na jeho výrobu, vznikla tak Lada. Model 126 šel trochu jinudy. 126p vyráběná v Polsku byla sice podobná tomu co produkovala Itálie, ale poláci si auto upravili tak aby šlo snadněji vyrábět v podmínkách které měli. Koncepce zůstala stejná, ale některé věci se předělali, kvůli neschopnosti v Polsku takový díl vyrobit (asi jako když Škoda dělala design Favoritu podle předního světla, protože tehdejší PAL nedokázal vyrobit jiné).Výsledkem úprav a také mizernou kvalitou a montáží, byl 126p neskutečně poruchový. Pouze Fiaty 126p ze začátku produkce (z dílů od Fiatu) byli jakžtakž spolehlivé, v momentě kdy Poláci kompletně převzali výrobu byla jakákoli kvalita pryč.Fiat 126 vyráběný v Itálii, bylo spolehlivé malé auto které navazovalo na model 500. S tím co z toho vzniklo v Polsku v koncesi se to nedá srovnat. Poláci navíc byli nuceni pozměnit a přidat mřížky pro přístup vzduchu (na bok), protože jejich mírně upravený motor, měl větší tepelný výdej. O tom, že s původním motorem od Fiatu se nedal ani srovnávat, snad nemusím mluvit. Nehledě na fakt, že jejich motory avizovaného výkonu ani nedosahovali.Jednoduše řečeno, Fiat 126 byl auto se kterým se jezdilo, kopec, nekopec jako s Fiatem 500. Fiat 126p byl auto které se tlačilo.

Artefaction
2. září • 16:14

Krucifix, co ta čeština ve shodě? Dlouho ze "školi"????

Rover623
2. září • 16:21

No jo, no, nezkontroloval jsem si to po sobě.

josephko
2. září • 8:49

Obdivujem, ako sa tam na dovolenku poskladali 2 dospelí a 2 deti. Býval som a stále bývam pri medzinárodnej ceste E61, a tak som v lete vídaval kolóny Poliakov aj Dederónov. Väčšina Poliakov jazdila na Maluchoch, menej časté boli Fiaty 125p a Polonezy - tie zvyčajne za sebou ťahali legendárny poľský karavan. Existoval len jediný typ a ešte aj teraz ho občas vidím na cestách.
Pravidlom bolo, že takmer každý Maluch mal pootvorenú zadnú kapotu - kvôli lepšiemu chladeniu. A nebolo zriedkavé vidieť Malucha s malým prívesom.

jogurt
2. září • 23:19

jo a s bednou na střešní zahrádce. Z Varšavy k Balatonu to musel být výlet jako vepř....

Vana666
2. září • 8:36

Strašný krám

Linkinn52
2. září • 8:14

V Polsku se do roku 200 vyrobilo více než 3,3 mil.:-D Už v tý době jo?

Vladako
2. září • 7:16

Koupil jsem ho novej v tehdejsi mototechne. Bylo to moje prvni auto, splnenej sen. I presto ze se dost porouchaval - topeni, lanko ke starteru, kulovy cepy, byl senzacni. Pozdeji jsem jezdil a jezdim v krasnych autech renomovanych znacek, ale na malucha nikdy nedam nepostit a hlavne na nej nezapomenu. Diky za nej.

martynezz
2. září • 2:43

S maluchem jsem zamlada zacinal ... byl to hroznej kram (po nejake babizne co to nabourala). Upadli mu predni dvere (chatrne zavesy), rozsypala se prevodovka, uvolneny plech v motorovem prostoru preseknul klinovy remen, vyhoreli spinace pod volantem. Predjizdeni traktoru v kopci byl adrenalinovy zazitek - NEVER MORE!

jogurt
2. září • 23:17

Geniální byly i nevyjímatlené žárovky světlometů, když ruplo vlákno, musel se měnit celý reflektor i se sklem. Kdo tohle vymyslel....? A podobných paskvilů tam bylo plno. Trabant byl proti tomu technický i uživatelský zázrak.

Mira
26. května • 22:54

To je kravina.Malucha mam takže moc dobře vím, že žárovku jde vyměnit úplně normálně a vůbec se nemění celé světlo.

Jirka
4. října • 20:56

Co to meleš za kraviny????? Tohle měl MB modely pro USA,ale rozhodně ne FIAT. Jdi se nechat vyšetřit.

Rastajan
3. října • 20:52

Tak to by mě zajímalo, jakl jsi na tohle přišel. Mám jednoho polskýho Malucha doma a žárovka jde v originálních světlometech vyměnit uplně normálně ...

Xspy
3. září • 16:26

;-) teda já mám ještě dva rok 1987 a 1991 .... A reflektory celé vážně neměním .
To co mne na rozdíl od Škodovky lákalo bylo vzduchové chlazení tj. bezproblémové starty v zimním období a možnost tankovat Natural 95 bez dalších aditiv .
Lepší než stará Škodovka , novější ale menší než Trabant .....

Xspy
3. září • 12:18

;-) teda já mám ještě dva rok 1987 a 1991 .... A reflektory celé vážně neměním .
To co mne na rozdíl od Škodovky lákalo bylo vzduchové chlazení tj. bezproblémové starty v zimním období a možnost tankovat Natural 95 bez dalších aditiv .
Lepší než stará Škodovka , novější ale menší než Trabant .....

Vana666
3. září • 12:30

co má chladicí médium společného se snadností zimních startů ?

JK
3. září • 14:14

hmm, vzdychem chlazená vozidla startují ve studeném prostředí bez potíží.
Problém je, že v horku je to naopak :-D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
3. září • 14:45

JK a proč si to myslíš ? Má to nějaké technické zdůvodnění ?

Xspy
3. září • 16:51

;-) Voda a vzduch
Škodovka promrzala , takže zamrznutí vody v dlouhém vedení k chladiči byl častý problém i s nemrznoucí kapalinou . Kašlající 120 a vybité akumulátory ...běžný zimní obrázek před dvaceti lety.

Fiat má zase turbínu , která ofukuje blok motoru , takže v zimě OK . V létě ... možné problémy s přehříváním motoru (nezažil jsem) - proto ty pootevřené dveře od motoru . Sám jsem spíš měl problémy s topením v létě protože stejný vzduch který se prohnal okolo motoru vám pak vytápěl auto ;) klapka neklapka , takže stočená okénka a sauna na nohy ;)

Vana666
3. září • 17:39

Fajn, ale nevysvětluješ proč by měl být rozdíl při startování

Vana666
3. září • 8:41

Ani jsme netušil že něco takového bylo i v maluchu. Tohle řešení pokud vím používala americká auta

Jo
2. září • 1:48

Mrtka zdechla, nikdo ji nehledá... Asi jako Š100, 105.. atd..

kof
2. září • 21:51

osle

jogurt
2. září • 23:15

Nač urážky. Vyjádřil se sice nevkusně ale obsah sedí. Historicky bezvýznamné auto, navíc licenční, tedy nikoli originál. Ale i ten byl z hlediska historie automobilismu bezvýznamný.

Doporučujeme

Články odjinud