Původem italský model se po střední a východní Evropě rozšířil především díky výrobě v Polsku. Ale nejen tam…
Kapitoly článku:
Malý následník
Již za několik týdnů to bude přesně 40 let, co do světa vyrazil malý vozík Fiat 126. Svoji premiéru oslavil na říjnovém autosalonu v Turíně v roce 1972 a jeho úkolem bylo nahradit legendární model Fiat 500. Jeho výroba probíhala takřka tři dekády (v Polsku), přičemž v západní Evropě byl v roce 1993 nahrazen typem Fiat Cinquecento s motorem přesunutým do přední části karoserie.
Většina z celkového počtu vozů Fiat 126 vznikla v Polsku
Fiat 126 sdílel se svým předchůdcem v podobě typu 500 prakticky celý podvozek včetně motoru, rozvoru náprav a konstrukce závěsů, jež byly jen mírně upraveny. Zcela nová byla však karoserie, jejíž poněkud strohé tvary připomínaly zmenšeninu většího typu Fiat 127. Původní motor byl v roce 1977 převrtán z původních 73,5 na 77,0 mm, čímž jeho zdvihový objem narostl z 594 na 652 ccm.
Podvozek, motor a celá koncepce modelu 126 byla převzata z předchozího typu Fiat 500
Nejvyšší výkon zůstal zachován na úrovni 23 koní (17 kW), nicméně špička točivého momentu narostla z výchozích 39 na 43 Nm. V rámci drobného faceliftu přišel v roce 1987 Fiat 126 Bis koncipovaný jako samostatný model, který se vyráběl po boku s původním 126p. Vyráběl se do roku 1991 a z kapalinou chlazeného motoru s objemem 704 ccm polské konstrukce dosahoval výkonu 26 koní (19 kW).
Popularity typu 500 nedosáhl
V domovské Itálii se Fiat 126 vyráběl v továrnách Cassino a Termini Imerese do roku 1979, přičemž během těchto sedmi let tam vzniklo více než 1,3 mil. vozů tohoto typu. Na našich silnicích však patřil spíše k výjimkám, neboť země střední a východní Evropy zaplavovaly od roku 1973 vozy Polski Fiat 126p z licenční produkce polských továren Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM) v Bielsko-Białe a Tychy.
Fiat 126 v edici Personal 4 (1977) z italské produkce
Fiat 126p dostal během svého života celou řadu přezdívek, ale prakticky po celém komunistickém bloku byl znám hlavně jako Maluch, přičemž toto označení se na sklonku výroby dokonce dostalo do oficiálního jména vozu. V Polsku se do roku 200 vyrobilo více než 3,3 mil. těchto vozů, ale licenční výroba probíhala také v Rakousku (Fiat-Steyr, jen 2 tis. vozů) a v Jugoslávii u Zastavy.
Model Fiat 124 ve výrobě nahradil typ 500, ale jeho popularity nedosáhl
Faceliftem prošel Fiat 126p v roce 1984, kdy se dočkal především plastových nárazníků a vinylem obložené palubní desky a říkalo se mu 126p FL. V roce 1994 obdržel několik dílů z modelu Cinquecento (126p EL), koncem výroby se objevily také vozy opatřené katalyzátorem. Dlužno dodat, že celkově vzato Fiat 126 ani včetně polské verze 126p nikdy nedosáhl popularity a prodejních čísel předchozího modelu Fiat 500.