FIA snad zešílela: rošády s pravidly Formule 1 nekončí

Již s dokonalou pravidelností se u královny motoristického sportu, Formule 1, mění pravidla. Není také nic neobvyklého, že v jednom roce se něco zakáže, což se patřičně zdůvodní a v roce dalším se toto opětovně povolí. Samozrřejmě opět s patřičným vysvětlením, že jedině to Formuli 1 pomůže. V těchto dnech se opět jedná, jak upravit pravidla Formule 1, aby byly pro diváka zábavnější a pro jezdce bezpečnější. Po létech, kdy musely Formule 1 používat drážkované pneumatiky se FIA rozhodla, že tato povinnost padne a od roku 2008 tak budou moci používat opět čisté bezdrážkové slicky, navíc o větší šířce. Je tedy s podivem, že před pár lety FIA sdělila, že pouze tyto pneu zajistí lepší bezpečnost a po pár letech uděla opačný krok se stejným zdůvodněním.

Mimo tento malý návrat jedná nyní FIA, kterou zastupuje její výzkumné oddělení, se společnosti AMD o úpravách aerodynamiky monopostu. Jednou z možností pro příští léta je zrušení zadního přítlačného spoileru. FIA tento "skvělý" nápad, který vzešel z výzkumného oddělení, obhajuje tím, že pokud se tato část vozu zruší dojde ke změně proudění za monopostem a Formule tak budou moci jezdit po vzoru amerických Indy Race ve velmi těsném závěsu za sebou a bude docházet k většímu počtu předjetí. V této chvíli za F1 dochází k turbulencím, které snižují přítlak Formulím za sebou a tyto pak nemohou jet v těsném závěsu.

Zmíněná úprava, v případě, že by fungovala dle odhadů FIA, by přinesla více zajímavých okamžiků, ovšem dle zkušeností s FIA z posledních let ve Formuli 1 víme, že většina nových pravidel je, mírně řečeno, postavených na hlavu a místo zvyšování bezpečnosti přináší určitá rizika. Zda se tedy od sezóny 2008 dočkáme mimo nového obutí i změn v aerodynamice ukáže následující týden, kdy se o úpravách pravidel definitivně rozhodne.

My říkáme: už toho sakra nechejte. Příběh s pravidly Formule 1 připomíná pohádku o "dobrém" obchodníkovi, který vyrazil na trh s krávou a vrátil se s pytlem zkažených vajec. Každá "dobře míněná" změna FIA vede jen k další degradaci tohoto prestižního motoristického sportu...

Tip: Již v průběhu letošního roku jsme se nad prací FIA dvakrát zamýšleli. Přečtěte si naše články a o tom, jak se z Formule 1 stává jen zábavná show a jak se FIA v letošní GP USA chytila do vlastní pasti.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 195 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků