FIA snad zešílela: rošády s pravidly Formule 1 nekončí

Již s dokonalou pravidelností se u královny motoristického sportu, Formule 1, mění pravidla. Není také nic neobvyklého, že v jednom roce se něco zakáže, což se patřičně zdůvodní a v roce dalším se toto opětovně povolí. Samozrřejmě opět s patřičným vysvětlením, že jedině to Formuli 1 pomůže. V těchto dnech se opět jedná, jak upravit pravidla Formule 1, aby byly pro diváka zábavnější a pro jezdce bezpečnější. Po létech, kdy musely Formule 1 používat drážkované pneumatiky se FIA rozhodla, že tato povinnost padne a od roku 2008 tak budou moci používat opět čisté bezdrážkové slicky, navíc o větší šířce. Je tedy s podivem, že před pár lety FIA sdělila, že pouze tyto pneu zajistí lepší bezpečnost a po pár letech uděla opačný krok se stejným zdůvodněním.

Mimo tento malý návrat jedná nyní FIA, kterou zastupuje její výzkumné oddělení, se společnosti AMD o úpravách aerodynamiky monopostu. Jednou z možností pro příští léta je zrušení zadního přítlačného spoileru. FIA tento "skvělý" nápad, který vzešel z výzkumného oddělení, obhajuje tím, že pokud se tato část vozu zruší dojde ke změně proudění za monopostem a Formule tak budou moci jezdit po vzoru amerických Indy Race ve velmi těsném závěsu za sebou a bude docházet k většímu počtu předjetí. V této chvíli za F1 dochází k turbulencím, které snižují přítlak Formulím za sebou a tyto pak nemohou jet v těsném závěsu.

Zmíněná úprava, v případě, že by fungovala dle odhadů FIA, by přinesla více zajímavých okamžiků, ovšem dle zkušeností s FIA z posledních let ve Formuli 1 víme, že většina nových pravidel je, mírně řečeno, postavených na hlavu a místo zvyšování bezpečnosti přináší určitá rizika. Zda se tedy od sezóny 2008 dočkáme mimo nového obutí i změn v aerodynamice ukáže následující týden, kdy se o úpravách pravidel definitivně rozhodne.

My říkáme: už toho sakra nechejte. Příběh s pravidly Formule 1 připomíná pohádku o "dobrém" obchodníkovi, který vyrazil na trh s krávou a vrátil se s pytlem zkažených vajec. Každá "dobře míněná" změna FIA vede jen k další degradaci tohoto prestižního motoristického sportu...

Tip: Již v průběhu letošního roku jsme se nad prací FIA dvakrát zamýšleli. Přečtěte si naše články a o tom, jak se z Formule 1 stává jen zábavná show a jak se FIA v letošní GP USA chytila do vlastní pasti.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků