FIA snad zešílela: rošády s pravidly Formule 1 nekončí

Již s dokonalou pravidelností se u královny motoristického sportu, Formule 1, mění pravidla. Není také nic neobvyklého, že v jednom roce se něco zakáže, což se patřičně zdůvodní a v roce dalším se toto opětovně povolí. Samozrřejmě opět s patřičným vysvětlením, že jedině to Formuli 1 pomůže. V těchto dnech se opět jedná, jak upravit pravidla Formule 1, aby byly pro diváka zábavnější a pro jezdce bezpečnější. Po létech, kdy musely Formule 1 používat drážkované pneumatiky se FIA rozhodla, že tato povinnost padne a od roku 2008 tak budou moci používat opět čisté bezdrážkové slicky, navíc o větší šířce. Je tedy s podivem, že před pár lety FIA sdělila, že pouze tyto pneu zajistí lepší bezpečnost a po pár letech uděla opačný krok se stejným zdůvodněním.

Mimo tento malý návrat jedná nyní FIA, kterou zastupuje její výzkumné oddělení, se společnosti AMD o úpravách aerodynamiky monopostu. Jednou z možností pro příští léta je zrušení zadního přítlačného spoileru. FIA tento "skvělý" nápad, který vzešel z výzkumného oddělení, obhajuje tím, že pokud se tato část vozu zruší dojde ke změně proudění za monopostem a Formule tak budou moci jezdit po vzoru amerických Indy Race ve velmi těsném závěsu za sebou a bude docházet k většímu počtu předjetí. V této chvíli za F1 dochází k turbulencím, které snižují přítlak Formulím za sebou a tyto pak nemohou jet v těsném závěsu.

Zmíněná úprava, v případě, že by fungovala dle odhadů FIA, by přinesla více zajímavých okamžiků, ovšem dle zkušeností s FIA z posledních let ve Formuli 1 víme, že většina nových pravidel je, mírně řečeno, postavených na hlavu a místo zvyšování bezpečnosti přináší určitá rizika. Zda se tedy od sezóny 2008 dočkáme mimo nového obutí i změn v aerodynamice ukáže následující týden, kdy se o úpravách pravidel definitivně rozhodne.

My říkáme: už toho sakra nechejte. Příběh s pravidly Formule 1 připomíná pohádku o "dobrém" obchodníkovi, který vyrazil na trh s krávou a vrátil se s pytlem zkažených vajec. Každá "dobře míněná" změna FIA vede jen k další degradaci tohoto prestižního motoristického sportu...

Tip: Již v průběhu letošního roku jsme se nad prací FIA dvakrát zamýšleli. Přečtěte si naše články a o tom, jak se z Formule 1 stává jen zábavná show a jak se FIA v letošní GP USA chytila do vlastní pasti.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků