FIA a Ferrari versus zbytek světa; bude to konec F1?

Ve světě F1 je všechno postaveno naruby. Ostatní týmy už nebudou jen přihlížet spolupráci Ecclestoneho s Ferrari a postavily se do opozice - Post týmové dvojky u Williamsu získal Nick Heidfeld - Ferrari chystá speciální třísedadlovou formuli - Honda má problémy s vyladěním nového motoru.
FIA a Ferrari versus zbytek světa; bude to konec F1?
Seznam kapitol
  1. Nejzajímavější události F1 posledního týdne
  2. Tabulkový přehled výsledků testování tento týden

Honda a Toyota jsou na straně GPWC

Ve světě Formule 1 je všechno postaveno naruby. Spory se už neřeší jen na závodním okruhu, ale také mezi právníky, soudy, nadnárodními dohodami atd. Již dříve jsme vás informovali, že Bernie Ecclestoneovi teče do bot, protože může ztratit práva nad šéfováním ve Formuli 1. V minulém týdnu jsem se zmínil o nejasných záminkách a řešeních ohledně podpisu nové Concordské dohody. Bernie má na nové smlouvě zatím jen podpis stáje Ferrari, ale teď celá záležitost dostává další rozměr.

Již nějakou dobu se spekuluje o vytvoření nové závodní série GPWC, která by byla konkurencí pro Formuli 1. Myslím, že dochází k poměrně obrovskému převratu, protože na stranu GPWC se postavily japonské automobilky Toyota a Honda a přidaly se tak k Renaultu, BMW a Mercedes-Benzu. Stará Concordská dohoda všechny týmy váže až do roku 2007, ale poté se zmiňované týmy shodly na kompletních pravidlech GPWC.

Honda a Toyota sice předložený návrh hned nepodepsali, ale vyjádřili plnou podporu. Tím se vyvíjí velký tlak na Mezinárodní automobilovou federaci a samotného Ecclestoneho, aby se nad celou Formulí 1 pořádně zamysleli. Je totiž docela reálné, že by nejsledovanější automobilové závody mohly jednoduše skončit, protože by byl nedostatek závodních týmů a tento post by přebrala zmiňovaná série GPWC.

Pět stěžejních bodů GPWC:

  1. Zachovat pozici nejlepšího a nejzajímavějšího automobilového sportu.
  2. Podporovat a povzbuzovat malé týmy prostřednictvím technické pomoci a dodáváním motorů.
  3. Otevřenost, průhlednost a hra fair-play ve smyslu technickém, sportovním a komerčním.
  4. Vytvořit dlouhodobě prosperující a jasné závodní podmínky a pravidla.
  5. Přitáhnout diváky, fanoušky, významné osobnosti a sponzory.

Podle některých se dostává Rudé stáji z Maranella speciální pozornosti od Ecclestonea a FIA. Proč by jinak Ferrari jako první testovalo a zkoušelo nové komponenty odsouhlasené FIA nebo jako první tak náhle podepsalo Concordskou dohodu s Ecclestonem.

Spor zašel až tak daleko, že na schůzku šéfů týmů F1 a FIA přišlo opět pouze Ferrari. Všechny ostatní týmy toto setkání bojkotovaly. Někde bude háček a myslím, že jen dobře, že ostatní týmy už nebudou jen nečinně přihlížet a postavily se do opozice.

Krátké zprávy

Williams oficiálně: Post týmové dvojky po boku Marka Webbera získal německý pilot Nick Heidfeld.

***

Chcete prožít pocit jízdy ve Formuli 1, kterou bude řídit sedminásobný šampión, Michael Schumacher? Ano? Pak máme pro vás dobrou zprávu. Ferrari chystá na letošní jaro speciální třísedadlovou formuli. Základní konstrukce navazuje na "three-seater" z roku 2002, kdy tento projekt uvedla stáj Arrows.

Sportovní ředitel Jean Todt celou akci komentoval slovy: "Do třísedadlové formule usadíme kromě pilota hned dva šťastlivce, čím vyhovíme a uspokojíme více fanoušků." Výhodou oproti dvousedadlovému vozu, jako měl dříve McLaren nebo Minardi, je výhled i dopředu, kde budete moci pozorovat, co váš čeká.

Klepněte pro větší obrázek Ukázka přísedadlové formule od stáje Arrows

***

Honda má problémy s vyladěním nového motoru RA005E. Vozy stáje BAR při testování nikdy nedokázaly urazit vzdálenost dvou Grand Prix, aniž by se na jejich agregátu nestala porucha. Životnost a spolehlivost pohonných jednotek bude v letošní sezóně hodně důležitý faktor pro umístnění na bodovaných pozicích.

***

Ferrari při testování v Barceloně zkoušelo zcela netradiční přední přítlačné křídlo. Obrázky ukazují, že Ferrari namísto výrazného prohnutí přidalo novou dvojitou lištu pod spoiler.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Zdroj: f1racing.net
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porovnání předního křídla s jinými monoposty (Renault, McLaren, Williams)

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nejzajímavější události F1 posledního týdne
  2. Tabulkový přehled výsledků testování tento týden

bazar

Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 26 745 km
Cena: 230 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 152 759 km
Cena: 202 000 Kč
Honda CRV 2
Rok výroby: 2016
Stav: 32 320 km
Cena: 600 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2014
Stav: 18 031 km
Cena: 540 000 Kč
Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 37 099 km
Cena: 206 000 Kč
Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 23 635 km
Cena: 320 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků