Než se naplno rozvine technika autonomního řízení na takovou úroveň, že nebude potřeba nijak zasahovat do jízdy, zůstane volant stěžejním ovládacím prvkem. Zdroj: Ferrari

Než se naplno rozvine technika autonomního řízení na takovou úroveň, že nebude potřeba nijak zasahovat do jízdy, zůstane volant stěžejním ovládacím prvkem. | Zdroj: Ferrari

Ano, často vídáme koncepty s plochou spodní hranou poskytující více místa pro nohy a Peugeoty mají spíše obdélník se zaoblenými hranami, ale pořád je ergonomie podobná. Foto: Peugeot

Ano, často vídáme koncepty s plochou spodní hranou poskytující více místa pro nohy a Peugeoty mají spíše obdélník se zaoblenými hranami, ale pořád je ergonomie podobná. | Foto: Peugeot

Historicky se ze zažité tradice pokusil vybočit Saab, který joystick testoval v prototypech modelu 9000 v rámci programu Prometheus na přelomu 80. a 90 let.

Historicky se ze zažité tradice pokusil vybočit Saab, který joystick testoval v prototypech modelu 9000 v rámci programu Prometheus na přelomu 80. a 90 let.

Šlo o celoevropský program na podporu výzkumu novinek v automobilovém průmyslu s cílem zvýšit bezpečnost.

Šlo o celoevropský program na podporu výzkumu novinek v automobilovém průmyslu s cílem zvýšit bezpečnost.

Výsledek ale přijat nebyl.

Výsledek ale přijat nebyl.

Dnes se o to samé pokouší Tesla se svými yoke „berany“, ale příliš velký úspěch to nemá. Zdroj: Tesla

Dnes se o to samé pokouší Tesla se svými yoke „berany“, ale příliš velký úspěch to nemá. | Zdroj: Tesla

Lexus stejný koncept vyvíjí ve spojení s elektronickým řízením. Foto: Lexus

Lexus stejný koncept vyvíjí ve spojení s elektronickým řízením. | Foto: Lexus

Dalším, kdo se zajímá o alternativní řízení, je překvapivě Ferrari. Zdroj: Ferrari

Dalším, kdo se zajímá o alternativní řízení, je překvapivě Ferrari. | Zdroj: Ferrari

Ty jsou namontované po obou stranách sedadla. Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Ty jsou namontované po obou stranách sedadla. | Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Italská automobilka podala 8. května na americký Úřad pro patenty a ochranné známky přihlášku, podle níž se zabývá ovládáním vozu pomocí dvou joysticků. Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Italská automobilka podala 8. května na americký Úřad pro patenty a ochranné známky přihlášku, podle níž se zabývá ovládáním vozu pomocí dvou joysticků. | Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Z podkladů zveřejněných minulý čtvrtek vyplývá, že tento systém umožňuje ovládat směr i „vybočení“ vozu. Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Z podkladů zveřejněných minulý čtvrtek vyplývá, že tento systém umožňuje ovládat směr i „vybočení“ vozu. | Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Oběma joysticky lze pohybovat ve čtyřech směrech, přičemž plyn a brzda si uchovávají tradiční pedály. Alternativně mohou jejich funkci převzít tlačítka na joysticích. Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Oběma joysticky lze pohybovat ve čtyřech směrech, přičemž plyn a brzda si uchovávají tradiční pedály. Alternativně mohou jejich funkci převzít tlačítka na joysticích. | Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Do jaké míry to Ferrari myslí vážně, není jasné. Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Do jaké míry to Ferrari myslí vážně, není jasné. | Zdroj: United States Patent and Trademark Office

Ve sportovních vozech, kde je potřeba rychlého a přesného ovládání, by to byla radikální změna. Zdroj: Ferrari

Ve sportovních vozech, kde je potřeba rychlého a přesného ovládání, by to byla radikální změna. | Zdroj: Ferrari

Ale jestli jste si bagrováním přišli na velké peníze, zkrotit radlici nebo Ferrari vám nebude cizí. Zdroj: Ferrari

Ale jestli jste si bagrováním přišli na velké peníze, zkrotit radlici nebo Ferrari vám nebude cizí. | Zdroj: Ferrari

Ano, často vídáme koncepty s plochou spodní hranou poskytující více místa pro nohy a Peugeoty mají spíše obdélník se zaoblenými hranami, ale pořád je ergonomie podobná. Foto: Peugeot
Historicky se ze zažité tradice pokusil vybočit Saab, který joystick testoval v prototypech modelu 9000 v rámci programu Prometheus na přelomu 80. a 90 let.
Šlo o celoevropský program na podporu výzkumu novinek v automobilovém průmyslu s cílem zvýšit bezpečnost.
Výsledek ale přijat nebyl.
15
Fotogalerie

Ferrari si patentovalo nový systém řízení. Milovníci stavebních strojů budou jásat

Pokusů odstranit volant u auta a nahradit jej něčím "lepším" bylo hodně a zatím všechny pohořely. Teď se k nově se formující skupině revolucionářů přidává i Ferrari.

Než se naplno rozvine technika autonomního řízení na takovou úroveň, že nebude potřeba zasahovat do jízdy, zůstane volant stěžejním ovládacím prvkem. Jeho kulatý tvar má jasný důvod, protože zatím nikdo nic lepšího či intuitivnějšího nevymyslel. Ano, často vídáme koncepty s plochou spodní hranou poskytující více místa pro nohy a Peugeoty mají spíše obdélník se zaoblenými hranami, ale pořád je ergonomie podobná.

Historicky se ze zažité tradice pokusil vybočit Saab, který joystick testoval v prototypech modelu 9000 v rámci programu Prometheus na přelomu 80. a 90 let. Šlo o celoevropský program na podporu výzkumu novinek v automobilovém průmyslu s cílem zvýšit bezpečnost. Výsledek ale přijat nebyl. Dnes se o to samé pokouší Tesla se svými yoke „berany“, ale příliš velký úspěch to nemá. Lexus stejný koncept vyvíjí ve spojení s elektronickým řízením.

Dalším, kdo se zajímá o alternativní řízení, je Ferrari. Italská automobilka podala 8. května na americký Úřad pro patenty a ochranné známky přihlášku, podle níž se zabývá ovládáním vozu pomocí dvou joysticků. Ty jsou namontované po obou stranách sedadla. Z podkladů zveřejněných minulý čtvrtek vyplývá, že tento systém umožňuje ovládat směr i „vybočení“ vozu. Oběma joysticky lze pohybovat ve čtyřech směrech, přičemž plyn a brzda si uchovávají tradiční pedály. Alternativně mohou jejich funkci převzít tlačítka na joysticích.

Do jaké míry to Ferrari myslí vážně, není jasné. Ve sportovních vozech, kde je potřeba rychlého a přesného ovládání, by to byla radikální změna. Ale jestli jste si bagrováním přišli na velké peníze, zkrotit radlici nebo Ferrari vám nebude cizí. 

Ferrari

Ferrari je italský výrobce sportovních automobilů. Společnost založil v roce 1929 Enzo Ferrari. Dnes patří do skupiny FCA. Kromě výroby automobilů je Ferrari aktivní také v oblasti motoristického sportu, zejména ve Formuli 1.

Ferrari 812 Superfast • Ferrari GTC4Lusso • Ferrari 488 GTB • Ferrari Portofino • Ferrari F8 Spider • Ferrari Monza SP1/SP2

Doporučujeme

Články odjinud