Ferrari FXX Evoluzione: dokonalost po italsku

Máme zde auto s cenou přes čtyřicet milionů, které nesmí na silnice. Přesto se na něj bude „stát fronta”. A my víme proč.

I když se to nezdá, je to již dva roky, co Ferrari přišlo s upraveným modelem Enzo FXX, které bylo určeno pro pár vyvolených. Tehdy se začala psát historie modeli FXX Evoluzione. FXX totiž nebylo homologováno na silnice, ale sloužilo jen pro testování automobilky. Dvacítka majitelů se tak v podstatě stala testovacími jezdci Ferrari, kteří svým užíváním vozu dodávali automobilce data potřebná pro odladění vozu k naprosté dokonalosti. Nemohli sice s vozem jezdit jak chtěli a kde chtěli, zato získali opravdový supersport s výkonem 800 koní. Navíc věděli. že mají prsty ve vývoji nečeho vskutku mimořádného. No odmítněte to...

Dva roky uplynuly a automobilka načerpala dostatek poznatků, které aplikovala do nové verze s označením FXX Evoluzione. Další vývojový krok má na svědomí i legenda Formule 1 Michael Schumacher, který také jeden kus FXX vlastnil. A to není jen marketingový „žvást”, nemalé zapojení Schumachera do vývoje nejnovějších supersportovních Ferrari (krom FXX také 430 Scuderia) je prostě realitou

Automobilka tak přišla s vozem, který může dle vlastních měřítek označit za dokonalý. Co vše se změnilo? V prvné řadě dvanáctiválec o objemu 6,2 litru poskytuje vyšší výkon. A to 632 kW (860 k). Atmosféricky plněný motor tak nabízí opravdu brutální litrový výkon 139 koní.

Nová je i převodovka, která je v podstatě totožná s tou, kterou lze najít v monopostu Formule 1. Celá doba přeřazení je jen 60 ms, což je o 20 ms rychleji, než u běžné FXX verze. Navíc se jedná o celkový čas. Je to tedy interval mezi zahájením přeřazení a jeho úplným ukončením a plným přenášením výkonu. Časy, které jsou často uváděny u běžných vozů, tedy okolo 100 ms u různých polosekvencí, jsou jen časem čistého přeřazení a nejsou zde často uváděny prodlevy při zahájení a ukončení řazení.

Nové je také kompletní odladění podvozku, které má za úkole snížit enormní zátěž pneumatik, které se musely při testech měnit ve velkém počtu. Nové jsou i brzdy, vybrané části aerodynamiky, elektronika ad.

A cena? Bez daní a poplatků zaplatíte za tuto čistě okruhovou hračku 1,5 milionu eur, tedy něco přes 40 mil. korun.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ferrari FXX Evoluzione
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků