Ferrari F12berlinetta: návrat k tradicím

Značka Ferrari pro autosalon v Ženevě připravila premiéru své nové vlajkové lodi. A světe div se, má motor vpředu.

Automobilka Ferrari znovu potvrzuje pověst nejslavnějšího producenta sportovních automobilů na světě. Nevzdává se tradic a jde vlastní cestou, i přesto však dokáže vždy překvapit a posunout laťku zase o něco výše. Nyní světu dává vědět o tom, že připravila zcela nový model. Už jeho nekonformně vymyšlené jméno (legendární označení Testarossa se ani tentokrát nevrátilo) F12berlinetta naznačuje, že Ferrari svým konkurentům opět mizí v dáli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ferrari F12berlinetta: nejsilnější a nejrychlejší sériové Ferrari všech dob

Nové Ferrari F12berlinetta se stává vůbec nejvýkonnějším a nejrychlejším sériově vyráběným vozem, jaký dosud pod znakem vzpínajícího se hřebce vznikl. Jde o nástupce modelu Ferrari 599 GTB Fiorano, který v roce 2006 nahradil populární Ferrari 575 Maranello a stanul na zkrácené podlahové plošině typu Ferrari 612 Scaglietti z roku 2003, jenž byl ale zaměřen spíše na luxus než na jízdní výkony.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dvě základní informace pro konkurenci a bruselské úředníky: nové Ferrari F12berlinetta si zachovává klasickou koncepci pohonné soustavy s motorem uloženým podélně za přední nápravou a pohonem zadních kol a motorem s atmosférickým plněním. Jím se stává atmosféricky plněný, vysokootáčkový vidlicový dvanáctiválec s objemem 6,3 l.

Ferrari 599 GTB Fiorano: nástupce Maranella je na světě

Ferrari 599 GTB Fiorano: nástupce Maranella je na světě

I bez přeplňování dosahuje neuvěřitelného výkonu 740 koní (544 kW) při 8 500 ot./min. a točivého momentu vrcholícího hodnotou 690 Nm při 6 000 ot./min., přičemž již při 2 500 ot./min. je k dispozici 80 %. Omezovač otáček zasahuje až na hranici 8 700 ot./min., za zmínku stojí také měrný výkon 116 koní na litr objemu.

Nový dvanáctiválec je kombinován s dvouspojkovou převodovkou se sekvenčním řazením, s níž model Ferrari F12berlinetta zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,1 s a na 200 km/h za 8,5 s, přičemž mu pomůže vyvinout rychlost nad hranicí 340 km/h. Ačkoli je Ferrari F12berlinetta o plných 120 koní (88 kW) silnější než 599 GTB Fiorano, podařilo se konstruktérům Ferrari údajně snížit průměrnou spotřebu o 30 % na 14,9 l/100 km a emise CO2 z 490 na 350 g/km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér je luxusní i funkční
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Karoserie je lehčí a tužší a zároveň vykazuje nižší odpor vzduchu a zvýšený přítlak ve vysokých rychlostech

Rozložení hmotnosti mezi nápravy se blíží ideálnímu poměru, přičemž na poháněnou zadní nápravu připadá 54 % hmotnosti. Těšit se můžeme nejen na nejnovější generaci brzdové soustavy s uhlíko-keramickými kotouči CCM3, ale také na celou řadu soustav elektronického řízení podvozku včetně adaptivního tlumení SCM-E, elektronické regulace svornosti diferenciálu E-Diff a speciálně odladěných systémů ABS a ESP.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ferrari F12berlinetta se stává vlajkovou lodí automobilky z Maranella

Na tvaru a aerodynamických vlastnostech karoserie nového modelu Ferrari F12berlinetta se podílela karosárna Pininfarina. Společným cílem tvůrců se stalo dosažení co nejnižšího odporu vzduchu (klesl na Cx=0,299) a zároveň co nejvyššího přítlaku (navýšen byl o 76 % na 123 kg při 200 km/h). Svoji zásluhu na tom mají díly měnící aerodynamický profil v závislosti na rychlosti (představeno na Ferrari 458 Italia) i další prvky včetně speciálně tvarované kapoty a aktivního odvětrávání podběhů.

Interiér se vyznačuje snahou konstruktérů o maximální funkčnost a přehlednost ovládacích a kontrolních prvků, přesto však palubní deska vyniká skutečně působivým dojmem, který je kombinací tradičních tvarů volantu nebo ventilačních otvorů, špičkové telematiky a moderních vlivů směřujících k luxusnímu dojmu.

Sériová výroba modelu Ferrari F12berlinetta má být zahájena na sklonku letošního roku a první vozy se ke svým majitelům dostanou na počátku roku následujícího.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků