Ferrari Enzo je nejlepší sporťák vůbec

Dvě věci mohou být použity jako synonyma pro značku Ferrari. Jsou jimi červená barva doprovázená italským stylem a vzpínající se kůň. To vše platí i pro nové Ferrari Enzo. Rozsáhlé preview s mnoha fotografiemi.
Ferrari Enzo je nejlepší sporťák vůbec
Seznam kapitol
  1. Tohle auto je zejména o pocitech
  2. Enzo není pro každého

Dlouhou dobu se vedly dohady, zda-li se nové supersportovní Ferrari bude jmenovat FX, F140 či F60 – jako následovník známé legendy. Nakonec se rozhodli nový sporťák pokřtít jménem Enza Ferrari. Zajisté dobře udělali.

Už jsme tu měli Ferrari Dino, které bylo pojmenováno na památku po zesnulém synu Enza Ferrari (Alfredino Ferrari, syn Enza Ferrari, zemřel v roce 1956), a tak se nyní dočkal i samotný Enzo a má „svůj“ vůz. Luca di Montezemolo, ředitel Ferrari, řekl: „Tento vůz představuje poctu. Poctu člověku, který dokázal ocenit výjimečnou sílu representovanou sportovním vozem kypícím technickými vymoženostmi.“

Dvanáct válců pod kapotou

Pocta to je zajisté hluboká. Vždyť o Ferrari Enzo se proslýchá, že to je jeden z nejlepších sportovních vozů vůbec. Nejenom motor dělá vůz. Avšak i ten je ve Ferrari jen těžce zanedbatelný. Posuďte sami, šestilitrový vidlicový dvanáctiválec, který dokáže v maximu poskytnout mohutnou sílu rovnající se stádu 660 koní. Tento výkon je přenášen na vozovku skrze spoustu systémů a prvků odvozených přímo z monopostu, ve kterém se vozí například Michael Schumacher. Všechny zkušenosti získané při závodění ve světovém poháru byly tak zužitkovány při stavbě Enza, což má za následek vznik úplně nové dimenze supersportovních vozů. Už nikdy více žádné rádoby sportovní vozy jako Porsche Carrera GT, Lamborghini Murcielágo či Bugatti 16.4 Veyron. Ne, prosím. Nekamenujte mne. Víme, kde je pravda.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Nasedáme

Představte si, jak usedáte do nevelkého kokpitu „leteckého“ speciálu v ceně okolo 22 milionů korun. Do kokpitu jednoho z 351 vozů, které budou kdy vyrobeny. To už stojí za hřích. Pokračujte. Srdce se vám rozbuší. Uchopíte do rukou volant, který již za nic na světě nechcete v životě pustit. A to jste ještě nenastartovali. Netrvá to dlouho a již tak činíte. Motor jako by chtěl explodovat při každém přidání ohnivé vody. Nevydržíte to déle a snad strachem donuceni řadíte pravou lopatkou pod volantem jedničku a pomalu se rozjíždíte jako rození závodníci. Nechvalte se tolik. Tak plynulý rozjezd jste neměli na svědomí vy, nýbrž elektronický systém, který má zabránit nechtěnému zhasnutí motoru. Jedete rychlostí chůze a zkoušíte otočit volantem. Vše je tak pevné a solidní. Cítíte plné dva metry šířky vozu.

Nahromadilo se ve vás již tolik vzrušení, že si říkáte: „Avanti“ a sešlápnete hrubě plyn. Systém kontroly trakce pracuje na plno a snaží se držet masivní porci pryže zadních Bridgestonů za každou cenu, což je vskutku nelehký úkol. Bridgestony řvou o život a záď vozu se halí do kouře. Určitě je čas na přeřazení, jenomže vy v té rychlosti ani nestíháte koukat na otáčkoměr. Návrháři u Ferrari na toto mysleli, proto na volant umístili pět červených kontrolek, které se postupně rozsvěcí, jak se dostáváte k osmi tisícům otáček za minutu – času na další přeřazení. Opět dojde k výraznému smýknutí zadních kol. Za 9,5 sekundy od startu máte již na tachometru 200 km/h. Působivé. Avšak ještě přidržte plyn u podlahy a dostanete se až na maximálku, která čítá 350 km/h. Ptáte se, za jak dlouho tam vlastně byla ta stovka? No přeci za zanedbatelných 3,6 sekundy. Brrr. Ještě teď při čtení tohoto článku se z toho čísla klepete.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Zabrzdíte na místě

Je jasné že někdy musí přijít na řadu zatáčky a s tím spojené brždění, které Enzo zvládá na výbornou. Brzdí s takovým odhodláním, že má pilot starosti o svůj holý život. Lapá totiž po dechu, jak ho pásy škrtí. Po brždění okamžitě vstupují na scénu zatáčky, které jsou opět doménou Enza. Stačí si to s velmi komunikativním řízením namířit do zatáčky a zašlápnout plyn, jak jen to jde. Nemusíte se bát o to, že by vás odstředivá síla a výkon táhly z kožených sedaček. Ty mají dostatečné boční vedení i pro odstředivé síly okolo jednoho G. To je co říci.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Tohle auto je zejména o pocitech
  2. Enzo není pro každého
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků