Ferrari Berlinetta Boxer (1971-1984): Uprostřed a naplocho

13 komentářů

Fantomas
3. ledna • 10:46

"Navzdory názvu však nešlo o boxer v pravém slova smyslu, nýbrž o V12 s úhlem rozevření 180 stupňů, protože ojnice s písty protilehlých válců měly společné čepy na klikovém hřídeli."Tohle se mi moc nezdá. Jak by se potom nazývaly V motory se samostatnými ojničními čepy? Řadové?
Pro mě záleží na uspořádání válců, ne čepů na klikovce.

Pepíno
3. ledna • 12:24

Již nějakou dobu se snažím k tomuto tématu sehnat nějaké informace. Sám považuji motory s rozevřením řad válců do 180-ti stupňů za boxery, ale prý to tak z technického hlediska není jednoznačné a ještě v tom hraje roli pořadí zapalování... Co o tom kdo víte, nebo si myslíte?

Ondras
4. ledna • 12:16

Jde o klikovku - od toho je odvozen pohyb pístů.
Boxer - každý píst má vlastní čep, proto se protilehlé písty vždy pohybují OD SEBE.
Ploché V - protilehlé písty mají ojnici na společném čepu, proto se protilehlé písty vždy pohybují STEJNÝM SMĚREM.Viz tahle ilustrace:
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/there-s-a-big... ... Boxer je tedy podmnožinou plochého motoru - každý boxer je plochý motor, ale ne každý plochý motor je boxer. :-)

F40
3. ledna • 13:26
Fantomas
3. ledna • 13:41

Říkat plochému motoru (což je pro mě totéž co boxer, prostě písty běhají proti sobě) véčkový je pro mě naprostá chu..vina. Ovšem zcela zapadající do dnešní doby, kdy se nic nenazývá pravým jménem a všichni se předbíhají kdo vymyslí víc milosrdnější a korektnější lež.

Ondras
4. ledna • 12:17

U plochýho V písty rozhodně neběhají proti sobě ;-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
4. ledna • 13:05

No tak se v tom úplně stejném protiběžném pohybu střídají, to je přece fuk, pořád běhají v jedné rovině proti sobě (i když třeba ne současně), čemuž se dá říkat véčko tak akorát v Kocourkově.
Jestli se tomu má říkat ploché véčko, tak véčku můžeme stejně tak říkat zalomené I :-)) Je to stejně nesmyslná logika.

Ondras
4. ledna • 13:14

Jenže ten pohyb je z hlediska funkce i vyvážení motoru dost rozdílný :)
Jinak ta terminologie je v tomhle ohledu fakt na houby, je to stejný jako podčtvercový/oversquare/superquadro - jedna věc, přesně opačný termity. :-/

Fantomas
4. ledna • 13:36

Jde jen o jednoduché rozdělení motorů podle vnějšího vzhledu uspořádání válců, ne o funkčnost.
Jakmile připustíme dloubání v detailech, tak vznikne nikdy nekončící guláš. Krása, genialita a funkčnost jsou vždy v jednoduchosti. Dnešní svět je bohužel o tom guláši, kdy se každý snaží do zaběhlého univerzálního pořádku za každou cenu vnést svoji vlastní utkvělou představu, čímž z toho univerzálního pořádku postupně a nevratně vzniká cosi absurdního a nepoužitelného.

Fantomas
3. ledna • 13:57

Ploché véčko je už z názvu nesmysl, asi tak jako kulatá krychle.

Fantomas
3. ledna • 12:42

To já zase delší dobu bojuju proti prznění češtiny jakýmisi stupidními koncovkami u číslovek.
Jak byste to napsal (do 180-ti stupňů), kdyby šlo například o čtyři stupně?

Petr Ježek
2. ledna • 22:12

BB je dodnes ukázkou perfektního komplexního designu. Jediné smítko je ono téměř kolmé zadní okénko, vynucené přístupem k motoru. Aerodynamika trochu zaplakala, ale celkové řešení ani odbyt nijak nepoškodila. I dnes je původní BB díky geniálnímu Fioravantimu zcela přijatelným tvarovým řešením.

Doporučujeme

Články odjinud