Ferrari a Lamborghini budou snižovat emise

V tomto týdnu vydali oba výrobci supersportů shodná prohlášení. Ta se nesla na módní, ale jinak nesmyslné vlně snižování emisí CO2. Obě tyto automobilky patří mezi největší producenty emisí tohoto plynu v přepočtu na jeden vůz a za vše může jednoduše vysoký výkon a tedy spotřeba.

Obě automobilky shodně prohlásily, že se již začaly plně věnovat tomuto problému a hledají cesty, jak snížit spotřebu a tedy i ony emise. Nasazení přímého vstřikování paliva, odlehčení vozů a další základní kroky budou jistě brzy aplikovány, ovšem pokud mají tyto vozy zůstat opravdu sportovní, pak i drahé aplikace moderních technologií přinesou jen mizivý výsledek.

Jednoduše řečeno, ani jedna z automobilek nemůže přijít s ničím rozumným, co by dostalo emise CO2 v průměru pod 120 g/km. Leda že by EU začala měřit rozpočítávat emise na jedenválec.

Těžko říci, jak dopadnou automobilky tohoto druhu, které z principu prostě nemohou nabídnout vozy se spotřebou okolo 5 litrů, což by zhruba na 120 g CO2 na km stačilo.

Nabízí se tak jen dvě možnosti. Automobilky zapracují na motorech, aby mírně snížily emise a Evropská komise pak udělí výjimky na určité vozy. Protože emise pár Ferrari, která se v Evropě ročně prodají, v kombinaci s počtem kilometrů, které s nimi majitelé obvykle najezdí, asi planetu nezdevastují. Druhou možností je pak integrace do náruče nějaké automobilky, která vyrábí běžné vozy a v průměru pak všichni dosáhnou na 120 g/km.

Případně tyto automobilky začnou nabízet cizí vozy se svým logem, aby opět bylo dosaženo této magické mety. Ať tak či onak, ani jeden z těchto výrobců neplánuje nasadit elektromobily, hybridní vozy, vodíkové vozy a nehodlají ani zatavit osm ze dvanácti válců, aby se spotřeba snížila.

Ukazuje se tedy, že připravované opatření zřejmě přinese buď výjimky pro vybrané skupiny, nebo přinese nesmyslné přesuny výroby, aby byl získán požadovaný průměr. A to nepřinese žádný reálný efekt v produkci emisí. Ale na hloupou otázku hloupá odpověď, říká se. A současný hon za emisemi CO2, kdy se tváříme jako největší ekologové na světě a přitom přehlížíme skutečně nebezpečné emise pevných částic a oxidů dusiíku u dieselových motorů, je skutečně hloupou výzvou...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků