Fanoušci Barum Rally se těší na návrat erzety jménem Maják

Slavná mezinárodní automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín, která se jede opět jako součást mistrovství Evropy, Intercontinental Rally Challenge a zároveň i Mezinárodní mistrovství ČR, se koná až za měsíc (26.-28. 8.). Už nyní se ale fanoušci rallye mohou těšit na lahůdku, kterou v 41. ročníku tradičního podniku představuje návrat legendární rychlostní zkoušky s názvem Maják.

Poprvé se jel tento úsek v roce 1977 a během osmdesátých let se Maják stal základním pilířem tratě. Mezi dnešními diváky už ale nemusí být tolik pamětníků, kteří zažili průjezdy soutěžních vozů, jako byla Škoda 130, v náročné levé zatáčce u Majáku, nebo v divácky oblíbené pasáži u malenovického hradu s pověstným vracákem. Fanoušci si budou moci oživit i náročné odbočení po rychlém příjezdu v kultovní části zvané Prohled.

Klepněte pro větší obrázek

Naposledy se na klasickém úseku ze Zlína do Oldřichovic jelo v roce 1991, kdy se startovalo v blízkosti zimního stadionu. Ještě v následujících dvou letech zlínští pořadatelé zařadili alespoň zkrácený úsek Prohled se startem v Malenovicích, nicméně legenda s názvem Maják se ve své klasické podobě na dlouhá léta odmlčela.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Doba, kdy se vracely pozemky původním majitelům, rallye nepřála. Při jednání s Lesní správou, které většina pozemků v okolí měřeného úseku Maják patří, nám až letos pomohlo nové vedení zlínského magistrátu. To je posun proti minulosti, kdy radnice návratu rallye do těchto míst nebyla právě nakloněná,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí Barum Rally Roman Ordelt.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Archivní snímky z rychlostní zkoušky Maják v rámci Barum Rally.   Foto Pavel Šavara

Za dvacet let bez závodění vystřídal na rychlostní vložce Maják původní hrubozrný asfalt nový hladší povrch. „Kouzlo erzety je kromě vzpomínek na slavnou minulost a veliké divácké návštěvy i v tom, že téměř polovina trati je ze Zlína dostupná městskou hromadnou dopravou,“ sdělil mluvčí o zkoušce, která měří téměř 23 kilometrů a z poloviny se jede v lesním terénu.

Z generace dnešních soutěžních jezdců už tento úsek kromě Václava Arazima nemůže nikdo znát. „Pamatují to ale tátové Pavla Valouška a Venci Pecha, kteří se tam něco nazávodili,“ dodal Ordelt. Maják se této pasáži říká proto, že u startu nad Zlínem stojí na kopci Tlustá hora vysílač. Podle něj se pak začalo říkat i měřenému úseku.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků