Faceliftovaný Hyundai Matrix na českém trhu

Hyundai Matrix obdržel nedávno drobný facelift, který celkově zatraktivnil vzhled. Do nabídky motorů se dostal i nový čtyřválcový nafťák 1.5 CRDi VGT s výkonem 75 kW. Tento motor nahradil starší tříválec s výkonem jen 60 kW. (ceny, výbavy, fotografie)
Faceliftovaný Hyundai Matrix na českém trhu

Poznámka: Následující text pochází z tiskové zprávy.

Celkem 4 025 mm dlouhý, 1 740 mm široký a 1 685 mm s ližinami (1 635 bez ližin) vysoký Matrix nabízí ve svém interiéru flexibilní prostor pro všechny, kteří od svého vozu očekávají více než jen tradiční přepravu. Konstruktéři nový Matrix obdařili praktičností minivanu a komfortem klasického cestovního automobilu. Na jaře tohoto roku obdržel Matrix facelift, který právě přichází na český trh.

Dost místa pro cestující i náklad

Zvenku Matrix, jehož podoba je dílem věhlasného italského designéra Pininfariny, tak trochu klame tělem - kompaktní rozměry karosérie nenasvědčují, že uvnitř je pro posádku dostatek místa. To prozradí až hodnota rozvoru 2600 milimetrů, anebo praktická zkouška. Při plném obsazení pěti přepravovanými osobami nabídne nový hyundai ve svém zavazadelníku 350 litrů volného místa, po jednoduchém sklopení opěradel zadních sedaček pak 740 litrů. Pokud je to vzhledem k nákladu stále málo, po další úpravě interiéru se lze dostat až k rekordní hodnotě 1 284 litrů. Zadní sedadla v Matrixu lze i posouvat, což dále zlepšuje variabilitu vozu. Ruku v ruce s ní jdou i další hodnoty – užitečná hmotnost nového Matrixu je 550 kilogramů, za automobil pak lze „zapřáhnout“ bržděný přívěs o hmotnosti až 1 300 kg (nebržděný 550 kg) a střecha modelu unese až sedmdesátikilogramový náklad.

Vnitřek nového Matrixu si vás hned získá svou elegancí, zvolenými barvami i použitým materiálem. Ergonomické uspořádání přístrojové desky naznačuje, že máme co do činění s vozem skutečně vysoké technické úrovně. Ukazatele umístěné nad středovým panelem jsou natočeny k řidiči a jsou tak dobře přehledné a čitelné. Ostatní kontrolky jsou umístěny před dobře do ruky padnoucím volantem včetně těch, které upozorňují na nedovření bočních či zadních dveří. Řidič kromě toho u nového Matrixu ocení i dobrý výhled dopředu a vzad, a fakt, že se s vozem otočí na minimálním prostoru (poloměr otáčení 5,2 metru).

Nová technika

Matrix se vždy prezentoval jako automobil bez větších nedostatků, takže i změny, které přináší modernizaci jsou spíše dílčí než zásadní. Kromě lehkých vylepšení exteriéru i interiéru, které „Pininfarinův“ základ opět zaktualizovaly, je u Matrixu nový především turbodieselový motor s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla (VGT) a vyšším výkonem.

Až dosud Matrix poháněly alternativně 2 čtyřválcové benzínové motory a jeden tříválcový turbodiesel. Zatímco stotřikoňová šestnáctistovka a stodvacetitříkoňová osmnáctistovka zůstaly beze změn,  turobdiesel o objemu 1.5 l je zcela nový motor, splňující Euro 3. Zdvihový objem 1 493 cm3 zůstal stejný, vyšší je ale maximální výkon, který narostl na 75 kW, tedy 102 koně při 4000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 235 Nm začíná už v nízkých otáčkách 2000 min-1. Díky použití druhé generace přímého vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail je motor pružný, tichý a úsporný, jeho ještě lepší vlastnosti pak podporuje novinka - proměnná geometrie statoru turbodmychadla. To znamená, že v závislosti na zatížení motoru dochází k natáčení takzvaných rozváděcích lopatek.

Tento systém označovaný zkratkou VGT (Variable Geometry Turbocharger) zajišťuje vyšší účinnost přeplňování, zejména pak rychlejší nárůst plnicího tlaku turbodmychadla už v nízkých otáčkách. Natáčením rozváděcích lopatek statoru turbodmychadla lze výrazně zmírnit takzvaný turboefekt, tedy prodlevu reakce motoru běžícího v nízkých otáčkách na sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Toto způsobuje nízká rychlost malého množství výfukových plynů, které jsou v daném okamžiku k dispozici. Systém VGT dokáže lépe odebrat energii výfukových plynů i při jejich malém množství, a tím zvýšit schopnost akcelerace turbíny, potažmo kompresoru plnícího motor kyslíkem. Výsledkem technického zlepšení je zvýšení točivého momentu v celém rozsahu otáček a zrychlení reakce motoru na pokyny plynového pedálu. Nový Matrix s novým turbodieselem splňujícím emisní normu Euro 3 dosahuje maximální rychlosti 164 km/h a z místa na 100 km/h zrychluje za 14,3 s, přičemž kombinovaná spotřeba se drží na skvělé hodnotě 5,4 litru nafty na 100 km jízdy.

Za zajímavou cenu

Přitažlivost si nový Hyundai Matrix uchovává i dalšími přednostmi. Například atraktivní cenou začínající nyní na 389 900 korunách ve verzi Champion. Ta s motorem 1.6 l nabízí v základu airbag řidiče i spolujezdce, antiblokovací systém brzd (ABS) a rozdělovač brzdné síly (EBD), imobilizér, posilovač řízení, otáčkoměr, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, přední i zadní boční el. okna, centrální zamykání, přípravu pro rádio včetně čtyř reproduktorů, manuální klimatizaci, výškově nastavitelný volant, dělená zadní sedadla, kryt zavazadlového prostoru či nárazníky v barvě vozu nebo boční ochranné kryty. U Matrixu s novým motorem 1.5 CRDi a systémem VGT je cena 469 900 Kč (starší model stál 439 900 Kč). Samozřejmostí je také tříletá záruka bez omezení ujetých kilometrů.

Verze Motor Převodovka Cena vč. DPH
ACTIVE 1.6i 5 st. manuální 389 900
DYNAMIC 1.6i 5 st. manuální 439 900
1.5 CRDi 5 st. manuální 469 900
ELEGANCE 1.8i 5 st. manuální 499 900
STANDARDNÍ VÝBAVA ACTIVE DYNAMIC ELEGANCE
Vnější
Stěrač zadního skla s ostřikovačem
Typ pneumatik 185/65 R14 185/65 R14 195/55 R15
Disky kol z lehkých slitin - -
Nárazníky v barvě vozu
Přední mlhové světla -
Boční ochranné lišty
Střešní ližiny -
Zadní spoiler -
Střešní anténa
Bezpečnost
Antiblokovací brzdový systém ABS + EBD
Elektronický systém řízení prokluzu kol TCS - -
Bezpečnostní vzduchový vak řidiče
Bezpečnostní vzduchový vak spolujezdce
Boční bezpečnostní vzduchové vaky -
Imobilizér
Předpínače bezpečnostních pásů
Bezpečnostní výstuhy dveří
Dětská pojistka dveří
Vnitřní výbava a komfort
Posilovač řízení
Otáčkoměr
Počet reproduktorů 4 4 6
Příprava na rádio
El. ovládaná vnější zrcátka
Vyhřívaná vnější zrcátka - -
El. ovládání předních a zadních oken
Centrální zamykání -
Dálkově ovládané centrální zamykání - -
Alarm systém - -
Palubní počítač - -
Manuální klimatizace zdarma
Sklápěcí stolky na zadní straně předních sedadel
Výškově nastavitelné sedadlo řidiče - -
Výškově nastavitelný volant
Dělená zadní sedadla
Obložení přístrojové desky imitací kovu - -
Tónovaná skla -
Vyhřívané zadní sklo
Kryt zavazadlového prostoru
Bezpečnostní síť zavazadlového prostoru - -
Čtecí lampičky a držák brýlí -
Doplňková výbava
Metalický lak 10 000 10 000 10 000
Tempomat (pouze pro motor CRDi) - 14 900 -
Alarm (META) od 4800 od 4800
Mech. zabezpeč. zařízení 6 900 6 900 6 900
Střešní nosič 3 290 3 290 3 290
Disky kol z lehkých slitin 14" (FONDMETAL) od 10000 od 10000 -
Disky kol z lehkých slitin 15" (FONDMETAL) od 13200 od 13200 -

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků