Fabia versus Octavia: individuální volba

V letním testu jsme srovnávali dva oblíbené automobily domácího výrobce. Se Škodou Octavia se „utkala“ další Škoda, model Fabia v provedení sedan. Cenová hranice? 650 tisíc korun.
Fabia versus Octavia: individuální volba
Seznam kapitol
  1. Jízdní vlastnosti, motorizace
  2. Výbava, interiér, zavazadelník
  3. Technické parametry, zhodnocení

Větší Octavia s výbavou Ambiente se zdála poměrně jasným favoritem. Vždyť patří o kategorii výš! Pokud však u Fabie zvolíme nejvyšší výbavu Elegance, navíc s nejmodernější pohonnou jednotkou 1,9 TDI - PD, „souboj“ dvou škodovek se docela vyrovnává.

Východiskem k porovnání obou vozidel musela zákonitě být velmi podobná cena. Ta se u obou testovaných vozů přiblížila částce 650 tisíc Kč. Testovali jsme Škodu Octavia Ambiente, tedy variantu druhého stupně výbavy, přičemž benzínová pohonná jednotka objemu 1,6 l vykazovala výkon 75 kW. Jednalo se tedy o modernější verzi osvědčené dvouventilov0 „šestnáctistovky“, která již splňuje emisní normy EU 4. Cena základního provedení vozu je 448 900 Kč, avšak mimořádná výbava vyústila v celkovou cenu 669 950 Kč. Konečná cena srovnávané Fabie Elegance Sedan s motorem 1,9 TDI-PD 74 kW činila v době testu 648 400 Kč (základní cena 545 400 Kč). 

Jízdní vlastnosti

Podvozkové plošiny současných škodovek mají všeobecně dobrou pověst. Kombinace dostatečné stability a vnitřního komfortu vytváří vyrovnané jízdní vlastnosti. Tento předpoklad se potvrdil jak u Octavie, tak u Fabie. Vyladění podvozku obou vozů je kompromisem mezi tvrdostí a pohodlím. Oba modely jsou konstruovány pro co nejširší spektrum zákazníků. V zatáčkách drží Octavia zvolenou stopu přesně a řídí se velmi lehce, takže i dámy bez velkých zkušeností za volantem záhy získají pocit bezpečí. Octavia bohužel trošku odskakuje na nerovnostech a v opravdu prudkých zatáčkách vám může lehce „uplavat“ záď; ale to jsou mezní situace.

Rovněž Fabia má velmi dobrý podvozek, a i když je menší, cítí se v zatáčkách jako doma - dokonce bych i řekl, že si s ní můžete dovolit ostřejší jízdu. Při rychlé jízdě na rovince je ale citlivější na vyježděné koleje a na boční vítr. Rovněž se mi zdá podvozek Fabie tvrdší než podvozek Octavie, takže více cítíte nerovnosti. Z celkového pohledu jízdní stability jsou ale Octavia a Fabia velmi vyrovnané modely.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fabia (vpravo na první fotografii) má přední nárazník tvarovaný
více to „úsměvu“. Octavia zachovává neutrální „pohled“ (na první
fotografii vlevo a na druho fotografii).

Pohonné jednotky  

Z pohledu pohonné jednotky nastupovala Fabia proti Octavii v úloze „papírového“ favorita. Škoda Fabia 1,9 TDI se systémem vstřikování nafty PD (čerpadlo-tryska) disponuje výkonem 74 kW (101 k), který dokáže uspokojivě pohánět i mnohem větší a těžší auta, například Octavii Combi 4x4 a Volkswagen Passat. Není divu, že s tímto motorem se Fabia může proměnit v malou „raketu“. Ačkoli výrobcem udávaná maximální rychlost je 185 km/h, dokáže vůz ve skutečnosti překročit (podle tachometru) hranici 200 km/h, navíc je mimořádně úsporný. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 4,9-5,0 l/100 km. S Fabií jsme absolvovali 1100 km jízd po běžných silnicích, městy i po dálnicích s výsledkem 5,0 l/100 km, přičemž průměrná rychlost celého testu činila 42 km/h především kvůli značnému podílu krátkých městských „popojížděk“. Výrobce udává zrychlení Fabie z klidu na sto za 11,5 sekundy, což v praxi znamená nejen rychlý rozjezd z klidu, ale také velkou pružnost prakticky v celém rozsahu otáček. Točivý moment 240 Nm hovoří sám za sebe a je k dispozici již při 1800 otáčkách.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Výhoda Ocatvie je jasná - snadný přístup do kufru.

Benzínový agregát 1,6 MPI (75 kW), který pohání Octavii, není tak všeobecně opěvovaný jako 1,9 TDI -PD. V tomto aspektu měla Octavia na Fabii ztrácet, ale test prokázal, že se v žádném případě nejedná o rozdíl propastný. Jeden kilowatt rozdílu ve výkonu obou vozidel  je zanedbatelný, podstatnější je hodnota točivého momentu. Octavia vykazuje 148 Nm/3800 ot. Řidiče tedy musí při jízdě více zajímat otáčky motoru, které je třeba  udržovat na vyšších hodnotách. S Octavií je možné zrychlit z klidu na sto za 11,8 vteřiny, přičemž deklarované maximum je 190 km/h. Předpokládali jsme, že největší rozdíl nastane ve spotřebě paliva. Nebyl však nijak dramatický. Výrobcem udávaných 7,1 l/100 km jsme v testu dlouhém 1700 km „ponížili“ na 6,7 l, když průměrná hodnota všech jízd činila 48 km/h. Benzínová pohonná jednotka 1,6 l (75 kW) byla mimořádně tichá a ukázala se jako poměrně dobrý motor i pro těžší Octavii.

Výhodou motoru 1,9 TDI PD je nižší spotřeba, navíc levnější nafta. Rozdíl však není příliš velký. Ačkoli není dieselový motor se systémem vstřikování PD nijak hlučný, přece jenom se nám zdála jízda Octavií s benzínovým motorem ještě tišší; kromě toho dieselové agrégáty jsou obecně o dost dražší než benzínové.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jízdní vlastnosti, motorizace
  2. Výbava, interiér, zavazadelník
  3. Technické parametry, zhodnocení
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků