Fabia RS: malý naftový  „sporťák“ (velký test)

Fabia RS: malý naftový „sporťák“ (velký test)

Kapitoly článku:


Trocha kůže a chromu

Volant i páka ruční brzdy jsou potaženy lehce perforovanou kůži, v kůži je i řadicí páka, která je navíc doplněna chromem. Chromované jsou i vnitřní kliky dveří a „caplíky“ zamykání. O to více mne zaráží, že vnější kliky jsou jen z černého plastu a nikoliv v barvě karoserie. Oproti Fabii je také jiný rychloměr a otáčkoměr, připomíná mi přístroje z Octavie RS. Je to škoda, protože původní provedení je daleko lépe čitelné. Ukazatele teploty chladící kapaliny, stavu paliva, počtu najetých km a palubní počítač jsou na stejných místech jako u běžného provedení. Palubní počítač ukazuje tytéž údaje jako běžná Fabia.


Vnější klička je černá - barva karoserie by ji slušela daleko více

Protože jsem zvyklý na loketní opěru, předpokládal jsem, že mi bude ve Fabii chybět (stejně jako mi chyběla v mém „starém“ sedanu, do něhož jsem si ji dokoupil). Překvapilo mne však, že mi její absence vůbec nevadila - důvodem je vysoké boční vedení, o které si při jízdě opírám obě ruce. Je to velmi pohodlné a navíc by mi (možná) loketní opěra při rychlých změnách převodových stupňů spíše překážela než pomáhala.

Vzadu stále málo místa

Zatímco na místo a pohodlí vpředu si stěžovat nemohu, vzadu je to horší. Opěradla jsou příliš kolmá, takže v nich cestující sedí jaksi prkenně. Místa na kolena je málo, ale běžně vzrostlý člověk se vejde, i když bude řidiče občas dloubat do zad. Krátké sedáky neposkytují příliš dobrou oporu pro stehna. To vše jsou ale neduhy, s nimiž se potýká nejen běžná Fabie, ale také téměř všechna auta této třídy. Zkrátka s rozvorem okolo 2450 mm žádný zázrak neuděláte. Mimochodem, za tříbodový pás uprostřed a hlavovou opěrku je třeba si připlatit dva a půl tisíce.

     
Vzadu je posez poněkud toporný a místa pro kolena mnoho nenajdete

Malý sporťák za půl mega

Přesný seznam výbavy Fabie RS najdete v mém starším článku, za zmínku stojí např. xenonové světlomety, které by zde těžko někdo čekal, či klimatizace. Fabia RS je tak cenově výhodnější než podobně vybavená Fabia Elegance s motorem 1,9 TDI 74 kW, která stojí 522 tisíc a přitom ji chybí právě zmiňované xenony a má motor s nižším výkonem. Verze 1,4 TDI 55 kW pak stojí 482 tisíc, přitom nemá ani zadní kotoučové brzdy – RS je tak zdaleka nejvýhodnější Fabií, kterou zle pořídit. Rychlá, dobře vybavená a úsporná.

Testovaná verze byla doplněna o drobnosti jako ESP, elektrické ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, tempomat, náhradní kolo z lehkých slitin či CD changer na šest cédeček pod sedačkou spolujezdce. Spíše než za ESP bych si osobně připlatil za dvojici bočních airbagů, nicméně vše je otázkou priorit. Základní provedení Fabie RS stojí velmi příjemných 495 tisíc, s příplatkovou výbavou pak 540 tisíc.

  Changer pod sedačkou spolujezdce je za příplatek

Fabia RS je povedenou variací na běžné provedení, má výborné jízdní vlastnosti, s nimiž lze jezdit jistě a předvídatelně. Na nerovných silnicích to s vámi sice bude házet a ucítíte každou díru, nicméně sportovní podvozek není určen pro plavnou jízdu po dálnici. Motor má výborný zátah, nízkou spotřebu a je dobře utlumen. Traktorový zvuk je sice stále patrný, ale jeho míra je příjemně nízká. Standardní výbava RS je velmi dobrá, prakticky za nic si není nutné připlácet. Za 495 tisíc si domů odvezete nejrychlejší Fabii, jejíž cenová výhodnost je až zarážející. Kdo ji chce, ať spěchá, nebo ji Škodovka zdraží.

Parametry:

  • Škoda Fabia RS
  • Rozměry: 4002 x 1646 x 1441 mm
  • Světlá výška: 110 mm
  • Rozvor: 2462 mm
  • Hmotnost: necelých 1300 kg
  • Zavazadlový prostor: 260 l
  • Tlumiče: oproti běžné verzi snížené o 15 mm
  • Brzdy: na obou nápravách kotoučové se zelenými třmeny
  • Nápravy: přední - zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, zadní - kliková s vlečenými rameny
  • Motor: 1,9 TDI 96 kW (při 4000 otáčkách)
  • Zrychlení na 100 km/h: 9,6 s
  • Spotřeba: 6,7/4,2/5,1 l/100 km
  • Objem palivové nádrže: 45 l (dojezd 700-800 km)
  • Cena: 495 tisíc Kč v základu
  • Celková cena: 540 tisíc Kč

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud