Fabia RS: malý naftový „sporťák“ (velký test)

Fabia RS mne příjemně překvapila. Upravený podvozek a šestnáctky drží jako přibité, naftový motor má solidní akceleraci a pružnost. Na testovanou červenou Fabii se zraky kolemjdoucích lepily jako mouchy na mucholapku.
Fabia RS: malý naftový  „sporťák“ (velký test)
Seznam kapitol
  1. Trocha historie, prodloužená Fabia, pořádná kola
  2. Znaky VRS, drobné vnější znaky, diesel pod kapotou
  3. Zvuk, převodové stupně, zrychlení a pružnost, spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, tmavý interiér
  5. Drobnosti v interiéru, pohodlí vzadu, příplatková výbava, parametry

Nejrychlejší Fabia

RS je nejrychleji uhánějící Fabií, jakou kdy mateřská Škoda vypustila na silnici. Dosud plnil úlohu nejrychlejšího vozu model s benzínovým dvoulitrem o výkonu 85 kW a maximálním točivým momentem 172 Nm. Ta dosáhne stokilometrové rychlosti za 9,9 sekundy; Fabia RS je na této hranici o tři desetiny sekundy dříve. Rozdíl nepatrný, ale je tu. Fabia RS je také první Fabií, která má papírovou nejvyšší rychlost vyšší než 200 km/h; samozřejmě přes dvě stovky se dostanete bez problému i s dvoulitrem, stejně jako se přes ni dokáže dostat i model s motorem 1,9 TDI 74 kW.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fabia RS před jedním obchodním domem. Za tu dobu, co jsem nakupoval,
si ji prohlédla pěkná řádka lidiček

Prodlouženo na čtyři metry

Fabia RS má zajímavou minulost – vznikla kvůli homologaci speciálu WRC, kterým Škoda nahradila model Octavia. Bohužel pro Škodovku je klasická Fabia kratší než čtyři metry (3960 mm), a pro homologaci speciálu je nutné, aby sériový základ byl dlouhý alespoň ony čtyři metry. Fabia RS proto nabrala na délce, ovšem ne v místě pro cestující, ale nárazníky a spoilery. Proto vypadá mohutněji a svalnatěji než běžná verze. A protože bylo nutné, aby na silnici jezdilo alespoň 2500 vozů, nasadila Škoda na RS poměrně nízkou cenu, aby jich požadovaný počet na trh umístila co nejdříve.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přední nárazník je prodloužený a doplněný spoilerem. Škoda jen, že chybí běžné ochranné lišty.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Z profilu je jsou patrná zejména velká kola a rovněž jiný nárazník. Zádi pak dominuje křídlo
a koncovka výfuku

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Myslím, že mohutnější předek vzhledu Fabie pomohl

Není nad dobrou šestnáctku

Fabia RS se ale od běžné verze neliší jen mohutnějšími spoilery; asi nejviditelnější změnou jsou šestnáctipalcová kola s šířkou 6,5 palce s deseti paprsky. Design je opravdu povedený a připomíná kola Octavie RS (ta jsou u liftbacku dokonce sedmnáctipalcová). Pod disky se skrývají kotoučové brzdy na obou nápravách se zelenými třmeny, jak je běžné u WRC a koneckonců i Octavie RS. Kola jsou obuta do pneumatik 205/45, profil je tedy skutečně nízký, což hodně přispívá stabilitě v zatáčkách (už patnáctky sedí nadmíru dobře). Mimochodem, gumy značky Michelin asi nejsou právě dvakrát levné.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
16" kolo je velmi efektní a přispívá celkovému sportovnímu vzhledu
--- Malé pravé zrcátko je stálý neduh Fabií

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Trocha historie, prodloužená Fabia, pořádná kola
  2. Znaky VRS, drobné vnější znaky, diesel pod kapotou
  3. Zvuk, převodové stupně, zrychlení a pružnost, spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, tmavý interiér
  5. Drobnosti v interiéru, pohodlí vzadu, příplatková výbava, parametry

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních snímků nové generace Suzuki Jimny. Nyní jsou dispozici oficiální fotky a pořád to bude ten malý pracovitý off-road, jakým býval!

Ojetá Toyota MR2 slučuje přednosti Porsche Boxster s Lotusem Elise. Za třetinu ceny!

Ojetá Toyota MR2 slučuje přednosti Porsche Boxster s Lotusem Elise. Za třetinu ceny!

Poslední a v pořadí třetí generace Toyoty MR2 poprvé přinesla zcela otevřenou karoserii typu spider, designéři se tak trochu shlédli v Porsche. Otázkou je, zda i tak jezdí.

Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Italský design, třídveřová karoserie s bezrámovými okny, hliníková kola, především ale příchuť auta navrženého s lehkým sportovním charakterem. To všechno mohl mít Favorit Coupé, kdyby…

Tohle jsou ta nejprodávanější auta světa. Vládnou kompakty a SUV

Tohle jsou ta nejprodávanější auta světa. Vládnou kompakty a SUV

V žebříčku nejprodávanějších aut světa došlo k mírným změnám. Nejprodávanějším SUV je nově Toyota RAV4, nahoru se pak dere Nissan Qashqai.

Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky převodovky vidět na první pohled. Často ji vnímáme jen jako nutný technický prvek, ovšem pod sebou skrývá funkci, která může být v krajních momentech zásadní.

Řidič Renaultu pod vlivem vybrzďoval kamion. Nemohlo to dopadnout jinak

Řidič Renaultu pod vlivem vybrzďoval kamion. Nemohlo to dopadnout jinak

Vybrat si k vybrzďování náklaďák je známka hlouposti sama o sobě. Co ale říci o někom, kdo navíc zavolá policii, aby ta následně zjistila, že dotyčný je pod vlivem alkoholu a nemá povinné pojištění?

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme počkat, ty slovenské jsou již k dispozici. Základ v přepočtu vychází na zhruba 360.000 korun.

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

Nový Citroën Berlingo oficiálně: Takhle stylová dodávka tu ještě nebyla

Nový Citroën Berlingo oficiálně: Takhle stylová dodávka tu ještě nebyla

Extrovert pro řemeslníky a rodiny je tu.

TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

Minitest Škoda Fabia Combi 1.0 TSI: Problém tam, kde byste ho nečekali

Minitest Škoda Fabia Combi 1.0 TSI: Problém tam, kde byste ho nečekali

Přeplňované tříválcové agregáty jsou v malých vozech velmi rozšířené. Škoda Fabia jej dostala teprve nedávno a pasuje přímo ukázkově i k praktičtějšímu kombíku.

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

dnes | Milan Lažanský | 20 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků