Fabia II vs. Swift: čistě náhodná podobnost?

Někteří považují novou Fabii za pouhou kopii Suzuki Swift. Postavili jsme oba vozy vedle sebe pokusili se zjistit, co je na tom pravdy.

S příchodem prvních oficiálních snímků nové Škody Fabie počaly se objevovat také spekulace, podle kterých se mladoboleslavská novinka podobá některým svým konkurentům, zejména již několik let vyráběnému Suzuki Swift. Na každém šprochu pravdy trochu, řekl jsem si. Využil jsem příležitosti a krátce porovnal svoji testovací Fabii se Swiftem, shodou okolností vyvedeným v podobné barvě. Jak je na snímcích vidět, podobnost mezi oběmi auty skutečně existuje.

Začněme od přídě, která je u obou vozů šípovitě lomená. Swift i Fabia mají velké, do předních blatníků zasahující světlomety se společnými parabolami pro potkávací i dálková světla, doplněné parkovačkami po stranách a blinkry v horních okrajích. Kapotami obou porovnávaných aut prochází opět do šípu tvarované prolisy, sestupující od pat předních sloupků až mezi reflektory k vnějším okrajům masky chladiče, která je však u Fabie výrazně mohutnější. Masky Swiftu i Fabie přecházejí až do předního nárazníku, kde lze za jedinou výraznější odchylku považovat svislé žebrování hlavního vstupu vzduchu k chladičům Fabie a vodorovné u Swiftu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na první pohled však jistě zaujme jednolitý pás předního a bočních oken, stmelený u obou vozů černým lakováním předních a středních sloupků karosérie. Čelní skla těchto vozů jsou poměrně málo skloněná, také vnější zpětná zrcátka vypadají svými proporcemi příbuzně. Tento pás oken sahá až do zadní části zadních dveří, které jsou takřka totožné a liší se pouze konstrukcí malých pevných lichoběžníkových okének. Za velmi podobné musím u Swiftu a Fabie označit dále řešení odtrhové hrany nad zadním oknem či tvarování zadního nárazníku včetně hranice mezi ním a zadním blatníkem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Připouštím, že požadavky bezpečnosti, aerodynamiky a ergonomie nové vozy dané kategorie tvarově poněkud unifikují. Přesto je podobnost některých pasáží zarážející a člověku se nechce věřit, že by byla dílem pouhé náhody.

Na závěr však musím konstatovat, že třeba v interiéru bychom jakoukoli podobnost mezi oběma vozy hledali marně, charakter každého z nich je navíc odlišný. Zatímco Swift novou škodovku válcuje v jízdních vlastnostech a výkonech, Fabia má navrch třeba ve výrazně kvalitněji působícím interiéru. Je tedy jasné, že oba modely si najdou (Swift již několik let úspěšně nachází) své obdivovatele.

A jak se na věc díváte vy? Vnímáte ji jako náhodu, záměr, nebo ještě něco jiného?

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků