Fabia II vs. Swift: čistě náhodná podobnost?

Někteří považují novou Fabii za pouhou kopii Suzuki Swift. Postavili jsme oba vozy vedle sebe pokusili se zjistit, co je na tom pravdy.

S příchodem prvních oficiálních snímků nové Škody Fabie počaly se objevovat také spekulace, podle kterých se mladoboleslavská novinka podobá některým svým konkurentům, zejména již několik let vyráběnému Suzuki Swift. Na každém šprochu pravdy trochu, řekl jsem si. Využil jsem příležitosti a krátce porovnal svoji testovací Fabii se Swiftem, shodou okolností vyvedeným v podobné barvě. Jak je na snímcích vidět, podobnost mezi oběmi auty skutečně existuje.

Začněme od přídě, která je u obou vozů šípovitě lomená. Swift i Fabia mají velké, do předních blatníků zasahující světlomety se společnými parabolami pro potkávací i dálková světla, doplněné parkovačkami po stranách a blinkry v horních okrajích. Kapotami obou porovnávaných aut prochází opět do šípu tvarované prolisy, sestupující od pat předních sloupků až mezi reflektory k vnějším okrajům masky chladiče, která je však u Fabie výrazně mohutnější. Masky Swiftu i Fabie přecházejí až do předního nárazníku, kde lze za jedinou výraznější odchylku považovat svislé žebrování hlavního vstupu vzduchu k chladičům Fabie a vodorovné u Swiftu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na první pohled však jistě zaujme jednolitý pás předního a bočních oken, stmelený u obou vozů černým lakováním předních a středních sloupků karosérie. Čelní skla těchto vozů jsou poměrně málo skloněná, také vnější zpětná zrcátka vypadají svými proporcemi příbuzně. Tento pás oken sahá až do zadní části zadních dveří, které jsou takřka totožné a liší se pouze konstrukcí malých pevných lichoběžníkových okének. Za velmi podobné musím u Swiftu a Fabie označit dále řešení odtrhové hrany nad zadním oknem či tvarování zadního nárazníku včetně hranice mezi ním a zadním blatníkem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Připouštím, že požadavky bezpečnosti, aerodynamiky a ergonomie nové vozy dané kategorie tvarově poněkud unifikují. Přesto je podobnost některých pasáží zarážející a člověku se nechce věřit, že by byla dílem pouhé náhody.

Na závěr však musím konstatovat, že třeba v interiéru bychom jakoukoli podobnost mezi oběma vozy hledali marně, charakter každého z nich je navíc odlišný. Zatímco Swift novou škodovku válcuje v jízdních vlastnostech a výkonech, Fabia má navrch třeba ve výrazně kvalitněji působícím interiéru. Je tedy jasné, že oba modely si najdou (Swift již několik let úspěšně nachází) své obdivovatele.

A jak se na věc díváte vy? Vnímáte ji jako náhodu, záměr, nebo ještě něco jiného?

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků