F1 má být atraktivnější. Největší roli sehrají pneumatiky

Co bude letos rozhodovat závody formule 1? Nastavitelné zadní křídlo i návrat systému KERS budou zajímavými novinkami, ale velké ceny prý zásadně ovlivní. Největší roli by však měly sehrát nové pneumatiky Pirelli. Před nedělní Velkou cenou Austrálie se v tom shodují piloti i odborníci včetně Pavla Turka.

„Pneumatiky vždycky patří k nejdůležitějším komponentům formulového závodění, ale letos bude jejich význam mnohem větší,“ začal své vyprávění pro AutoRevue.cz účastník většiny velkých cen mistrovství světa F1 Pavel Turek.

Po třinácti letech, co formuli 1 „obouval“ poměrně konzervativní japonský výrobce Bridgestone, přichází na scénu italská značka Pirelli, která se do vrcholného motoristického seriálu vrací po dvacetileté pauze.

Velká neznámá

„Počet gum na suchý povrch, přechodné podmínky a do mokra se nemění. Nová je ale konstrukce pneumatiky. Pro týmy je to poměrně velká neznámá, protože před sezonou si mohly novinku vyzkoušet jen ve čtyřech testech. Pirelli dostalo zadání, aby použilo takové směsi, které šampionát zatraktivní. Samozřejmě za předpokladu, že to neohrozí bezpečnost pilotů,“ pokračoval Turek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pro výrobce tím nastala poměrně ošidná situace. Na hlavu mu totiž mohou dopadat stížnosti na nedostatečnou kvalitu pneumatik. „Italové se kvůli tomu ohradili prohlášením, že půjdou určeným směrem, ale požádali vedení formule 1, týmy i jezdce, aby nižší výdrž gum negativně nekomentovali. Firma Pirelli sdělila, že takové pneumatiky vyrábějí jen kvůli vylepšení sportovního obrazu šampionátu, a ne proto, že by nedokázali dodat obutí, které vydrží mnohem víc,“ vysvětlil znalec prostředí světa F1.

Zvětší se počet zastávek

Podle všeho už nebude možné spatřit vůz, který by kromě povinné zastávky v závěru grand prix, zvládl celý závod bez přezutí. „Průměr zastávek se posune na dvě až tři. Pneumatiky se budou mnohem víc opotřebovávat. Maximální kvalita vydrží poměrně krátce, pak se bude rychle zhoršovat. Úspěšná budou ta auta, jejichž piloti pojedou šetrně a špičkovou formu obutí udrží co nejdéle,“ zatipoval si.

Spíš než aerodynamické vymoženosti nebo zrychlování pomocí sběrače kinetické energie KERS bude zřejmě o vítězích rozhodovat strategie a správné zacházení s pneumatikami. „Hodně bude záležet na správném rozhodování. Ve stájích se bude možná v závěrečných fázích závodu zvažovat i čtvrtá zastávka. Dojde asi na kalkulace, kolik času by jezdec ztratil dalším přezutím, nebo pro něj bude lepší neriskovat, jet s „lehčí nohou“ na plynu a pneumatiky ušetřit. Pro diváka to bude určitě lepší podívaná,“ shrnul Turek. Další informace na f1sports.autorevue.cz

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 11 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 30 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků