F1: Hungaroring ovládl Räikkönen, Alonso bez bodu

Velká cena Maďarska ukázala sílu McLarenu, rostoucí akcie Ferrari a klesající formu Renaultu. Výsledkem bylo suverénní vítězství Räikkönena před Schumacherem, Fernando Alonso vůbec nebodoval.
F1: Hungaroring ovládl Räikkönen, Alonso bez bodu
Seznam kapitol
  1. Reportáž z nedělního závodu
  2. Průběh a výsledky sobotní kvalifikace
  3. Výsledky pátečních tréninků, představení okruhu Hungaroring

Hungaroring ovládl Räikkönen, Alonso bez bodu

Ani ne týden po skončení velké ceny Německa se motory monopostů formule 1 znovu rozezvučely na okruhu Hungaroring nedalo Budapešti. Zde totiž v pátek začala velká cena Maďarska, již třináctá grand pirx letošní sezóny, která měla přinést další světlo do boje o titul mistra světa sezóny 2005. V posledních velkých cenách se pozornost soustředí již pouze na dva muže - Fernanda Alonsa s Rnaultem a Kimiho Räikkönena s McLarenem. Ve velké ceně Německa ale Räikkönen opět nebodoval a Alonso zvítězil a boj o titul se zdá být téměř rozhodnutý - Španělův náskok 36 bodů znamená sedm velkých cen před koncem sezńy již velké sousto, a ačkoli forma Renaultu v posledních závodech znatelně skomírá, spolehlivost tlačí Alonso s Fisichellou pořád na nejvyšší příčky. V Maďarsku tak všichni byli zvědaví, jak se Räikkönenovi s Alonsem povede v kvalifikaci, která nezřídka rozhoduje o osudu závodu. Fin však měl cestu k většímu úspěchu značně ztíženou, do kvalifikace staroval jako první a výsledkem bylo až čtvrté místo. Ještě hůře si vedl Alonso, který s odstupem 1,25 sekundy na vítěze zajel až šestý čas. Prim tak musel hrát někdo jiný a bylo to někdo, od koho by to letos paradoxně čekal již málokdo. Michael Schumacher zavzpomínal na staré časy výsledkem 1:19.882 zcela zastínil všechny své soupeře. Druhý Montoya ztratil již devět desetin, třetí Trulli skoro sekundu. Do nejlepší osmičky startujících se pak probojovali ještě pátý Ralf Schumacher, sedmý Barrichello a osmý Button. Schumi byl po kvalifikaci samozřejmě tázán, jak je možné, že takto sepsul své soupeře, ale dle svých nejlepších tradic jen hustě mlžil. Jeho reakce by se v krátkosti dala shrnout tak, že je sám překvapen konkurenceschopností vozu, neví čím je způsobena a doufá, že to Ferrari vydrží i v neděli a dalších závodech. My si můžeme říci, že důvody mohou být dva - Ferrari buď přes týden blafovalo, když Ross Brawn prohlašoval, že ukončil vývoj F2005 a soustředí se na další sezónu, nebo si Schumacher naplánoval pro závod zcela odlišnou strategii zastávek v boxech než nejbližší konkurenti. Je však otázka, jak moc rozdílná strategie by to musela být, aby Montoyu porazil skoro o sekundu, to je na kvalifikaci obrovský rozdíl a Schumacher by musel jet do boxů po dvou kolech pro palivo, aby tím byla jeho rychlost obstojně vysvětlena.

Ale zpátky na trať. Před startem závodu vládlo nad Hungaroringem skorojasné letní počasí s jen trochu mírnějšími teplotami než při sobotní kvalfikaci - vzduch měl 34°C a trať byla rozžhavená na 47°C. Start se podařil nejlépe Schumacherovi s Montoyou, kteří si udrželi své vedoucí pozice. Výborný start předvedl Räikkönen, který se prodral na třetí pozici, na čtvrté padl Trulli, pátý jezdil Ralf Schumacher, šestý Alonso, sedmý Button a osmý Sato. Při startu došlo k několika menším kolizím zejména mezi Ralfem Schumacherem a Rubensem Barrichellem a Jacquesem Villeneuvem s Christianem Klienem. Pro Kliena znamenala kolize konec závodu, Barrichello si musel dojet do boxů pro výměnu předního přítlačného křídla. K újmě přišel také Alonso, který kdesi rovněž poškodil své přední křídlo a do jeho zbytků narazil David Coulthard, který kvůli tomu rovněž ze závodu odstoupil. Oba Red Bully tak byly po jednom kole ze hry venku. Na čele nasadil zběsilé tempo Michael Schumacher, který začal zajíždět velice rychlá kola a vzdalovat se druhému Montoyovi. Ten ale záhy pustil před sebe Räikkönena, který měl zjevně lehčí vůz, aby Schumachera pronásledoval. To se mu také dařilo, Räikkönen dokázal záhy jezdit rychlejší časy než Schumacher a dojet jej na rozdíl jedné sekundy. To se psalo čtvrté kolo závodu za Finem jezdil třetí Montoya (odstup 4,9 sekundy na Schumachera), čtvrtý Trulli (7,7s), pátý Ralf Schumacher (9,3s), šestý Button (16,2s), sedmý Sato (19,7s) a osmý Heidfeld (21,5s). Barrichelo jezdil šestnáctý se ztrátou 41,1s, Alonso sedmnáctý s odstupem 44,4s.

Na čele závodu se o nejrychlejší čas prali Schumacher s Räikkönenem. V šestém kole byl tím šťastnějším Schumi, který vedl před Kimim o 1,2 sekundy. Fin mu ale dokázal skvěle sekundovat a oba jezdci se v každém kole prali o setiny sekundy. Sedmé kolo zajel nejrychleji Räikkönen, osmé zase Schumacher. Jejich zápolení přerušily až první zastávky v boxech, které začal Kimi Räikkönen v jedenáctém kole. Svou zastávku zvladl bez problémů a na trať se vrátil na pátém místě. Jako druhý se u mechaniků zastavil ve 13. kole z třetího místa Jarno Trulli a jako další v řadě jej následovali ve 14. kole vedoucí Michael Schuacher a v té době třetí Ralf Schumacher. Michael se dokázal vrátit na druhém místě 13 sekund za Montoyou, ale o 3 s před Räikkönenem, Ralf se zařadil na páté místo. Zastávka tak ze špičkových jezdců ještě čekala na prvního Montoyu, čtvrtého Buttona, sedmého Sata a osmého Heidfelda. Jako první z těchto jezdců si svůj první pit stop odbyl ve 21. kole Sato a ve 22. jej následoval vedoucí Juan Pablo Montoya. Ten se rychlými časy v předchozích kolech pokusil dostat přes boxy před Michaela Schumachera, ale nepodařilo se. Po výjezdu z boxů se zařadil na třetí místo, 2,2 sekundy za druhého Räikkönena. Ve 23. kole zajel do boxů také čtvrtý Button a devátý Fisichella a ve 24. kole tak na trati panovalo pořadí: 1. Michael Schumacher, 2. Räikkönen (+0,7s), 3. Montoya (3,8s), 4. Ralf Schumacher (18,1s), 5. Trulli (25s), 6. Heidfeld (32s, bez zastávky v boxech). 7. Massa (34,8s, rovněž bez pit stopu) a 8. Button (37,4s). Barrichello jezdil dvanáctý a Alonso čtrnáctý s cca minutovým odstupem. Alonso ovšem zajel po 27 kolech podruhé do boxů a byl o kolo předejet Michaelem Schumacherem. Malá odplata vzpínajícího se koníka za předloňskou GP Maďarska, kde se stal pravý opak...

Již z těchto časů bylo zjevné, že nejdramatičtější situace nadále sliboval především souboj mezi vedoucím Michaelem Schumacherem a druhým Kimim Räikkönenem. Oba jezdci nadále zajížděli téměř identické časy a tu odskočil o desetinku Schumacher Räikkönenovi, tu naopak Kimi o něco málo stáhl Schumiho. Třetí Montoya ztrácel na vedoucí dvojici každé kolo cca 7 desetin sekundy a bylo pravděpodobné, že první dvojice pojede na tři zastávky v boxech, zatímco třetí Montoya na dvě. Druhé zastávky začal ve 33. kole Jarno Trulli a ve 34. kole jej následoval týmový kolega Ralf Schumacher. Všichni ale čekali na to, zda podruhé do boxů zajede jako první Michael Schumacher nebo Kimi Räikkönen. U mechaniků se jako první objevil Německý pilot a otevřel Räikkönenovi cestu k předjetí. Fin se v boxech ukázal jen o kolo později, ale na Schumachera to stačilo, Räikkönen byl v tu chvíli prostě rychlejší. Do vedení se v tu chvíli ovšem posunul Juan Pablo Montoya a souboj o vedení byl v rukou jezdců McLarenu. Pokud by Kolumbijec jel opravdu jen na dvě zastávky, mohl by jej o vítězství připravit pouze technický problém, neboť ve 39. kole vedl před Räikkönenem o 8 sekund a oba měla čekat ještě jedna zastávka u mechaniků.

Kimi Räikkönen byl okolo 40. kola suverénně nejrychlejším mužem na trati a na Montoyu i Schumachera najížděl více než sekundu na kolo. Montoyovo zpomalení ale nebylo náhodné. McLaren totiž opět postihly technické problémy a Montoya ve 41. kole po výrazném zpomalení ze závodu z vedoucí pozice zcela odstoupil. Nejlepší osmička tak nabrala novou podobu: 1. Kimi Räikkönen (2 zastávky), 2. Michael Schumacher(2, +18,7s), 3. Ralf Schumacher (2z, 32,2s), 4. Trulli (2z, 42,6s), 5. Button (1z, 44,5s), 6. Heidfeld (1z, 59,8s), 7. Sato (1z, 73,1s) a 8. Webber (1z, 78s). Startovní pole tak bylo poměrně nepřehledné díky rozdílným strategiím jednotlivých týmů a ani ve 44. kole, tedy 26 kol před cílemm si nikdo nemohl být ničím jistý. Nejsvědomitěji na své pozici pracoval Kimi Räikkönen, který byl nadále jasně nejrychlejším mužem pole a najížděl na své soupeře kolo od kola další sekundy. Když tak ve 48. kole zajel po třetí do boxů, vrátil se na trati zpět na první místo před Michaela Schumachera. Svou druhou zastávku absolvoval ve stejném kole také Button a v 50. kole Sato. Situaci dále znepřehlednili v 52. kole druhou zastávkou Fisichella a třetí zastávkou Trulli a boj o páté až osmé místo byl nadále zcela otevřený.

Posledních 16 kol závodu tak mělo rozřešit především umístění na těchto místech. První místo patřilo vcelku jasně Räikkönenovi, stejně jako druhé Michaelu Schumacherovi a třetí a čtvrté místo bylo v rukou Toyoty. O další místa si to měli rozdat hlavně Heidfeld, Button, Webber, Sato, Fisichella, Barrichello a Alonso. 15 kol před cílem byl pátý Heidfeld, šestý Button, sedmý Webber, osmý Sato, devátý Fisichella a desátý Barrichello. Jedenáctý Alonso se již zdál být bez šance bodovat. V dalších kolech ale do boxů zajeli Webber a Heidfeld a 13 kol před cílem také druhý Michael Schumacher. Zastávky pozměnily pořadí na bodech na 1. Räikkönen, 2. Michael Schumacher, 3. Ralf Schumacher, 4. Trulli, 5. Button, 6. Heidfeld, 7. Webber a 8. Sato. Devátý Fisichella ztrácel na body téměř tři sekundy. Poslední kola závodu již na tomto pořadí nic nezměnila, ačkoli se hlavně Ralf Schumacher ještě zkoušel dostat na druhou pozici, a Kimi Räikkönen si tak po smolné GP Německa dojel pro své čtvrté letošní vítězství a díky desetibodovému zisku a výpadku Alonsa se se ztrátou 26 bodů dostal zpět do boje o mistrovský titul. Pomohl si i Michael Schumacher, ten se s 55 body drží šest bodů za Räikkönenem a 32 za Alonsem. Hungaroring tak má dva hrdiny - Kimiho Räikkönena, který přesvědčivě zvítězil, a Ferrari, které se díky novým pneumatikám od Bridgestoneu a výkonu Michaela Schumachera z ničeho nic dostalo do boje o nejvyšší příčky. Renault zcela propadl, v závodě ani kvalifikaci nepŕedváděl nic mimořádného a bodově vyšel zcela naprázdno. Naopak překvapila Toyota, který třetí a čtvrtým místem získala velice cenné body. Uvidíme, jak se situace vyvine do příští velké ceny, která se premiérově jede 21. srpna v Turecku. Týmy mají dost času se na ní pečlivě připravit a opět pořádně zamíchat pořadím.

Zde jsou kompletní výsledky VC Maďarska (uvedená data popisují pořadí, jméno jezdce, stáj, odstup a počet získaných bodů)
1 K. Räikkönen McLaren 1:37:25.552 10
2 M. Schumacher Ferrari + 35.581 8
3 R. Schumacher Toyota + 36.129 6
4 J. Trulli Toyota + 54.221 5
5 J. Button BAR + 58.832 4
6 N. Heidfeld Williams + 1:08.375 3
7 M. Webber Williams + 1 kolo 2
8 T. Sato BAR + 1 kolo 1
9 G. Fisichella Renault + 1 kolo 0
10 R. Barrichello Ferrari + 1 kolo 0
11 F. Alonso Renault + 1 kolo 0
12 N. Karthikeyan Jordan + 3 kola 0
13 T. Monteiro Jordan + 4 kola 0
14 F. Massa Sauber + 7 kol 0
15 C. Albers Minardi + 11 kol 0
Nedokončili:
16 J. Villeneuve Sauber + 14 kol 0
17 JP. Montoya McLaren + 29 kol 0
18 R. Doornbos Minardi + 44 kol 0
19 D. Coulthard Red Bull + 70 kol 0
20 C. Klien Red Bull + 70 kol 0

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Reportáž z nedělního závodu
  2. Průběh a výsledky sobotní kvalifikace
  3. Výsledky pátečních tréninků, představení okruhu Hungaroring

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků