Extrémní test Škody Octavie RS na letišti

Máme pro vás opravdovou lahůdku, článek ve formě neobvyklého testu. Testu, při kterém jsou prolomeny obvyklé rychlostní limity, porušeny fyzikální zákony a posunuty meze pudu sebezáchovy. Na letišti jsme vyzkoušeli jak Octavii RS, tak i novinku ve verzi kombi.
Extrémní test Škody Octavie RS na letišti

Předmětem tohoto testu je Škoda Octavia RS. O verzích RS se vedou dohady, zda-li může být něco, co je postaveno na stejném podvozku jako VW Golf a další koncernové vozy, opravdu tak sportovní, jak se sluší a patří. Ti, kteří Octavii RS okusili, chválí a nedají na ni dopustit. Ti druzí ji naopak odsuzují. My jsme si řekli, že je na čase v tomto vyřknout závěrečný ortel a Octavii RS otestovat v těch nejtěžších podmínkách. Vzali jsme odpovědnost do svých rukou a vozy otestovali za vás. Kdy jindy by byla lepší příležitost toto učinit než při představení nového člena z rodiny sportovně laděných škodovek, a to Octavie Combi RS.

Měli jsme k dispozici 3 vozy. Dva z nich byly klasické Octavie RS a tím posledním byla Octavia Combi RS. Nutno podotknout, prvně jmenovaný vůz byl obut na 16palcových ráfcích, které jsou montovány v sérii a druhý dostal do vínku „sedmnáctky“, jež může zákazník mít na přání. O RS se toho již hodně napovídalo a napsalo, i přesto si však pro jistotu připomeneme pár základních faktů. Oproti sériové Octavii 1.8 T, na které je RS založeno se změnilo pouze pár věcí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Extrémním testem prošla krátká Octavie RS v dravé žluté 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
společně s Octavií Combi RS oděné do vyzývavé červené barvy

Těmi hlavními změnami jsou zvýšený výkon o 30 koní na rovných 132 kW/180 k a podvozek, který byl snížen o téměř 2 centimetry, přesně tedy 19 mm. Málem bychom zapomněli na významnou změnu k lepšímu, a tou jsou brzdy. 2 vnitřně chlazené kotouče se točí na každé z obou náprav. Exteriér doznal změn jen ve formě větších ráfků s názvem Spider, protáhlého nárazníku s integrovaným spoilerem vkusných tvarů a decentního křídla na víku zavazadlového prostoru. Elegantnost se tentokrát snoubí s krásou a praktičností.

Nebudeme to však déle natahovat a rovnou se pustíme do testování. Náročnému testování byly vozy podrobeny na letištní ploše, kde bylo připraveno několik překážek a úseků, které jsme projeli několikrát se spuštěným stabilizačním systémem ESP a také samozřejmě několikrát bez něho, abychom zjistili pravý význam tohoto systému. Začali jsme s překážkou, jež měla za úkol simulovat nějakou náhlou komplikaci, se kterou se můžete na silnicích setkat. Například vůz vyjíždějící z vedlejší silnice, který vám nedal přednost.

Tento úhybný manévr jsme zkoušeli provést jak za intenzivního brždění s následným zastavením, tak s projetím bez ubrání plynu. V obou případech bylo mnohem bezpečnější projíždět tuto překážku se zapnutým ESP. Bez něho byla tato překážka v době manévru přeci jen trochu úzká a brzdná dráha podstatně delší. Tento test probíhal v rychlostech kolem 100 km/h. Ve vyšších rychlostech měl vůz sklony k přetáčivosti, kterou však následně okamžitě vystřídala nedotáčivost, a proto bylo nutné se neustále soustředit a smyky eliminovat citlivou prací s volantem a plynem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
S testovanými vozy jsme se rozhodně nemazlili

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Na mokru se Octavie RS chovala přísně neutrálně

Dalším testem bylo projíždění zatáčky s mokrým a následně suchým povrchem. Na mokru se Octavie RS opravdu předvedla. Při jízdě pod plynem (okolo 110 km/h) se chovala přísně neutrálně a až při opravdu vysoké rychlosti (130 - 140 km/h) sklouzávala k nedotáčivým smykům, které se, jak všichni víme, dají korigovat nejenom plynem, ale také ruční brzdou, což však v běžném provozu nedoporučujeme, pokud to opravdu nemáte v rukou. V tomto případě se zdála jízda bez ESP mnohem lepší a komunikace s podvozkem byla následně jednoduší. Při rychlém výjezdu ze zatáčky Octavia RS ráda vystrkuje svoji zadní část směrem kupředu, takže je nutné někdy dávat již kontra. Překvapilo nás, že ani při plném plynu v zatáčce neztratily přední pneumatiky příčnou trakci, a tak stále držely směr, který jsme jim vytyčili volantem.

Po testování průjezdu zatáčkou přišel na řadu losí test, který opravdu důkladně prověří kvality podvozku. S ESP se tato překážka dala projet mnohem rychleji a bezpečněji bez sražení jediného kužele. Nájezdová rychlost do této překážky by měla být okolo 70 - 80 km/h, což se však i na obyčejných 16palcových ráfcích dalo absolvovat o 10 km/h rychleji. Se 17palcovými ráfky se pak dalo jet o dalších 15 km/h rychleji než na zmiňovaných „šestnáctkách“. Tento rozdíl byl patrný na každé překážce a každá z těchto překážek se dala absolvovat vskutku mnohem rychleji.

Posledním testem bylo změření maximální rychlosti. Ručička tachometru se při plném plynu vyšplhala až na hodnotu 250 km/h, odkud se již nechtěla odlepit. Tak či tak je to hodnota opravdu zajímavá. Myslíme si tedy, že výrobcem udávaných 231 km/h je splněno s rezervou. Stále tu mluvím jen o jednom modelu a nyní konečně přichází na řadu srovnání klasické Octavie RS s Combi RS. Škoda Auto udává ta stejná čísla, ale podle nás je přeci jen kufrová verze trochu agilnější. To však můžeme Combi RS lehce prominout, protože, co se jízdních vlastností a praktičnosti týče, vítězí na plné čáře. Je oproti své starší sestřičce lehce přetáčivější, což z ní činí v zatáčkách ještě rychlejší vůz.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Octavia RS Combi má vynikající jízdní vlastnosti

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Na letištní ploše jsme měli dostatečně mnoho prostoru

Celkově Octavia RS v extrému překvapila a to, čeho nás uštědřila, jsem vůbec nečekal. Je to úplně jiné auto oproti sériové Octavii 1.8 T (110 kW/150 k), se kterou jsme se svezli hned po testování na letišti. Interiér je po přesedlání z „eReSa“ do sériové „oktávky“ nezajímavý, podvozek nicotný, motor bez výraznějšího tahu a brzdy velmi slabé. I samotná Octavia RS má několik chyb z nichž bych jmenoval stále dosti vysoké naklánění při ostrých změnách směru a při změně směru s bržděním se dostává vůz do smyku, který se ve vyšších rychlostech (například při zařazování po předjíždění) opravdu negativně podepisuje na dojmu z celého vozu a řidiče docela zaskočí.

Octavia RS je přesto všechno rychlým vozem, jehož silnou stránkou jsou skvělé brzdy, komunikativní a přesné řízení ve spojení s dobrým podvozkem, který sice donutí pneumatiky pískat až praskají bubínky, ale jen tak nezradí a náhle směr nezmění. Každopádně doporučujeme 17palcové pneumatiky. Ty podvozku a tudíž jízdním vlastnostem významně pomáhají

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků