Experti: Nejmenší auta čeká růst

Nízká cena, levný provoz ceněný zejména v době krize a rekordních cen pohonných hmot, rychlý podzimní nástup městského vozu Citigo od Škodovky i změna životního stylu části populace.
Experti: Nejmenší auta čeká růst

To vše může podle odborníků a prodejců zastavit letitý pokles zájmu o malé vozy a miniauta a nastartovat trend opačný. A to navzdory nedávnému oznámení kolínské automobilky TPCA, že kvůli klesajícímu zájmu letos vyrobí zhruba o pětinu méně vozů než loni.

V Česku na rozdíl od západních zemí lidé v posledních letech kupovali malá auta a miniauta stále méně. Před třemi lety činil jejich podíl na celkových prodejích 47 procent, loni už to bylo jen 28 procent.

A zatímco v lednu byly prodeje nových malých vozů na trhu nižší než loni, u miniaut nastal již loni v září obrat. V lednu dosáhl jejich podíl na celkových prodejích 3,7 procenta, kdežto za celý loňský rok to bylo v průměru 2,4 procenta.

Naděje pro malá auta? Zajištění senioři 

Podle Jana Malého z české pobočky PricewaterhouseCoopers zřejmě s krizí ubylo těch, kteří si minivozy a malá auta pořizovali jako třetí auto do rodiny. Dlouhodobějším trendem je však zvyšující se podíl mladých úspěšných lidí žijících ve městech. Pro ty je malý vůz nejen praktický, ale mohou jím také vyjádřit své environmentální cítění. „Novou rozšiřující se cílovou skupinou budou také zajištění senioři žijící ve městech, které jistě osloví nižší provozní náklady a snazší ovladatelnost,“ dodal Malý.

„Je také velice pravděpodobné, že se v Česku tento segment výrazně zviditelní díky novince významného domácího výrobce,“ dodal Malý v souvislosti s modelem Citigo od Škody Auto. Ten se loni v říjnu dva měsíce po zahájení prodeje vyšvihl do čela tabulek prodejů a jeho podíl v kategorii mini dosáhl v lednu jedné třetiny.

Vliv mladoboleslavské automobilky 

I podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla se dá očekávat, že i v Česku nastane to, co v západní Evropě, a vliv na to bude mít i model Citigo. „Škoda má nejsilnější pozici, mnozí majitelé superbů či oktávek chtějí opět škodovku, takže ten zájem se projeví a podíl se zvedne. Otázka je, v jakém časovém horizontu,“ říká Tunkl.

Vyšší prodeje malých aut a minivozů za loňský rok hlásí i autobazary. Například v síti AAA Auto o tři procenta a u sítě Auto Esa o osm procent. Podle mluvčí autobazarů Auto Esa Martina Doležala byl ovšem nárůst ve srovnání s ostatními kategoriemi automobilů nejnižší a proti dřívějších letům to znamenalo odklon od této třídy. „Kvůli pokračující krizi ale zaznamenáváme zvýšený zájem o úsporná vozidla s co nejmenší spotřebou, což naznačuje opět možný budoucí příklon k malým vozům,“ doplnil Doležal.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků