Experti na světla přijeli do Prahy

V minulém týdnu proběhlo v Praze 120. zasedání Mezinárodního světelného výboru pro automobilové osvětlení (GTB), jehož experti připravovali změny legislativy Evropské hospodářské komise OSN (UNECE) s ohledem na směr vývojových i designových trendů. Motivací těchto změn je snaha o zvýšení bezpečnosti provozu i komfortu řidiče, zjednodušení stávajících předpisů a v neposlední řadě i zatraktivnění vzhledu vozidla. Konání výboru složeného z odborníků zemí Evropy, Severní Ameriky i Asie partnersky podpořily společnosti Varroc Lighting Systems, OSRAM i certifikační autorita TÜV SÜD, které mají v České republice svá zastoupení a automobilovým osvětlením se zabývají.
Experti na světla přijeli do Prahy

Mezinárodní výbor pro automobilové osvětlení – expertní skupina GTB - byl založen v roce 1952 a je složen z 20 delegací zemí Evropy, Severní Ameriky a Asie. Jeho základní aktivitou je zajištění bezpečnosti provozu úpravami legislativy tak, aby se zohlednil pokrok v technickém vývoji a instalaci nových automobilových světelných systémů. Zástupci jednotlivých národních delegací přispívají svou odbornou znalostí technologického pokroku, zkušenostmi s testováním a studiemi o bezpečnosti. Do  výboru jsou nominovány automobilkami, výrobci světel a světelných zdrojů, testovacími laboratořemi, regulačními autoritami a v neposlední řadě i akademickým sektorem.

„Motivací pro aktualizaci této legislativy jsou zejména nové světelné LED zdroje včetně vysoce výkonnostních bílých LED zdrojů, laserových LED včetně organických LED modulů (známých pod názvem OLED). V případě předního svícení nové efektivní LED zdroje tvoří základ pro návrh adaptivních světelných systémů využívajících světelného zdroje, optických senzorů a technologie zpracování obrazu k dosažení vysoké úrovně bezpečnosti. To vede k omezení nežádoucího oslnění a současně ke zlepšení osvětlení vozovky. Další důležitou oblastí je snaha o globální harmonizaci platných předpisů, což se projevuje nárůstem členské základny skupiny GTB o asijské země a také velmi intenzivní spoluprací s odborníky a zákonodárci v USA“, uvádí Geoffrey Draper, prezident výboru. Jedním z klíčových bodů tohoto zasedání byla účast a během prvního jednacího dne i schválené  členství delegace z Jižní Koreje. „Účast neevropských signatářů je důležitá pro budoucí harmonizaci těchto předpisů a tím snížení nákladů na vývoj aut pro různé světové trhy“, doplňuje Draper. Koreu na zasedání v Praze zastupovalo celkem 9 delegátů.

120. zasedání Mezinárodního výboru pro automobilové osvětlení se konalo v České republice právě v roce, který byl vyhlášen OSN jako „Mezinárodní rok světla“.

„Jednou z mnoha oblastí, kterou se v současné době zabýváme, jsou LED pixelové (maticové) světlomety. Ty využívají  vestavěné kamery ve vozidle, které rozpoznají a upraví světelný svazek dálkového světla tak, aby nedocházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu“, odpověděl v reakci na budoucí trendy Todd Morgan, senior viceprezident pro produktový vývoj společnosti Varroc Lighting Systems. Společnost Varroc pracuje i na laserových světlometech, které jsou sestavené z malých vysoce výkonných laserových modulů umožňujících vytvářet nízkoprofilová světla bez kompromisů v oblasti výkonu. Další oblastí je aplikace organických LED, které umožňují design supertenkých konstrukcí a materiály přinášející nové možnosti inovativního vzhledu a designu. Těchto směrů je více a to je také jeden z důvodů, proč Varroc Lighting Systems plánuje v následujících měsících nabrat přes sto vysokoškolsky vzdělaných techniků a to zejména v oblastech optiky, konstrukce a  elektroniky.

Podle Hanse-Joachima Schwabeho, generálního ředitele divize “Specialty Lighting” společnosti OSRAM, bude na designu vozu hrát v budoucnosti automobilové osvětlení stále významější roli. OSRAM je v současnosti jedinou firmou na světě, která nabízí laserové moduly pro přední světlomety. Tyto jsou již použity ve vozech BMW i8 a Audi R8 LMX. Další revoluční osvětlovací technologií blízké budoucnosti jsou tzv. OLED (z anglického „Organic Light Emitting Diode“), diody vyzařující organické světlo. Již v roce 2016 lidé mohou spatřit na ulicích jezdit sériově vyráběné vozy, které budou mít právě OLED zadní svítilny firmy OSRAM. „Jako lídr v invacích a technologiích v automobilovém sektoru je společnost OSRAM velmi zaangažovaná na vývoji nových konceptů pro laserové, OLED a maticové systémy osvětlení", uvádí Schwabe. OSRAM se nadále chystá investovat nemalé prostředky do inovací speciálních osvětlovacích modulů.

Zasedání výboru se konalo v pražském hotelu Boscolo od 16. do 20. listopadu a tuto 120. výroční konferenci organizovala PROMOLIGA® ve spolupráci s českým Národním komitétem pro osvětlování (CIE).

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků