Expert radí, jak na zvuk v autě: Kvalitu poslechu ovlivní chytrá technika i zdánlivé drobnosti

34 komentářů

Hlj
7. listopadu • 22:31

Zrovna Škoda u kvalitnějšího audia používá Canton což je v česku docela nedoceněná značka (z hlediska hifi podstatně lepší než od jiných life-stylových "značek" audia, které se promují jako něco extra, ale přitom hifi nedělají), problém audia v autě je celý řetězec, takže v zásadě i když někdo slyší rozdíl ve zdroji tak stejně neslyší to co skladatel - interpret - zvukař do nahrávky nahrál. Takže zvuk může být fajn, ale stejně ta vnitřní krabice vozu má nějaké limity akustiky, které se přes různé DSP upravují, aby to "znělo" a to i na pozadí typických ruchů v daném autě. O kvalitě dsp, D-čkových zesilovačů, kabeláži, i samotných repro ... ale buďme rádi alespoň za ty dary. Obecně v elektroautech je výzva v audiu o řád jinde, protože auto je přirozeně o řád tišší (někdy). Ale stejně ani ty běžně příplatkové audia v autech (které se tváří jako něco extra) nemají rádi skladby s vysokým dynamic range ... takže ti co mají rádi zvuk (nebo hifi), ti už tuší

AgentWet
8. listopadu • 1:17

Naposledy jsem musel trpět Canton v Kodiaqu a bylo to strašné. Mnohem horší, než můj H&K v Passatu B8FL, který teda stojí taky za velký kulový a skoro lituju toho příplatku.

Hlj
8. listopadu • 1:45

Naštěstí nebo bohužel s implementací Cantonu do Škodovky nemám osobní zkušenost. Zkušenost mám co umí udělat Harman Kardon nebo Bang and Olufsen v BMW, případně Pioneer v Lexusu (Mark Levinson mě bohužel minul a docela mě to mrzí), a k tomu Sony ve Fordu, nebo něco co netuším co je v Hondě. A k tomu z druhé strany zkušenost co umí Canton v interiérovém HiFi repro (od Cantonu Ref 9.2), a Canton zvuk umí, co si zaplatila Škoda netuším, a pak taky je o uších, každý hledá a potřebuje ve zvuku něco jiného. Tak třeba příště se povede líp ve volbě značky ;o)

AgentWet
8. listopadu • 12:09

Nejde o volbu či neznalost, ale o peněženku. A6 Avant s B&O se šplhá ke 3 M a to si každej Lojza nemůže dovolit.

AgentWet
7. listopadu • 17:03

Komické poslouchat rady "odborníka" na kvalitní zvuk a spojovat to s totálním odpadem v koncernu VW. Většinou je to naprosto tragické.
Už jsem připlácel za Bose, Harman Kardon, Focal i Dynaudio a až na Dynaudio v Golfu VI hrálo všechno naprosto otřesně a tragicky. Někdy to bylo ukřičené a bez basů, většinou ale naopak bez detailů a zaduněné na vyšších basech. Subbasy chybí vždy, výšky a středovýšky nemají vzduch a detail. Takže je zcela směšná debata o zdrojích zvuku, když příplatkové Hi-Fi systémy mají čínský repráky za $5 vražený do dunícího a rezonujícího kusu plastu. Výjimečně za raketu lze zažít relativně dobrý zvuk. Třeba B&O v Audi A6 a výš za cca 150 tisíc příplatku. Podobně ML v Lexusu, nebo B&W ve Volvu. Ale opět model od modelu. Ten dražší Burmester v MB E-klasse může být taky fajn, ale neslyšel jsem osobně.

bob
8. listopadu • 8:59

Tak hlavně nemá absolutně žádný smysl cpát kvalitní audio za 100k+ do auta, to ti řekne každý kdo se tomu věnuje jako první. Se vším tím rušením okolo si ten zvuk stejně pořádně nevychutnáš...

AgentWet
8. listopadu • 12:23

To není až tak docela pravda. Ano, za jízdy je tu menší a tu větší hluk/šum v pozadí, ale pokud je systém v autě opravdu dobře odladěný a má rozumný výkon při nízkém zkreslení a vůz je solidně odhlučněn, tak bývá poslech často mnohem lepší, než Hi-Fi za půl mega doma, protože 99% lidí nemá doma odpovídající akustiku a úpravy poslechové místnosti a jaksi zapomínají, že to je Alfa a Omega poslechu. Chudáci hloupí to pak řeší nákupem drátů za 50 až 800 tisíc jiných woodoo sratchek a čekají na zázrak a když už utratili rodinné úspory, tak to pak i do krve hájí :-)
Jasně, že při jízdě 150 km/h+ po hrubém povrchu není tichý poslech v autě ideální, ale při plutí krajinou 50-130 v dobře odhlučněném benzínu na užších pneu s vyšším profilem to může být luxusní záležitost. Zkus vrcholný B&O v Audi A7/A6/A8. A i Dynaudio v Golfu 6 hrálo fantasticky s ohledem na směšný příplatek. V Golfu 7 už hrálo naprosto otřesně. Prostě jednou to udělají poctivě a podruhé na to sejou a zařídí to marketing a jméno.

Honza
7. listopadu • 12:26

Tak v autě by se mělo hlavně řídit a tomu řízení se pořádně věnovat. I základní audiosystémy v dnešních autech na podkres stačí a když si chci vychutnat nějakou hudbu, tak v autě to fakt nebude.

Freddka
7. listopadu • 12:47

Naopak, ja si vychutnam ve svem zivote hudbu nejlepe v aute kdyz jedu nekam 1000km+ sam (a to se mi stava nekolikrat do roka).Kde jinde mam cas hodiny a hodiny si uzivat kvalitni reprodukci a pritom mit kompletne izolovany prostor, ktery nikoho okolo neomezuje.

petr r. (petrumr)
7. listopadu • 13:55

tak, tak, já třeba hudbu poslouchám jen v autě. A ještě che to každý auto upravit a myslet na to už při kupování.

Kankunen
7. listopadu • 11:27

Máte někdo doporučení? Chtěl bych pořádnou muziku u Travelleru.

Honimir
7. listopadu • 14:17

Airpods pro?

petr r. (petrumr)
7. listopadu • 13:52

před návštěvou HI-FI centrech je vhodné jít k ušaři a přinésti ten graf slyšitelnosti, aby to vyladili na míru.

Freddka
7. listopadu • 10:59

Radsi udelejte rozhovor s nekym z Burmesteru nebo tak.
Zvuk v Mercedes E je mega a nekdo si dal hodne zalezet - napr. podpora bezztratovych kodeku kdy poslech v “master” kvalite je skutecne poznat, nebo integrace subwooferu do pricky IP (instrument panel) nejen ze sub nezabira zadne misto nekde v kufru ale jeste prinasi lepsi zvuk atd.

OnlyTruth
7. listopadu • 15:48

môžem potvrdiť v C w205 som si nakonfiguroval burmester a ten zvuk je parádny .. v novej w206 som tiež chcel ale kvôli "čipom" sa dalo dať len pokročilý ozvučovací systém čo je tiež s reprákami od burmesteru ale nemajú 3D surround sound, tak ci tak hudba je tma kvalitná

Mirek
7. listopadu • 11:28

Vsadím se, že naprostá většina lidí nerozezná rozdíl ve zvuku mezi mp3 320 kbps a zvukem z originálního CD, přehrávaném na domácí kvalitní sestavě, a ty tady začneš vypisovat nesmysly o poslechu v "master" kvalitě někde v autě. Vždy mě pobaví názor lidí s netopýřími ušima, kteří slyší zkreslení pod 1% a frekvence 20 kHz. "Pár takových jsem již z této nemoci vyléčil."

Rejpal
7. listopadu • 11:55

Nebojte se, ti, kteří mají tak citlivý sluch, tak si zpravidla nebudou pořizovat do auta drahý audio systém, poněvadž bohužel slyší i pískání LED v ambientním osvětlení, takže nejsou schopni si vychutnat zvuk lepší audiosoustavy.

Freddka
7. listopadu • 12:35

Presne tak.

Freddka
7. listopadu • 12:43

Jeste abych pridal neco smysluplnejsiho.Kvalitni reprodukce audio je velka velka veda.Skoro vsude je trh rozdeleny na bezneho uzivatele a na audiofily. A samotne cenove rozdily jsou obrovske.V automobilovem prumyslu je to ape trochu jinak. Mas v podstate jen 3 tridy - postavujici, dobre a audiofilni. Neni tam skoro nic mezi. A dnes je to dokonce casto jen dve volby - dobre a nejlepsi.
Takze kdyz chce nekdo do auta “fakt dobry audio” a je ochoten priplatit 1-3tis EUR a dostane za to vetsinou velice velice dobry audio, nejspis jeste lepsi, nez kdy potreboval.To se ti u domaciho audia vetsinou nestane. Zaprve za 1000 EUR muzes mit opravdu top zvuk a za druhe kdyz jsi uplny audiofil, tak ten financni strop je “sky is the limit”.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
7. listopadu • 18:12

Spojovat auto s audiofilními uživateli, tak to je teda hodně přes čáru. Samozřejmě, že je rozdíl mezi různými audio zařízeními v autech, ale nikdy bych se neodvážil hovořit o audiofilním zařízení. Kdyby to bylo tak jednoduché, tak máme doma samé malé krabičky s reproduktory, autorádio a nikdy bych se nedíval po reproduktorových soustavách, které by mi zabraly v autě celou zadní lavici, a to nebudu řešit zesilovače a samozřejmě prostor a hluk, v jakém poslouchám. Auto je poslech plný kompromisů. Za 1000 euro nekoupíš domů ani jedinou kvalitní reprobednu, natož zesilovač... a v autě za to bude asi hi-res poslech. Pobavils.

Freddka
8. listopadu • 10:44

Treba Yamaha HS8+HS8S je podle me celkem audiofilni zapezitost dost pod €1000.
Dnes neexistuje studio, kde ty repraky nejsou. Stale je to industry standard.Ale zdaleka to neni spicka, kazde atudio ma nekolik setu repraku. O to ale nejde, sky is the limit. Viz muj prispevek nahore.Ovsem predstava, ze v aute nemuzes mit opravdu dobry poslech je mylna. Jen nemuzes cekat kvalitu jak ve studiu, to je snad kazdemu jasne - a komu ne, ten proste nechape fyziku.

Mirek
8. listopadu • 11:22

Dobrý poslech a hraní si na audiofila v autě je docela velký rozdíl. Od toho se také odráží to, že neznám nikoho, kdo by rozeznal v autě zvuk mp3 320 kbps od zvuku CD.

Hlj
8. listopadu • 1:33

Ano hifi v autě je oxymoron. Natož když "hifi" staví life stylový výrobci. Na druhou stranu mít na zvuk v autě nároky jako na puristické hifi taky nedává smysl, nejde ho dostát z podstaty. To že Bose dodá o kousek lepší audio než originál fabrický excelovsky nákladově navrhnutý audio nepochybuji, ale není to hifi. On ani Harman Kardon v BMW není hifi, ale ano příjemně se tím dá existovat. Naopak asi Mark Levinson (ale třeba i Pioneer v základních řadách Lexusu), Burmester, B&W, Canton ..., jsou výrobci se zkušeností s poctivým HiFi (a někteří i se snob endem v hifi ;o), ale i tak narazíme na to rozpočtové omezení které mají tito renomovaní výrobci dané od automobilky a pak na samotné limity toho co jde s vibrující, drnčící, rezonující krabicí plnou hluků a zvuků s omezenou akustikou provést. Někdy to překvapí, ale většinou je trochu laděné na efekt, někdy se s tím příjemně žije ... ale ne hifi v puristickém slova smyslu z toho nikdy nebude.

AgentWet
7. listopadu • 17:01

No tak to bych se asi hádal, že je to dobré a nejlepší. Většinou je to naprosto tragické.
Už jsem připlácel za Bose, Harman Kardon, Focal i Dynaudio a až na Dynaudio v Golfu VI hrálo všechno naprosto otřesně a tragicky. Někdy to bylo ukřičené a bez basů, většinou ale naopak bez detailů a zaduněné na vyšších basech. Subbasy chybí vždy, výšky a středovýšky nemají vzduch a detail. Takže je zcela směšná debata o zdrojích zvuku, když příplatkové Hi-Fi systémy mají čínský repráky za $5 vražený do dunícího a rezonujícího kusu plastu. Výjimečně za raketu lze zažít relativně dobrý zvuk. Třeba B&O v Audi za cca 150 tisíc příplatku. Podobně ML v Lexusu, nebo B&W ve Volvu. Ale opět model od modelu. Ten dražší Burmester v E-klasse může být taky fajn, ale neslyšel jsem osobně.

Freddka
8. listopadu • 10:38

Ja mam ten levnejsi Burmestr a je v pohode.
O tridu mozna dve dal nez Dynaudio v Golfu.
B&W v petce je taky slusny.Ano, i Yamaha HS8 se subem doma hraje o tridu lepe nez ten Burmester ale zas jako jsi v aute a ne ve studiu.

Ne321
7. listopadu • 10:04

Dobra snuska polopravd a uplnych nesmyslu, jen tak namatkou:
- je uplne jedno z pohledu kvality jestli pripojite USB nebo pripojite mobil pres Applecar, je to digitalni prenos oboji. Naopak USB pripojeni maji auta casto spatne implementovana, takze je lepsi pouzit cokoliv jineho
- resit FLAC u hudby do auta je uplne mimo, auto je velmi poslechu nepratelske prostredi, takze rozdily komprimovana vs. nekomprimovana vubec nezaznamenate
- hlasitou hudbou lze vestavene reproduktory odpalit, napriklad znamy problem u Marc Levinson audiosystemu ve vozidlech Lexus
- hlavnim zpusobem jak si zlepsit poslech je nahradit vestavenou sestavu v aute necim pouzitelnejsim, protoze naprosta vetsina originalnich audiosystemu je naprosto zoufala

Freddka
7. listopadu • 12:59

Jako nadsenec do kvalitniho audia jsem byl presvedceny, ze v aute NEMA zadny smysl vic nez 320kbit komprese s dobrym kodekem. To je velice kvalitni zaznam, jak asi bys mohl v aute slyset master.
Dokud jsem nevlastnil Ecko s Burmesterem. K memu velkemu prekvapeni tam ten rozdil je a neni maly. Dodnes me to prekvapuje vzdy, kdyz si pustim nejaky master z Tidalu (Apple music mastery jsou taky dobre, ale z nejakeho duvodu je Tidal lepsi).Takze tak. Myslel jsem si presne to same co ty, ale realita je takova, ze ten rozdil tam je.
Presto 99 procentum lidi to muze byt uplne ukradeny, protoze i komprimivane ve vysokem bitrate jsou stale paradni.Osobne si myslim, ze ten duvod je, ze kdyz mas kvalitni DSP tak proste zuzitkuje tu vyssi kvalitu vstupu tak, ze skutecne dostanes presnejsi vysledek v celem spektru.
A to uz se dostavame k detailum a myslim, ze vetsina lidi vubec netusi jaka je audio veda a co tam to jejich “lepsi” (a casto i obycejne) “radio” vlastne v aute vsechno dela. Nejspis by jim to cele vyrazilo dech.

Nikoloki
7. listopadu • 12:28

Tak za prvé Mark Levinson a za druhé o problému s odpálením čtu/slyším poprvé … A za třetí jestli si někdo pouští audio tak nahlas, že si odpálí repráky, tak s tím nemá na silnici co dělat - odpalovat si je smí nanejvýš při stání na místě …

Pavel F.
7. listopadu • 9:17

"Nejhorší zvuk poskytuje bluetooth." - Ona je to jen část pravdy. Kdyby audiosystémy Škodovky podporovaly i jiné kodeky, než jen základní SBC kodek, ale i třeba AptX, AAC či další moderní kodeky, tak by bylo i BT spojení kvalitativně použitelné.
Že jsou líní je implementovat a pak to svádět na BT, to je z jejich strany chucpe.

Rejpal
7. listopadu • 11:48

Nicméně i nejlepší kodek nezabrání občasnému rušení signálu.

Pavel F.
7. listopadu • 12:20

To nezabrání, ale ještě jsem se nesetkal s tak silným rušením, aby mi to přenos na 1 metr mezi mobilem a přijímačem nějak reálně rušilo a měl výpadky zvuku.

Rejpal
7. listopadu • 14:54

Mohou tam byt dva zdroje ruseni:
1. prekazka na prime ceste - tou muze byt nejaky predmet v kapse (napriklad klice od auta) nebo nejaka cast kostry uzivatele
2. vnejsi rusicka - tou muze byt nejake dalsi zarizeni (nebo spise jejich vetsi skupina v okoli) vysilajici na frekvenci 2,4 GHzS dobrym kodekem Vam sice mozna nevypadne zvuk, ale muze se stat, ze latence bude mnohem vetsi, takze se napriklad pustene video na mobilu nebude shodovat se zvukem, ktery bude auto prehravat.

Pavel F.
7. listopadu • 17:09

A? To vím také... Hypoteticky máš pravdu, prakticky se to nestává. Šedivá je teorie, zelený strom života.

petr r. (petrumr)
7. listopadu • 7:41

nejsilnější hudbu a přitom kvalitní sem měl v Z4, i krtci ty basáky nevydrželi. V grandu picasso prostorový zvuk ARKAMYS s jukebox s hdd. Včil v toyotě 6repráků a taky se to zdá čistý, ale ARKAMYS byl lepší, jako na koncertě.

Doporučujeme

Články odjinud