Nejkvalitnějším zdroje zvuku je integrovaný pevný disk nebo přenosný flash disk se skladbami v bezztrátovém formátu FLAC nebo souborech WAV bez komprese. Pokud si chcete užít hudbu či slovo ze souborů MP3 nebo WMA, je vhodné mít je s bitratem alespoň 320 kbps. Zdroj: Škoda Auto

Nejkvalitnějším zdroje zvuku je integrovaný pevný disk nebo přenosný flash disk se skladbami v bezztrátovém formátu FLAC nebo souborech WAV bez komprese. Pokud si chcete užít hudbu či slovo ze souborů MP3 nebo WMA, je vhodné mít je s bitratem alespoň 320 kbps. | Zdroj: Škoda Auto

Expert radí, jak na zvuk v autě: Kvalitu poslechu ovlivní chytrá technika i zdánlivé drobnosti

Jak si co nejlépe užít hudbu či mluvené slovo v autě? Odpovědi na nejčastější otázky vám prozradí přímo vývojáři audiosystémů.

Zřejmě první bezdrátový příjem ve vozidle by měl mít na svědomí italský fyzik a vynálezce Guglielmo Marconi. Ten nedlouho po zisku patentu na bezdrátový telegraf (1896) a ve stejném roce, kdy provedl první transatlantické bezdrátové spojení – tedy 1901 – osadil parní vůz Thornycroft obří válcovou anténou a přijímačem, i když ne zvuku, ale dat. Prvenství v autorádia v klasickém formátu drží AM přijímač značky Motorola, který byl od roku 1930 nabízen ve Fordu Model A Deluxe za tučný příplatek 130 dolarů – vůz samotný stál totiž 540 dolarů.

První FM autorádio nabídl v roce 1952 výrobce Blaupunkt, éru stereosystémů odstartoval v roce 1969 přijímač Becker Europa. Audiokazety se do aut dostaly v sedmdesátých letech, první integrovaný CD přehrávač nabídl v roce 1985 opět Becker ve vozech Mercedes-Benz.

Pro co nejpříjemnější poslech je nyní stejně jako kdysi důležitý hlavně zdroj zvuku. Tím nejkvalitnějším je integrovaný pevný disk nebo přenosný flash disk se skladbami v bezztrátovém formátu FLAC nebo souborech WAV bez komprese. Pokud si chcete užít hudbu či slovo ze souborů MP3 nebo WMA, je vhodné mít je s bitratem alespoň 320 kbps.

Další v pořadí kvality je připojením kabelem přes Apple CarPlay nebo Android Auto. „Nejhorší zvuk poskytuje bluetooth. Není to nijak dramatické a pro běžný poslech i tento způsob postačí, pokud jste ale fajnšmekr, na takové reprodukci si moc nepochutnáte,“ říká odborník na soundsystémy značky Škoda Tomáš Bambásek.

Z hlediska příjmu rádia sice současné vozy stále umí AM i FM, ty ale ustupují digitálnímu DAB, které je mimochodem povinné u všech nových vozů již dva roky. Kromě zvuku umí DAB přijímat i doprovodné obrázky (informace k pořadu či skladbě, zpravodajství) a až 128 znaků textu. Pokud signál DAB vypadne, moderní vozy disponují funkcí seamless linkování, díky níž jednotka neslyšně přeladí na FM a poté opět zpátky na DAB.

Pro co nejlepší poslech by měla posádka vozu zvolit vhodné nastavení ekvalizéru – ať už vlastní, nebo skrze přednastavené režimy. Ve vozech Škoda například najdete mód Speech pro poslech mluveného slova který „vytahuje“ mluvený projev a potlačuje hudební složku nahrávky. Slovo musí vyniknout, a tak třeba při poslechu audioknihy s hudebním podkresem je zvýrazněná řeč a hudba „stažená“. Stejně tak je upozaděn subwoofer. U předvolby Rock je účel jasný, ale samozřejmě s ní lze poslouchat jakoukoli hudbu.

„Jde spíš o to, že to je agresivnější nastavení s víc vytaženými výškami a basy. Kdo chce údernější zvuk, použije tuto volbu klidně i pro pop či R&B,“ vysvětluje Tomáš Bambásek. Pro poslech klasické hudby je pak ve Škodovkách určen režim Classic (v některých modelech nazvaný Philharmonic), který poskytuje vyváženější naladění zaměřené na čistotu zvuku a přesný přednes především nástrojů používaných v klasické hudbě. Někdo však tuto volbu používá i pro poslech jiných žánrů, klidně i rocku – jemnější přednes může přispívat k menší únavě na dlouhých cestách. Nastavení Philharmonic bylo navíc vyladěno ve spolupráci s odborníky z České filharmonie.

Pokud v autě posloucháte hodně hlasitou hudbu, u vestavěných audiosystémů se nemusíte bát jejich poškození. Každý zesilovač má ochranu, která úroveň reprodukce hlídá, a pokud by při delším hlasitém poslechu docházelo k přehřívání a hrozilo poškození, automaticky hlasitost sníží. Zároveň má ochranu i každý reproduktor, aby například hodně dynamickou hudbou nebo náhlým zesílením úrovně nedošlo třeba k natržení membrány. Říká se tomu limiter, což je funkce potlačující hlasité špičky („kopance“). Limiter neustále pracuje na pozadí a nelze ho vypnout.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud