„Experimentální” Ferrari 599XX v detailech

Vloni se v Ženevě chlapci od Ferrari zmínili o svém supermoderním voze. Dnes o něm již víme prakticky vše (nové foto).

Jedná se o model 599XX, z jehož jména vyplývá, že patří do rodiny „Laboratorio Technologico“, kde se zabývají aplikací nejmodernějších technologií pro sériové vozy budoucnosti. V Ženevě zástupci Ferraiho představili jen několik snímků s detaily nového vozu, včera však již byli sdílnější a nové fotografie si můžete prohlédnout v připojené fotogalerii. Malosériová, produkční verze bude opět zaměřena na úzké spektrum zákazníků, podstatnou okolností však je, že i typ 599XX je výsledkem vývojových snah mísících nejnovější poznatky z výzkumu silničních vozů i monopostů F1. Řada prvků nového modelu se tak ve voze této třídy objeví vůbec poprvé v historii. Ferrari 599XX navazuje na starší vůz FXX, jenž vycházel z typu Enzo, a objeví se na vybraných závodních tratích v letech 2010 a 2011.

Novinka vychází ze sériového modelu 599 GTB, s nímž sdílí vpředu podélně uloženou pohonnou jednotku a uspořádání transaxle s převodovkou u zadní hnané nápravy, jedná se však o extrémní, ryze závodní supervůz. Konstruktéři si vydatně „pohráli“ především se spalovacími prostory a sacím i výfukovým traktem. Výsledkem bylo dosažení nejvyššího výkonu 700 koní (522 kW) při 9 000 ot./min. Zaměřili se také na odlehčení jednotlivých komponent motoru, což se projevilo na optimalizaci stávajících dílů (např. klikového hřídele) a použití moderních materiálů (sací potrubí je vyrobeno z uhlíkových kompozitů). Přepracovaná převodovka nyní řadí během pouhých 60 ms. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ferrari 599XX strávilo spousty hodin při řadě testů v aerodynamickém tunelu a při rychlosti 200 km/h vykazuje přítlak 280 kg (při 300 km/h pak dokonce 630 kg). Přední část podvozku je nyní zcela zakrytá a otvory pro odsávání horkého vzduchu z motorového prostoru se přestěhovaly do kapoty. K takto významnému přítlaku však přispívá i tvar členitého zadního difuzoru s přepážkami a svislými křidélky po stranách zadního nárazníku za zadními koly, podobné plošky pak najdeme i za předními koly. Po vzoru vozů F1 byly kotouče brzd opatřeny uhlíkovými kryty, které údajně zlepšují nejen aerodynamický odpor, ale také chlazení kotoučů. 

Vůz typu 599XX byl konstruován výhradně pro použití na závodních tratích, ale nikoli pro konkrétní sportovní disciplínu. Díky tomu nebyli konstruktéři Ferrari omezeni žádnými pravidly a mohli aplikovat své nejmodernější technologie z oblasti elektroniky či aerodynamiky. Tím se stává 599XX opravdovou pojízdnou laboratoří, jež pomůže s dalším vývojem nejrůznějších systémů a postupů, které se časem objeví ve vozech určených pro běžný silniční provoz. Dosavadní testy přinášejí impozantní výsledky: Ferrari 599XX zajelo na okruhu ve Fioranu jedno kolo za minutu a sedmnáct sekund...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Ferrari 599XX
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků