Mercedes nám ukázal ultrabezpečné auto příštích 10 let. Řidič už nebude potřeba

37 komentářů

dagmarrr
21. května • 13:18

Zajímavé to bude v reálu. Vánice, mrznoucí déšť, roztržitá matka se dvěma dětmi a psem vláčející nákupní tašky do auta. Jak si s tím ty systémy poradí. Pojedou podle navigace a možná skončí v zasněženém výkopu... Pořád ještě (naštěstí) máme větší rozum a úsudek než umělá inteligence. Věřím, že mnoha lidem autonomní systémy uleví, ale naneštěstí právě v těch krizových situacíh na ně budou příliš spoléhat... Co se týče toho, jaké má kdo předpoklady být dobrým řidičem, tak se zeptejte jakéhokoliv učitele z autoškoly. Je to asi nevhodné, ale opravdu mnohé ženy se nikdy nedokáží s autem ztotožnit tak jako muži a totéž se týká i mnoho lidí z ciziny (je zvláštní, že i těch, co mají oproti nám kulturní náskok tisícovky let...) :-)

slepy ulyc
21. května • 15:00

Umela inteligence? Prosim pekne, to je jen velice nestastne zvoleny nazev skodici dane veci. "Umela inteligence" je prozatim nauka o velmi pokrocilych algoritmech, neuronovych sitich, rozpoznavani objektu atd. Tyto postupy jsou velice dobre pro reseni problemu, ktere jiz nekdy a nekde vyreseny byly, jen s jinymi parametry, a nebo problemu hodne podobnych. "Umela inteligence" dnesni doby ovsem nema tvurci inteligenci s originalnim myslenim. A prave to je ta slozka mysleni, ktera dokaze reagovat i na naprosto nezname situace.Aby byla "umela inteligence" dokonalym ridicem, musela by tuto slozku mysleni nejak nahradit. Zrejme by musela byt naprogramovana ci naucena, pripadne kombinace obeho, reagovat na uplne vsechny situace, ktere pri rizeni auta mohou nastat. Z principu veci takovych situaci je nekonecne mnoho, coz predstavuje jisty prakticky problem jiz jen s identifikaci takovych situaci.

bzzz
21. května • 16:14

Hura, konecne nekdo, kdo si neplete pojmy s dojmy. AI dnes nekde dokaze hoodne - urcite vice nez obyc clovek - ale jinde je teprve hoodne na zacatku. Cim vice je v sazce, tim vice bych byl s AI opatrny. Hodne veci se da algoritmizovat a tudiz je i prostor pro 'samouceni'. Ale s poctem a nepredvidatelnosti moznosti je to vetsi a tezsi orisek.

Pavel
21. května • 16:44

Jednoznačný přínos vidím v mlze, dešti, sněžení a v noci, ale všechny ty systémy jsou stavěné na silnice, kde je vždy vodorovné značení, vždy svodidla, vždy je poznat rozhraní mezi silnicí a polem a to naše okresky a občas i tzv. I. třídy nesplňují ani náhodou. Zatím co algoritmy počítače lze oklamat člověk si nikdy nesplete stojící kamion s papírovým kartonem, který vítr prožene silnicí a nezablokuje kvůli tomu brzdy.

bzzz
21. května • 19:21

Hodne lze osetrit tim, ze autonomni vozu budou komunikovat navzajem mezi sebou a zaroven s dopravni infrastrukturou. Kvalita infrastruktury potazmo silnic je tedy klicovym faktorem. Stavajici autonomni systemy nejsou ready resp prijatelne pro mix lidsko/bot provoz.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Al
22. května • 9:14

Komunikovat s infrastrukturou? Jako že v každé značce, sloupku, semaforu, ceduli, nápisu, čáře, patníku,... bude nějaké napájení, počítač/komunikační modul a vysílač? To bude legrace ve městě a ještě větší mimo město. Kromě problémů s napájením a funkčností/spolehlivostí (a zároveň s cenou) bude zajímavé i zaplnění kmitočtů a vzájemné rušení, a v neposlední řadě i zátěž životního prostředí vším tím šíleným množstvím vysílání...

Al
22. května • 9:23

A když pak pět z deseti značek nebude fungovat (což nikdo nepozná a nezjistí. Ehm, nechceme snad každou značku připojovat na internet, že ne?), bude to celé k ničemu.

Al
22. května • 9:29

Mně osobně přijde myšlenka zautomatizovat svět šílená a nesmyslná. U monitoru počítače lze samozřejmě vymýšlet cokoliv, ale doporučuju na chvíli vyjít ven, do skutečného, živého světa. Tam takovéhle myšlenky najednou začnou vypadat absurdně a komicky.

slepy ulyc
23. května • 9:36

Bezpochyby mate pravdu. Silene to skutecne je.Ovsem zcela nepopiratelne je zde i poptavka po autonomnich autech. Stejne tak je evidentni, ze schopnost soucasne 'umele inteligence' aproximovat realitu tak, aby se ze ziskanych fragmentu dovtipila o co jde, je v zasade nulova. Nelze tedy ani doufat, ze za soucasneho stavu silnicni infrastruktury budou autonomni auta jezdit naprosto bezpecne. Naprosto bezpecna jizda je ovsem presne ten marketingovy tahak, ktery ma celou tuto technologii prodat verejnosti a bez nej hrozi, ze verejnost ztrati zajem.Dle meho nazoru lze ocekavat rostouci tlak na "reseni" nevyhovujici situace dopravni infrastruktury.Napada mne nekolik ruznych reseni. Krasa drahych dopravnich zacek propojenych on-line s auty spociva v tom, ze se na tom muze opet hodne firem pekne napakovat.

Ondra
22. května • 14:32

Naprosto přesné !!!

slepy ulyc
21. května • 17:20

Rovnez se domnivam, ze pro bezpecnou autonomni jizdu bude zapotrebi znacne zkvalitnit vybaveni silnic. Precejen, nekde v polich polozeny asfalt jeste neni silnice. Zajimave je, ze prozatim tento stav nikdo nikde neresi. Coz mne privadi na myslenku, ze rovnez velice zajimavy je aspekt pravni. Dnes je neuveritelne jednoduche hodit vinu na ridice i v pripade podminek, za ktere ridic objektivne nemuze, jako je spatne znaceni, chybejici dopravni znacka, nevyhovujici stav silnice, pocasi atd. Predpokladam, ze zakonodarce nebude natolik posetily, aby pozadoval prizpusobeni stylu autonomni jizdy necemu, co chybi, je nejednoznacne a nebo chybne.Ostatne, pokud jste si povsimli, humbuk kolem autonimnich vozidel se posledni dobou znacne zklidnil. Zrejme ten nedavny optimismus byl ponekud prehnany.

mpolan
21. května • 12:34

Jo jo, displeje zvenku. Zatím prý budou ukazovat dopravní situaci. Jak dlouho potrvá, než tam poběží reklama?

puk123
21. května • 11:56

Není třeba řidič a ani pasažéři. Jsem k těmhle věcem dost skeptický. Jako bych se jel projet na kole a neřídil, jen šlapal do pedálů. Na druhou stranu taky jedu vlakem a netuším, kdo nebo co ho zrovna řídí.

iii
21. května • 10:58

,,Barevné proužky na majácích potom slouží ke komunikaci s okolím. Pokud svítí fialově, ví okolí okamžitě, že řidič momentálně neřídí."
Ehm, jaká barva bude pro ty, co na řízení nemají mentálně? To by pomohlo už dnes. Klobouk, čepice a kulich jsou bohužel vidět až z blízka.

Pavel
21. května • 16:37

Za to odbočení Feldy vpravo po najetí na střed a hození levého blinkru (nebo bez blinkru) je vidět i z dálky a hlavně se na takové zážitky moc rychle nezapomíná.

Karlos
21. května • 10:41

Teď mi hlavně v kině ukázal Mercedes asi desetiminutovou reklamu, kdy už jsem si myslel, jestli jsem si nepopletl sály a nejem na nějaké romantické sračce a ono se z toho vyklubala reklama na krabici na kolech...

nezopovedny strejda
21. května • 9:24

Nevim, proc autor clanku oznacuje okupanty detskych sedacek za nejdulezitejsi bytosti na svete. To urputne soustredeni na popis vsech tech nepotrebnych "detskych" vychytavek vytvari dojem, ze se vlastne jedna o takovy prerostly a predrazeny kocarek. Chapu, ze nekoho, kdo se ve jmenu ditete vzdal vlastniho zivota, vlastni osobnosti, pratel a konicku, to muze vynaset do sedmeho nebe. Otazka je, proc bychom meli po necem takovem touzit i my ostatni. Napada mne jeste, ze aby ten kocarek byl dokonaly, chtelo by to blikajici ruzovy meganapis "vezu deti, tak mam prednost". B-]

stealth01
23. května • 16:42

Asi proto, ze každý rodič se vzdá svého vlastního života, pokud to zachrání jeho dítě. Bez přemýšlení bych volil smrt, když by to znamenalo život mého dítěte. Pochopí jen rodič, ostatní budou kecat nesmysly.

Mercedes
22. května • 6:55

Škoda že se nerozhodli pro užívání si života i rodiče takových debilů jsko jsi ty. Ti na tebe musí být fakt hrdí. Máma ti ještě pere nebo to už zvládáš sám?

nezopovedny strejda
22. května • 9:46

Na svete jsem zrejme jen proto, ze si rodice naramne uzivali. Je s podivem, ze nekomu, kdo jiz umi cist a psat, tohle jeste nedochazi. Pokuste se nekdy si ten sex uzit, mozna vam bude lepe.Nevim, jak je to ve vasi rodine, ale u nas doma mamu rozhodne nenechame prat. Poridili jsme pracku a to je vam naramna vec. Lide jako vy obcas prozivaji pocity menecennosti, kdyz zjisti, ze i ta pracka je chytrejsi nez oni sami. Takze skutecne nevim nevim, zda vam ji doporucit.

korenova sekretarka
21. května • 10:33

Aaaa, potrefeni houseri se ozvali. :-)) :-D :-P

runner42
21. května • 9:04

Plejáda neužitečných pitomostí.

jano
21. května • 9:21

A v USA sa odporúčal na večný odpočinok další ,ktorého autonomne auto doviezlo až do hrobu.

logika
21. května • 9:54

Oni už tam mají autonomí pohřebáky?

logika
21. května • 8:53

Takže cca po 10 letech by to mohlo na silních vypadat jako na diskotéce? Pokud bude spousta auta příliš často různě varovně blikat, tak si na to lidé zvyknou a přestanou tomu věnovat pozornost. Anebo by je to mohlo ještě víc rozptylovat od soustředění na reálný provoz. Pak bude zase nutné vymyslet něco nového, co bude opět na dalších 10 let považováno za bezpečnější.

Pavel
21. května • 16:33

Ta diskotéta ovšem není pro lidi, ale další automaty a roboty v silničním provozu.

alternativa
22. května • 13:24

Pak bude asi nebezpečné, když mezi těmi discoauty pojede nějaké starší vozidlo, které blikat nebude?

Jirka.
21. května • 8:52

A až mi někdo odre nárazník, tak s těma čidla a a displejem čtvrt Mega. Dnes když někdo odre nárazník max lakování.

Ginter
21. května • 20:08

1. Neexistují jen fyzicky postižení, ale i mentálně postižení, u kterých není na první pohled poznat, že jsou postižení, ale kteří nikdy nedostanou ŘP, ač by řízení vozidla zvládli. Například autisté s Aspergerovým syndromem a pod. Tito lidé nechtějí jen do obchodu, na úřad a pod., ale chtějí se bavit, jezdit na výlety, za sportem, na návštěvy atd.
2. Představte si, že bydlíte na vesnici, taxíka se nedoplatíte (nikdo tak vysoký příspěvek neposkytne) a možná ani nedočkáte.

Ginter
21. května • 20:11

Omluva. Bylo určeno jako reakce pro "puk123".

Ginter
21. května • 8:19

Ač si rád řídím auto sám, jsem zastáncem těchto aut primárně pro potřeby lidí, kteří z nějakého zdravotního důvodu nemohou mít řidičský průkaz a potřebují být mobilní. Dále bych uvítal, kdyby autonomní auta dodržovala maximální povolenou rychlost a nezmatkovala, proto bych povinně tato auta uzákonil pro občany starší 70 let, všechny ženy a Vietnamce.

puk123
21. května • 11:53

Já bych těm lidem raději přispěl na taxíka. Možná by to vyšlo i levněji a taxikář by třeba těm zcela imobilním pomohl dostat se do auta nebo až do cíle.

iii
21. května • 11:05

Ginter, nejsou oni další idiot, který kastuje lidi podle věku, pohlaví, rasy? Způsobilost k činnosti se obvykle hodnotí podle duševních schopností a fyzické kondice.

bzzz
21. května • 11:48

Ja bych takovym - pro jejich dobro - uplne zakazal/znemoznil kontakt s jimi diskriminovanymi skupinami, tzn. v Ginterove pripade mj. s zenami ;-)

k22
21. května • 9:36

Tak si představ, že budeš předjíždět Avii, která jede 60 a v 90 km/h ti to systém omezí...
:-D

lepici ponozka
21. května • 9:40

Predstav si, ze by jsi mel predjizdet tak, aby jsi neprekrocil rychlost 90 km/h. ;-)

pepek lepek
21. května • 10:31

Zda se, ze zde mame 'experty' s vlastnim nazorem. A to i presto, ze zrejme nechapou, co to znamena "povolena rychlost". :-D :-D :-D Zajimave je, ze tito lide se povetsinou nedavaji na profesni drahu, kde prekracovani limitu je skutecnou vyzvou a je zadouci. :-P

Doporučujeme

Články odjinud