Mercedes nám ukázal ultrabezpečné auto příštích 10 let. Řidič už nebude potřeba

Je bílý, je autonomní a opět ukazuje, jak to bude za takových deset let na našich silnicích vypadat.

Je pondělí 13. května. Stojím před halou automobilky Mercedes-Benz v německém Sindelfingenu. V tomto komplexu se nachází největší centrum crash testů na světě. Nejsem tu ale proto, abych něco rozbíjel. Za obřími vraty se totiž schovává něco, z čeho bude Mercedes čerpat v následujících letech.

To něco je totiž nadupaný automobil zvaný ESF. Tyto tři písmena znamenají Experimental Safety Vehicle a u značky už mají téměř padesátiletou historii. Označení pro ultrabezpečné prototypy se poprvé ukázalo v roce 1970. Posledním přírůstkem byl Mercedes-Benz třídy S v roce 2009, pojmenovaný ESF2009.

Mercedes-Benz EQC má české ceny. Elektrické SUV se vejde pod 2 miliony korun

Mercedes-Benz EQC má české ceny. Elektrické SUV se vejde pod 2 miliony korun

Tenkrát se na něm představila spousta funkcí, ze kterých se čerpá v podstatě do dnešního dne. Nyní ale přišla řada na zcela nový prototyp. Technologie jsou již téměř vyčerpány a je potřeba přijít s něčím novým, šokujícím. A proto tu taky jsem.

Takhle to bude vypadat?

Něco je úsměvné, něco je skvělé, něco je za dveřmi a něco je hudba budoucnosti. Pojďme si ale jednotlivé prvky představit. Základem se stal Mercedes-Benz GLE, který po všech úpravách vypadá spíš jako vozidlo záchranné služby. Má to svůj důvod. Jde o prototyp, takto to na silnicích vypadat nebude.

Jako první, vedle válečného zbarvení, si všimnete jakýchsi majáků na střeše. Celkově to vypadá, jako by na autě přistál obří dron. I díky němu může auto jezdit samo. Barevné proužky na majácích potom slouží ke komunikaci s okolím. Pokud svítí fialově, ví okolí okamžitě, že řidič momentálně neřídí.

Celé auto vlastně funguje jako jedna velká promítačka. V případě nebezpečí svítí majáky červeně. Pokud jedete například po hlavní silnici a někdo se k vám řítí z vedlejší, ESF2019 pozná, že by bylo zapotřebí jej varovat a rozbliká si na boku karoserie červené pásy, včetně majáků.

Bude to mít své ale

Zadní sklo a přední maska nárazníku jsou pak velké displeje. Zadní okno může promítat řidičům za autem důležité informace, nebo promítat obraz toho, co se děje vepředu. Stejně tak funguje i displej v přední masce. Tvrdé jádro nového prototypu je tedy autonomní jízda a bezpečnost.

Všemožné funkce dokáže Mercedes dobře podat a kombinovat. Fajn třeba je, když stojí ESF2019 v zaparkované řadě a vy potřebujete přejít. Pokud je na silnici auto a vy ho nevidíte, dokáže se rozsvítit a říct vám „Bacha!“. To ovšem znamená, že automobil je neustále ve střehu.

I když je vypnutý a řidič pryč, auto pořád vše monitoruje a sleduje. Nevíme nic o pohonném ústrojí, ale elektromobil by s tím mohl mít po nějakém čase problém. Ještě než se dostaneme dovnitř, musím zmínit takovou lahůdku, která mi přišla docela úsměvná.

Nic nemám proti tomu, že po příjezdu k nehodě nebo nebezpečné situaci se auto rozbliká a na střeše se zvedne výstražný trojúhelník. To je super. Ale druhý výstražný trojúhelník, který je schovaný v zadním nárazníku a automaticky na kolečkách vyjede ven a zastaví se až v určité vzdálenosti, je spíš taková legrácka. Uvidíme ale, třeba to bude fungovat.

Bezpečnost na prvním místě

Uvnitř auta vás asi jako první překvapí opravdu malý volant. Víte, jak vypadají volanty v nových Peugeotech? Tak tenhle je stejně podobně tvarovaný a ještě menší. Po zapnutí autonomní jízdy se volant schová do palubní desky, stejně „zmizí“ i pedály.

V tento moment automobilce došlo, že v autonomním módu bude řidič sedět spíše nestandardně a je proto nutné upravit i airbag. Vystřelování z volantu prostě musí uhnout novějšímu řešení. Tím se stal zbrusu nový airbag, který se nyní nafukuje shora palubní desky a místo tvaru polštáře spíše obalí přední část přístrojové desky.

Další novinkou jsou pak vyhřívané bezpečnostní pásy, ve kterých jsou natažené topné dráty. Pásy se pak zapínají do podsvícených přezek. Další žhavou novinkou je zbrusu nové dětské sedadlo, které je asi to nejvíc hi-tech sedadlo, jaké jste kdy viděli.

Zaprvé je otočné pro snadnější manipulaci s těmi nejdůležitějšími bytostmi. Má vlastní boční vystřelováky v případě nehody, které zabrání, aby se dítě v sedačce pohybovalo. Má i vlastní airbag a předpínané bezpečnostní pásy. Na jeho kostře jsem si pak všiml karbonu. I přes veškeré vymoženosti tak manipulace s ním bude jednoduchá díky nízké hmotnosti.

Auto bude poté vaši ratolest monitorovat a informovat vás o tom, zdali je zrovna vzhůru, nebo spí. Pokud zastavíte, je možné si pustit živě kameru na obrazovku infotainmentu.

Řidiči kamionů schvalují

Možná se vám občas stane, že jste v autě unavení. Je to způsobené tím, že lidské oko reaguje na denní a noční režim. V případě jízdy v autě mozek přesně neví, co se právě děje, protože světlo od přístrojů mate a slunce do kabiny zcela neproniká. Z toho důvodu je tu další novinka, a to sice Vitalizing interior light.

Jedná se o malou desku ve stropnici, která do kabiny promítá vitalizační fialové světlo, které se míchá s tím slunečním a napovídá tak oku, že je pořád den. Systém se testoval na kamioňácích v severní části Evropy a výsledky byly velmi pozitivní.

Chcete další věc z budoucnosti? Když přijedete ke koloně, auto samo zastaví daleko předtím, než je doporučená vzdálenost za vozidlem před vámi. Pokud totiž někdo, kdo jede za vámi, z nějakého důvodu nedává pozor a řítí se na vás, ESF2019 mu ještě trochu „cukne“ dopředu.

Když si potom budete užívat jízdu a pojedete do zatáčky velkou rychlostí, bezpečnostní pás vás trochu silněji obejme. Není to ale takové, jako v případě nehody. Provede to něžně, aby jste měli mnohem lepší oporu v sedačce.

Takže to bychom měli. Mercedes ESF2019 je oficiálně venku a německá automobilka si z něj nyní bude brát vizionářské nápady do příštích produkčních vozů. A věřte, že některé z výše zmíněných jsou již za dveřmi.

TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Opel Astra 1.4 Turbo CVT

Kompaktní Opel se při aktuálním faceliftu velmi výrazně změnil, jakkoli to tak na první pohled nevypadá. Všechny motory jsou nyní výhradně tříválcové a ten nejsilnější se pojí s převodovkou CVT. Zní to vám to jako zaručený recept na mizérii na kolech?

včera | Petr Schnagl | 21 příspěvků
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik | 1 příspěvek