Novináři z Vi Bilägare vybrali jedenáct moderních vozů a pro srovnání také sedmnáct let staré Volvo V70. S ovládáním každého z nich se před začátkem experimentu seznámili, což je důležitý detail. Zdroj: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Novináři z Vi Bilägare vybrali jedenáct moderních vozů a pro srovnání také sedmnáct let staré Volvo V70. S ovládáním každého z nich se před začátkem experimentu seznámili, což je důležitý detail. | Zdroj: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Za jízdy rychlostí 110 km/h pak měli úkoly ze čtyř oblastí: zapnout vyhřívání sedadla, zvýšit teplotu topení o dva stupně a zapnout ofuk skla, zapnout rádio a naladit stanici (první program švédského rozhlasu), resetovat palubní počítač a nakonec ztlumit podsvícení přístrojového štítu na minimum plus vypnout středový displej. Zdroj: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Za jízdy rychlostí 110 km/h pak měli úkoly ze čtyř oblastí: zapnout vyhřívání sedadla, zvýšit teplotu topení o dva stupně a zapnout ofuk skla, zapnout rádio a naladit stanici (první program švédského rozhlasu), resetovat palubní počítač a nakonec ztlumit podsvícení přístrojového štítu na minimum plus vypnout středový displej. | Zdroj: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Experiment za jízdy ukázal, že ve staré V70 řidič během nastavování ujel 306 metrů zatím co v nejhorším MG Marvel R celých 1372 metrů. Zdroj: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Experiment za jízdy ukázal, že ve staré V70 řidič během nastavování ujel 306 metrů zatím co v nejhorším MG Marvel R celých 1372 metrů. | Zdroj: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

V Čínském elektromobilu MG Marvel R... Zdroj: Archiv

V Čínském elektromobilu MG Marvel R... | Zdroj: Archiv

...vše trvalo 44,9 sekundy. Zdroj: Archiv

...vše trvalo 44,9 sekundy. | Zdroj: Archiv

O něco lépe si vedlo BMW iX... Zdroj: Archiv

O něco lépe si vedlo BMW iX... | Zdroj: Archiv

...s 30,4 sekundami. Zdroj: Archiv

...s 30,4 sekundami. | Zdroj: Archiv

Třetí nejhorší čas byl zaznamenán u Seatu Leon... Zdroj: Archiv

Třetí nejhorší čas byl zaznamenán u Seatu Leon... | Zdroj: Archiv

...s 29,3 sekundami. Zdroj: Archiv

...s 29,3 sekundami. | Zdroj: Archiv

Nejlépe dopadlo staré Volvo V70... Zdroj: Archiv

Nejlépe dopadlo staré Volvo V70... | Zdroj: Archiv

...u nějž vše trvalo rovných deset sekund. Zdroj: Archiv

...u nějž vše trvalo rovných deset sekund. | Zdroj: Archiv

Pouze o chlup pomaleji pak úkony zabraly ve Volvu C40... Zdroj: Archiv

Pouze o chlup pomaleji pak úkony zabraly ve Volvu C40... | Zdroj: Archiv

... s časem 13,7 sekundy... Zdroj: Archiv

... s časem 13,7 sekundy... | Zdroj: Archiv

...a Dacii Sandero... Zdroj: Archiv

...a Dacii Sandero... | Zdroj: Archiv

... s 13,5 sekundami. Zdroj: Archiv

... s 13,5 sekundami. | Zdroj: Archiv

Za jízdy rychlostí 110 km/h pak měli úkoly ze čtyř oblastí: zapnout vyhřívání sedadla, zvýšit teplotu topení o dva stupně a zapnout ofuk skla, zapnout rádio a naladit stanici (první program švédského rozhlasu), resetovat palubní počítač a nakonec ztlumit podsvícení přístrojového štítu na minimum plus vypnout středový displej. Zdroj: Glenn Lindberg/Vi Bilägare
Experiment za jízdy ukázal, že ve staré V70 řidič během nastavování ujel 306 metrů zatím co v nejhorším MG Marvel R celých 1372 metrů. Zdroj: Glenn Lindberg/Vi Bilägare
V Čínském elektromobilu MG Marvel R... Zdroj: Archiv
...vše trvalo 44,9 sekundy. Zdroj: Archiv
15
Fotogalerie

Experiment ukázal, jak moc dotykové obrazovky zdržují řidiče. Rozdíly jsou přímo propastné!

Ovládání aut se během uplynulých let zásadním způsobem proměnilo. Zajímavý pokus ukázal, že rozhodně ne k lepšímu.

Švédský motoristický magazín Vi Bilägare provedl pokus s dvanácti auty, v rámci nějž zjišťoval, jak snadno se ovládají jejich základní funkce. Tento experiment je vzhledem k úbytku fyzických tlačítek ve vozidlech zvláště zajímavý a aktuální – dříve stačilo například pro změnu teploty klimatizace jen otočit kolečkem, nyní občas musíte provést minimálně dva kroky v palubním systému vozu přes dotykovou obrazovku.

Trend displejů má své důvody – dává designérům větší svobodu při návrhu vnitřku vozu, displeje působí moderněji a ovládání sdružené pouze na nich šetří náklady i technickou složitost. Ale je tento přístup opravdu přínosný i pro bezpečnost?

Novináři z Vi Bilägare vybrali jedenáct moderních vozů a pro srovnání také sedmnáct let staré Volvo V70. S ovládáním každého z nich se před začátkem experimentu seznámili, což je důležitý detail. Za jízdy rychlostí 110 km/h pak měli úkoly ze čtyř oblastí: zapnout vyhřívání sedadla, zvýšit teplotu topení o dva stupně a zapnout ofuk skla, zapnout rádio a naladit stanici (první program švédského rozhlasu), resetovat palubní počítač a nakonec ztlumit podsvícení přístrojového štítu na minimum plus vypnout středový displej.

Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším výsledkem byl propastný. V Čínském elektromobilu MG Marvel R vše trvalo 44,9 sekundy. O něco lépe si vedlo BMW iX s 30,4 sekundami, třetí nejhorší čas byl zaznamenán u Seatu Leon s 29,3 sekundami. Nejlépe dopadlo staré Volvo V70, u nějž vše trvalo rovných deset sekund. Pouze o chlup pomaleji pak úkony zabraly v Dacii Sandero (13,5 s) a Volvu C40 (13,7 s), které sice také mají dotykové obrazovky, ale dle Vi Bilägare přehledné a bez přemíry komplikací.

Experiment za jízdy také ukázal, že ve staré V70 řidič během nastavování ujel při rychlosti 110 km/h vzdálenost 306 metrů, zatímco v MG Marvel R celých 1372 metrů.

Vůz Čas (s)
Volvo V70 (2005) 10
Dacia Sandero 13,5
Volvo C40 13,7
Subaru Outback 19,4
Mercedes GLB 20,2
Tesla Model 3 23,5
Nissan Qashqai 25,1
Volkswagen ID.3 25,7
Hyundai Ioniq 5 26,7
Seat Leon 29,3
BMW iX 30,4
MG Marvel R 44,9

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud