Ovládání aut se během uplynulých let zásadním způsobem proměnilo. Zajímavý pokus ukázal, že rozhodně ne k lepšímu.
Švédský motoristický magazín Vi Bilägare provedl pokus s dvanácti auty, v rámci nějž zjišťoval, jak snadno se ovládají jejich základní funkce. Tento experiment je vzhledem k úbytku fyzických tlačítek ve vozidlech zvláště zajímavý a aktuální – dříve stačilo například pro změnu teploty klimatizace jen otočit kolečkem, nyní občas musíte provést minimálně dva kroky v palubním systému vozu přes dotykovou obrazovku.
Trend displejů má své důvody – dává designérům větší svobodu při návrhu vnitřku vozu, displeje působí moderněji a ovládání sdružené pouze na nich šetří náklady i technickou složitost. Ale je tento přístup opravdu přínosný i pro bezpečnost?
Novináři z Vi Bilägare vybrali jedenáct moderních vozů a pro srovnání také sedmnáct let staré Volvo V70. S ovládáním každého z nich se před začátkem experimentu seznámili, což je důležitý detail. Za jízdy rychlostí 110 km/h pak měli úkoly ze čtyř oblastí: zapnout vyhřívání sedadla, zvýšit teplotu topení o dva stupně a zapnout ofuk skla, zapnout rádio a naladit stanici (první program švédského rozhlasu), resetovat palubní počítač a nakonec ztlumit podsvícení přístrojového štítu na minimum plus vypnout středový displej.
Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším výsledkem byl propastný. V Čínském elektromobilu MG Marvel R vše trvalo 44,9 sekundy. O něco lépe si vedlo BMW iX s 30,4 sekundami, třetí nejhorší čas byl zaznamenán u Seatu Leon s 29,3 sekundami. Nejlépe dopadlo staré Volvo V70, u nějž vše trvalo rovných deset sekund. Pouze o chlup pomaleji pak úkony zabraly v Dacii Sandero (13,5 s) a Volvu C40 (13,7 s), které sice také mají dotykové obrazovky, ale dle Vi Bilägare přehledné a bez přemíry komplikací.
Experiment za jízdy také ukázal, že ve staré V70 řidič během nastavování ujel při rychlosti 110 km/h vzdálenost 306 metrů, zatímco v MG Marvel R celých 1372 metrů.
Vůz |
Čas (s) |
Volvo V70 (2005) |
10 |
Dacia Sandero |
13,5 |
Volvo C40 |
13,7 |
Subaru Outback |
19,4 |
Mercedes GLB |
20,2 |
Tesla Model 3 |
23,5 |
Nissan Qashqai |
25,1 |
Volkswagen ID.3 |
25,7 |
Hyundai Ioniq 5 |
26,7 |
Seat Leon |
29,3 |
BMW iX |
30,4 |
MG Marvel R |
44,9 |