Exkluzivní návštěva. Podívejte se s námi do sídla slovenského AeroMobilu

Slovensko se už nemusí chlubit jen zahraničními automobilkami vyrábějícími na jeho území. V rúkavu ukrývá třeba i společnost AeroMobil. Zjišťovali jsme také, co budete potřebovat, abyste se s tímto strojem mohli pohybovat na zemi i ve vzduchu.

Podunajské Biskupice, Bratislava. Právě v této městké části hlavního města Slovenska se nachází sídlo společnosti AeroMobil. Pokud byste čekali velký vývěsní štít, jste na omylu. Přivítá vás jen kombinace sivé a žluté barvy a na bráně zvonek s logem firmy.

Tady to celé vzniká!

Slovenská firma má v pronájmu celý areál. Ten tvoři administrativní budova a hangár. V něm se momentálně nachází tři kusy AeroMobilu. Z každé představené verze jeden. Marně byste čekali nějaké roboty skládající další kusy. Zde se bude létajicí automobil jen kompletovat. "Naše současné místo je připraveno na kompletaci AeroMobilu. Pokud ale bude větší zájem, budeme muset vyrábět také v jiné lokalitě," vysvětluje Štefan Vadocz, PR manažer společnosti AeroMobil. 

V administrativní části se kromě kanceláří nachází také stěna s řadou patentů či designérské studio. Na chvilku jsme mohli náhlednout přes okno, focení je ale bohužel přísně zakázané. Některé komponenty si vyvíjejí sami, na některých spolupracují s jinými společnostmi. Sama společnost vlastní několik desítek patentů. Jedním z nich je například skládací zadní vrtule. 

Slovenský AeroMobil příjmá objednávky. První kusy dodá v roce 2020

Slovenský AeroMobil příjmá objednávky. První kusy dodá v roce 2020

Vše se připravuje na výrobu

Na tvoření budoucnosti mobility se momentálně podíli 40 lidí z osmi zemí světa. Největší zastoupení mají Slováci a Češi. Co vlastně čeká celý tým v nejbližším období? "V těchto dnech probíhá plánování testování a dalšího vývoje. Vyrobí se několik testovacích prototypů. Ty mají ověřit data, která máme k dispozici. Za posledního dva a půl roku jsme absolvovali 60 člověko-let, když to přepočítáme na hodiny vývoje. Máme tedy dnes vozidlo, které je certifikovatelné, budeme ho prodávat a bereme na něj předobjednávky. Přitom v praxi ověřujeme, že to co jsme vyvinuli a vyzkoumali, se shoduje se skutečností."

Po skončení testování se může směle začít s výrobou. Na začátku bude samozřejmě potřebný určitý pozvolný náběh produkce. Vyrábět se tak bude v desítkách kusů ročně. Následně po zaběhnutí výroby se přejde na stovky kusů ročně. Vše samozřejmě závisí na množství předobjednávek. Od samotné objednávky po dokončení vozidla by následně zákaznící mohli čekat jen pouhých několik dní. 

Slovenský projekt rozhodně není jediným na trhu s letajícími automobily. Konkurence většinou pracuje s technologií pro vertikální vzlet. AeroMobil potřebuje na vzlet či přistání dráhu podobně jako letadla. Není to nevýhoda?  "Naopak, my to považuje za výhodu. Právě tato vlastnost vám dává možnost využívat AeroMobil okamžitě. Nemusíte čekat na novou regulaci. Obecně panuje představa, že s vozidlem s vertikálním vzletem mohu vzlétnout odkudkoliv. Tato představa není zcela shodná s realitou. Vrtulníky a potenciálně v budoucnu i vozidla s vertikálním vzletem potřebují legální plochu na vstup do vzdušného prostoru. My jsme se rozhodli vytvořit AeroMobil tak, aby byl použitelný v současnosti," vysvětluje PR manažer. 

AeroMobil 4.0

  • Maximální rychlost v automobilovém módu: 160 km/h
  • Zrychlení z nuly na sto (automobilový mód): 10 sekund
  • Maximální rychlost v leteckém módu: 360 km/h
  • Transformace: méně než 3 minuty
  • Cena: 1,2 až 1,5 miliona eur (v přepočtu přibližně 31 až 39 milionů korun)  

Bez speciální licence si nezalétáte

Pokud nasbíráte dostatek financí na koupi tohoto létajícího automobilu, jen to vám na let s ním stačit nebude. "Potřebujete PPL (Private Pilot Licence) podtřída jednomotorové letadlo. Pokud to chce někdo získat, stačí se přihlásit do letecké školy a odlétat zhruba 40 hodin na cvičném letadle. Následně je třeba strávit přibližně 50 hodin teoretickou přípravou a pak absolvovat zkoušku, nad kterou bdí úřad dané země." Další variantou je také pronajmutí pilota, který musí vlastnit licenci na komerční létání. 

No jo, ale co když se vám náhodou něco porouchá? Také nad servisováním AeroMobilu se hodně přemýšlí. Detailní plány ale slovenská společnost zatím nemá. "Budujeme globální firmu, takže předpokládáme, že budeme mít servisní centra. Je součástí naší strategie mít servis dostupný. Budeme se ho snažit co nejvíce našim zákazníkům zjednodušit a zpříjemnit," říká během našeho rozhovoru Štefan Vadocz. 

Přeměna letadla na auto během tří minut: Sledovali jsme to na Slovensku

Přeměna letadla na auto během tří minut: Sledovali jsme to na Slovensku

Budoucnost? Létající taxi!

AeroMobil rozhodně nechce skončit jen při jednom modelu. Už teď se úpenlivě pracuje na dalších. Ve hře je například více sedadel nebo technologie vertikálního vzletu. Další model byste už nemuseli vlastnit. Stačilo by si jej objednat pomocí aplikace. "AeroMobil 4.0 má připravit půdu pro masovější model. Naší konečnou vizí je mobilita jako služba. Další model už nebudete muset vlastnit, ale bude dostupný pomocí aplikace v mobilním telefonu. Budete si ho tak moci jednoduše objednat jako aerotaxi. Takové vozidlo bychom mohli mít k dispozici do 10 let."

V tomto případě jsou ale nutností autonomní technologie, abyste nemuseli vlastnit licenci pilota. Velkým tématem je také elektrický pohon. Již stávající model je hybridním vozidlem, na  silnici využívá elektromotor. "Chceme aby byl efektivní, energeticky úsporný a autonomní. Hlavně k autonomním technologiím směřujeme i my. Brzy ohlásíme jedno zajímavé partnerství v oblasti autonomie. Chceme být součástí tohoto směrování," uzavírá náš rozhovor Štefan Vadocz. 

V naší galerii se dozvíte i mnohé o tom, jak se létající auto ovládá:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků