I v květnu zůstanou podle odborníků ceny pohonných hmot na mírném vzestupu. V nejbližších týdnech není pravděpodobné, že by se stoupající křivka cen benzinu měla zastavit, ale ve vzdálenějším horizontu se to prý nedá vyloučit. Těžko však zatím předpokládat sestup na někdejší příznivé hodnoty.
„Ceny už jsou už hodně vyšponované, a pokud nedojde k nějakým dalším nepokojům v zemích, kde se těží ropa, dokážu si časem představit i nějaké mírné zlevnění,“ sdělil AutoRevue.cz mírně optimistický výhled předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček. „Prostor na to je, protože jsme už moc nahoře. Nebýt konfliktu v Libyi, stál by teď benzin řekněme 32 a ne 35 korun.“
Dalším důvodem vyšších cen je stále vyšší poptávka po ropě. „Vyspělá Evropa a Severní Amerika umí ropu částečně nahradit biosložkou, ale ve zbytku světa, kde se automobilismus rozvíjí šíleným tempem, si nikdo nedovolí říct, že by se plodinami mohlo nahrazovat palivo. Nedá se ani předpokládat, že by se v těchto zemích uchytila auta na hybridní pohon, vodík nebo CNG,“ řekl AutoRevue.cz odborník na benzin a naftu Václav Loula.
„Skutečný nárůst je způsobený dvěma faktory. Jeden je cena barelu ropy, který se koncem roku prodával za devadesát dolarů a teď za 123. To je důsledek politického napětí v arabských zemích, jenž se pak promítá do všech produktů. K tomu se přidává obecně větší poptávka po benzinu, což je částečně způsobené právě zájmem zemí třetího světa. Kotace tuny benzinu Natural 95, neboli stanovení jeho kurzu na burze, bylo v lednu 850 dolarů, nyní to je už 1100, a to je vedle dvojího zdanění a marží pumpařů konkrétní důvod zhruba tříkorunového navýšení v Česku,“ pokračoval Loula.
Kdo na to má, může si koupit do zásoby, co chce
Vina za vysoké ceny se svaluje na burzovní spekulanty. Ti ale podle Louly nedělají nic špatného. Jen logicky využívají informací a správně se v nich orientují. „Riskují, protože stoprocentně nevědí, že to co dneska koupí, za týden prodají se ziskem. Ceny pod vlivem poptávky zvedají komoditní makléři. Neexistují legislativní kroky, které by zakazovaly kupovat do zásoby benzin. Známe to i z našeho trhu. Pokud se objeví zpráva, že bude něčeho málo, je logické se předzásobit. A když se nedostatek projeví, dá se na tom vydělat,“ uvedl příklad.
Během nedávné hospodářské krize se uvažovalo o tom, že by se krátkodobé nákupy zdaňovaly nevelkou částkou, aby se obchody těm, co ráno nakoupí a večer prodají, nevyplatily. „Nevím ale, že by k tomu došlo. Finanční trh zůstává nadále svobodný, i když on je v zásadě původcem současného stavu v cenách paliv. Pohybují se na něm totiž lidé s velice silným kapitálem, kteří jsou schopní ovlivnit ceny v mnoha zemích,“ dodal Indráček.