Evropský trh v únoru 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů

Na přítomnost Octavie mezi deseti nejprodávanějšími evropskými modely jsme si již zvykli. Do žebříčku se po pauze vrátil Fiat Panda a také Nissan Qashqai.

Šestiprocentní nárůst evropského trhu za druhý měsíc letošního roku jsme již zmiňovali v přehledu podle ACEA. Organizace JATO Dynamics uvádí ještě o desetinku více. Zahrnuje totiž do svých statistik celkem třicítku zemí včetně České republiky. Mimo EU sem patří též Island, Norsko, Srbsko a Švýcarsko, kromě Srbska se tedy jedná o členy EFTA (Evropského sdružení volného obchodu).

Ze států Unie chybí naopak Bulharsko a Malta. Čísla se tak od těch, které zveřejňuje sdružení evropských výrobců, trochu liší. V tomto přehledu se tudíž zaměříme pouze na důležité pořadí jednotlivých modelů a také nejoblíbenějších značek.

Nejúspěšnější modely

Asi nejdůležitějším žebříčkem je právě ten modelový, který přinášíme v přehledné tabulce a také v galerii. Zajímavostí je už v úvodu avizovaný návrat Nissanu Qashqai, který se v Top Ten nacházel naposledy v říjnu 2013, za celý loňský rok byl pak osmý. V únoru dosáhl na 13,1 tisíce exemplářů. Jen o necelou tisícovku více jich měl Ford Focus. Osmé místo znamená překvapivý comeback Fiatu Panda.

Už teď můžeme prozradit, že mezi bestsellery chybí němečtí „prémioví“ zástupci, tedy trojkové BMW a Audi A3 včetně sportovních variant S a RS. Octavia to s necelými 15 tisíci přírůstky dotáhla tentokrát na sedmé pořadí. I Corsa se musela spokojit s umístěním těsně pod první pětkou.

Na pátém místě se vyhřívá populární dvěstěosmička od Peugeotu. Fiesta aktuální generace dokázala v začátcích kariéry pokořit i Golf, teď se ale krčí až na čtyřce a musí se sklonit před soupeři od Renaultu a Volkswagenu. Na bronz Pola jí však chybělo jen necelých 1500 registrací.

Nejzajímavější akční nabídky jara 2014: Ušetřit lze statisíce

Nejzajímavější akční nabídky jara 2014: Ušetřit lze statisíce

Minule Wolfsburg okupoval první dvě místa, v únoru se ale dařilo lépe Cliu, který oba modely rozdělil a je tak aktuálně nejoblíbenějším evropským malým vozem. Celkové zlato a prvenství v nižší střední třídě zůstává Golfu, tohle není žádné překvapení. Navíc všem utekl znovu „o parník“, vždyť má o 62 % více aut na kontě než vzpomínané druhé Clio.

Šplhounem je Škoda Octavia, 39,3 % oproti únoru 2013 představuje slušný skok. Liftbacky a kombi s okřídleným šípem ve znaku vystřelily z necelých 10,7 tisíce na přesně 14 941 aut. V lednu byla Corsa loserem, ale uplynul měsíc a je druhá v pozitivnějším pořadí. Zvedla se o 21 %, z 13,8 na 16,7 tisíce exemplářů. Do těchto počtů jsou zahrnovány i britské Vauxhally, vždyť jde o stejná auta, jen s odlišným logem a volantem na opačné straně.

Třetí v této statistice je Fiesta, která vylétla vzhůru o tři tisícovky aut a skoro dvacet procent. Loserem naopak vyhlašujeme „kočovníka“ od Nissanu, který i přes přítomnost v Top 10 spadl o takřka 7 %. Nelichotivá čísla hlásí i Peugeot 208, Renault Clio a Ford Focus, byť ne tak drsná.

Pořadí značek

Značkám vévodí pochopitelně Volkswagen (105 723 registrací) před oběma Francouzi, Renaultem (60 536) a Peugeotem (58 936). Fordu patří sice až „brambory“, ale za „lvem“ zaostal o nicotných 282 aut. Evropská divize General Motors ještě překročila hranici 56 tisíc přírůstků. Čísla u zbylých výrobců začínají čtyřkou. Německé luxusní trojce vládne Audi, BMW a trojcípou hvězdu od něj oddělily automobilky Citroën a Fiat. Znovu postrádáme zástupce Japonska i naši Škodu, která se sem protlačila naposledy loni v prosinci.

Lepší čísla než před rokem však vykazuje celá osmička, což svědčí o stoupajícím trhu. Předkrizových objemů nedosáhne ještě dlouho, ale i tak se jedná o pozitivum.

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce.

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce.

Lídr Volkswagen ovšem ztratil (-2 %, respektive 2,2 tisíce aut) a Citroën (-0,9 %, o 400 vozů méně ze skoro 47 tisíc). Raketový vzestup Corsy zmíněné mezi modely následuje i Opel s Vauxhallem (+14,6 %). Loni přitom obě značky neměly ani 50 tisíc přírůstků. Že by byla evropská větev GM z konečně nejhoršího venku? Audi pak vykazuje skoro +11 %, polepšilo si z 43,4 tisíc a 48 tisíc registrací. Vzhledem k tomu, že čtyři kruhy nevyrábějí zrovna levné vozy, je vidět, že ti, kteří na ně mají, zrovna nestrádají.

Registrace aut v Evropě – Pořadí modelů v únoru 2014

Pořadí Model 2/2014 [ks] 2/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VW Golf 34 318 32 720 1598 4,9 %
2. Renault Clio 21 236 22 384 -1148 -5,1 %
3. VW Polo 20 001 19 551 450 2,3 %
4. Ford Fiesta 18 508 15 509 2999 19,3 %
5. Peugeot 208 17 285 19 035 -1750 -9,2 %
6. Opel Corsa 16 766 13 837 2929 21,2 %
7. Škoda Octavia 14 941 10 725 4216 39,3 %
8. Fiat Panda 14 402 13 993 409 2,9 %
9. Ford Focus 14 130 14 623 -493 -3,4 %
10. Nissan Qashqai 13 171 15 811 -2640 -16,7 %
- Celkem  884 518 833 936 50 582 6,1 %

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků