Evropský trh v únoru 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů

Na přítomnost Octavie mezi deseti nejprodávanějšími evropskými modely jsme si již zvykli. Do žebříčku se po pauze vrátil Fiat Panda a také Nissan Qashqai.

Šestiprocentní nárůst evropského trhu za druhý měsíc letošního roku jsme již zmiňovali v přehledu podle ACEA. Organizace JATO Dynamics uvádí ještě o desetinku více. Zahrnuje totiž do svých statistik celkem třicítku zemí včetně České republiky. Mimo EU sem patří též Island, Norsko, Srbsko a Švýcarsko, kromě Srbska se tedy jedná o členy EFTA (Evropského sdružení volného obchodu).

Ze států Unie chybí naopak Bulharsko a Malta. Čísla se tak od těch, které zveřejňuje sdružení evropských výrobců, trochu liší. V tomto přehledu se tudíž zaměříme pouze na důležité pořadí jednotlivých modelů a také nejoblíbenějších značek.

Nejúspěšnější modely

Asi nejdůležitějším žebříčkem je právě ten modelový, který přinášíme v přehledné tabulce a také v galerii. Zajímavostí je už v úvodu avizovaný návrat Nissanu Qashqai, který se v Top Ten nacházel naposledy v říjnu 2013, za celý loňský rok byl pak osmý. V únoru dosáhl na 13,1 tisíce exemplářů. Jen o necelou tisícovku více jich měl Ford Focus. Osmé místo znamená překvapivý comeback Fiatu Panda.

Už teď můžeme prozradit, že mezi bestsellery chybí němečtí „prémioví“ zástupci, tedy trojkové BMW a Audi A3 včetně sportovních variant S a RS. Octavia to s necelými 15 tisíci přírůstky dotáhla tentokrát na sedmé pořadí. I Corsa se musela spokojit s umístěním těsně pod první pětkou.

Na pátém místě se vyhřívá populární dvěstěosmička od Peugeotu. Fiesta aktuální generace dokázala v začátcích kariéry pokořit i Golf, teď se ale krčí až na čtyřce a musí se sklonit před soupeři od Renaultu a Volkswagenu. Na bronz Pola jí však chybělo jen necelých 1500 registrací.

Nejzajímavější akční nabídky jara 2014: Ušetřit lze statisíce

Nejzajímavější akční nabídky jara 2014: Ušetřit lze statisíce

Minule Wolfsburg okupoval první dvě místa, v únoru se ale dařilo lépe Cliu, který oba modely rozdělil a je tak aktuálně nejoblíbenějším evropským malým vozem. Celkové zlato a prvenství v nižší střední třídě zůstává Golfu, tohle není žádné překvapení. Navíc všem utekl znovu „o parník“, vždyť má o 62 % více aut na kontě než vzpomínané druhé Clio.

Šplhounem je Škoda Octavia, 39,3 % oproti únoru 2013 představuje slušný skok. Liftbacky a kombi s okřídleným šípem ve znaku vystřelily z necelých 10,7 tisíce na přesně 14 941 aut. V lednu byla Corsa loserem, ale uplynul měsíc a je druhá v pozitivnějším pořadí. Zvedla se o 21 %, z 13,8 na 16,7 tisíce exemplářů. Do těchto počtů jsou zahrnovány i britské Vauxhally, vždyť jde o stejná auta, jen s odlišným logem a volantem na opačné straně.

Třetí v této statistice je Fiesta, která vylétla vzhůru o tři tisícovky aut a skoro dvacet procent. Loserem naopak vyhlašujeme „kočovníka“ od Nissanu, který i přes přítomnost v Top 10 spadl o takřka 7 %. Nelichotivá čísla hlásí i Peugeot 208, Renault Clio a Ford Focus, byť ne tak drsná.

Pořadí značek

Značkám vévodí pochopitelně Volkswagen (105 723 registrací) před oběma Francouzi, Renaultem (60 536) a Peugeotem (58 936). Fordu patří sice až „brambory“, ale za „lvem“ zaostal o nicotných 282 aut. Evropská divize General Motors ještě překročila hranici 56 tisíc přírůstků. Čísla u zbylých výrobců začínají čtyřkou. Německé luxusní trojce vládne Audi, BMW a trojcípou hvězdu od něj oddělily automobilky Citroën a Fiat. Znovu postrádáme zástupce Japonska i naši Škodu, která se sem protlačila naposledy loni v prosinci.

Lepší čísla než před rokem však vykazuje celá osmička, což svědčí o stoupajícím trhu. Předkrizových objemů nedosáhne ještě dlouho, ale i tak se jedná o pozitivum.

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce.

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce.

Lídr Volkswagen ovšem ztratil (-2 %, respektive 2,2 tisíce aut) a Citroën (-0,9 %, o 400 vozů méně ze skoro 47 tisíc). Raketový vzestup Corsy zmíněné mezi modely následuje i Opel s Vauxhallem (+14,6 %). Loni přitom obě značky neměly ani 50 tisíc přírůstků. Že by byla evropská větev GM z konečně nejhoršího venku? Audi pak vykazuje skoro +11 %, polepšilo si z 43,4 tisíc a 48 tisíc registrací. Vzhledem k tomu, že čtyři kruhy nevyrábějí zrovna levné vozy, je vidět, že ti, kteří na ně mají, zrovna nestrádají.

Registrace aut v Evropě – Pořadí modelů v únoru 2014

Pořadí Model 2/2014 [ks] 2/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VW Golf 34 318 32 720 1598 4,9 %
2. Renault Clio 21 236 22 384 -1148 -5,1 %
3. VW Polo 20 001 19 551 450 2,3 %
4. Ford Fiesta 18 508 15 509 2999 19,3 %
5. Peugeot 208 17 285 19 035 -1750 -9,2 %
6. Opel Corsa 16 766 13 837 2929 21,2 %
7. Škoda Octavia 14 941 10 725 4216 39,3 %
8. Fiat Panda 14 402 13 993 409 2,9 %
9. Ford Focus 14 130 14 623 -493 -3,4 %
10. Nissan Qashqai 13 171 15 811 -2640 -16,7 %
- Celkem  884 518 833 936 50 582 6,1 %
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků