Na přítomnost Octavie mezi deseti nejprodávanějšími evropskými modely jsme si již zvykli. Do žebříčku se po pauze vrátil Fiat Panda a také Nissan Qashqai.
Šestiprocentní nárůst evropského trhu za druhý měsíc letošního roku jsme již zmiňovali v přehledu podle ACEA. Organizace JATO Dynamics uvádí ještě o desetinku více. Zahrnuje totiž do svých statistik celkem třicítku zemí včetně České republiky. Mimo EU sem patří též Island, Norsko, Srbsko a Švýcarsko, kromě Srbska se tedy jedná o členy EFTA (Evropského sdružení volného obchodu).
Ze států Unie chybí naopak Bulharsko a Malta. Čísla se tak od těch, které zveřejňuje sdružení evropských výrobců, trochu liší. V tomto přehledu se tudíž zaměříme pouze na důležité pořadí jednotlivých modelů a také nejoblíbenějších značek.
Nejúspěšnější modely
Asi nejdůležitějším žebříčkem je právě ten modelový, který přinášíme v přehledné tabulce a také v galerii. Zajímavostí je už v úvodu avizovaný návrat Nissanu Qashqai, který se v Top Ten nacházel naposledy v říjnu 2013, za celý loňský rok byl pak osmý. V únoru dosáhl na 13,1 tisíce exemplářů. Jen o necelou tisícovku více jich měl Ford Focus. Osmé místo znamená překvapivý comeback Fiatu Panda.
Už teď můžeme prozradit, že mezi bestsellery chybí němečtí „prémioví“ zástupci, tedy trojkové BMW a Audi A3 včetně sportovních variant S a RS. Octavia to s necelými 15 tisíci přírůstky dotáhla tentokrát na sedmé pořadí. I Corsa se musela spokojit s umístěním těsně pod první pětkou.
Na pátém místě se vyhřívá populární dvěstěosmička od Peugeotu. Fiesta aktuální generace dokázala v začátcích kariéry pokořit i Golf, teď se ale krčí až na čtyřce a musí se sklonit před soupeři od Renaultu a Volkswagenu. Na bronz Pola jí však chybělo jen necelých 1500 registrací.
Minule Wolfsburg okupoval první dvě místa, v únoru se ale dařilo lépe Cliu, který oba modely rozdělil a je tak aktuálně nejoblíbenějším evropským malým vozem. Celkové zlato a prvenství v nižší střední třídě zůstává Golfu, tohle není žádné překvapení. Navíc všem utekl znovu „o parník“, vždyť má o 62 % více aut na kontě než vzpomínané druhé Clio.
Šplhounem je Škoda Octavia, 39,3 % oproti únoru 2013 představuje slušný skok. Liftbacky a kombi s okřídleným šípem ve znaku vystřelily z necelých 10,7 tisíce na přesně 14 941 aut. V lednu byla Corsa loserem, ale uplynul měsíc a je druhá v pozitivnějším pořadí. Zvedla se o 21 %, z 13,8 na 16,7 tisíce exemplářů. Do těchto počtů jsou zahrnovány i britské Vauxhally, vždyť jde o stejná auta, jen s odlišným logem a volantem na opačné straně.
Třetí v této statistice je Fiesta, která vylétla vzhůru o tři tisícovky aut a skoro dvacet procent. Loserem naopak vyhlašujeme „kočovníka“ od Nissanu, který i přes přítomnost v Top 10 spadl o takřka 7 %. Nelichotivá čísla hlásí i Peugeot 208, Renault Clio a Ford Focus, byť ne tak drsná.
Pořadí značek
Značkám vévodí pochopitelně Volkswagen (105 723 registrací) před oběma Francouzi, Renaultem (60 536) a Peugeotem (58 936). Fordu patří sice až „brambory“, ale za „lvem“ zaostal o nicotných 282 aut. Evropská divize General Motors ještě překročila hranici 56 tisíc přírůstků. Čísla u zbylých výrobců začínají čtyřkou. Německé luxusní trojce vládne Audi, BMW a trojcípou hvězdu od něj oddělily automobilky Citroën a Fiat. Znovu postrádáme zástupce Japonska i naši Škodu, která se sem protlačila naposledy loni v prosinci.
Lepší čísla než před rokem však vykazuje celá osmička, což svědčí o stoupajícím trhu. Předkrizových objemů nedosáhne ještě dlouho, ale i tak se jedná o pozitivum.
Lídr Volkswagen ovšem ztratil (-2 %, respektive 2,2 tisíce aut) a Citroën (-0,9 %, o 400 vozů méně ze skoro 47 tisíc). Raketový vzestup Corsy zmíněné mezi modely následuje i Opel s Vauxhallem (+14,6 %). Loni přitom obě značky neměly ani 50 tisíc přírůstků. Že by byla evropská větev GM z konečně nejhoršího venku? Audi pak vykazuje skoro +11 %, polepšilo si z 43,4 tisíc a 48 tisíc registrací. Vzhledem k tomu, že čtyři kruhy nevyrábějí zrovna levné vozy, je vidět, že ti, kteří na ně mají, zrovna nestrádají.
Registrace aut v Evropě – Pořadí modelů v únoru 2014 |
Pořadí | Model | 2/2014 [ks] | 2/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | VW Golf | 34 318 | 32 720 | 1598 | 4,9 % |
2. | Renault Clio | 21 236 | 22 384 | -1148 | -5,1 % |
3. | VW Polo | 20 001 | 19 551 | 450 | 2,3 % |
4. | Ford Fiesta | 18 508 | 15 509 | 2999 | 19,3 % |
5. | Peugeot 208 | 17 285 | 19 035 | -1750 | -9,2 % |
6. | Opel Corsa | 16 766 | 13 837 | 2929 | 21,2 % |
7. | Škoda Octavia | 14 941 | 10 725 | 4216 | 39,3 % |
8. | Fiat Panda | 14 402 | 13 993 | 409 | 2,9 % |
9. | Ford Focus | 14 130 | 14 623 | -493 | -3,4 % |
10. | Nissan Qashqai | 13 171 | 15 811 | -2640 | -16,7 % |
- | Celkem | 884 518 | 833 936 | 50 582 | 6,1 % |