Evropský trh v únoru 2014: Registrace vzrostly o 8 %, Škodě se daří

Odbyt nových automobilů na starém kontinentu se neustále zvyšuje. Na tučná léta 2004-2008 se však zatím navázat nepodařilo a ještě to nějakou dobu potrvá.
Evropský trh v únoru 2014: Registrace vzrostly o 8 %, Škodě se daří

Trh s novými automobily v zemích Evropské unie stále roste, nepřetržitě už půl roku po sobě. V únoru si oproti stejnému měsíci polepšil o rovných 8 %, vyskočil ze 797 494 registrací na 861 058. V tiskové zprávě to uvádí Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA).

Pokud do statistik započteme i tři země EFTA, pak je výsledek 894 730 kusů lepší o 7,6 %, loni přesáhl 831 tisíc exemplářů. Do Evropského sdružení volného obchodu patří kromě miniaturního Lichtenštejnska ještě Island, Norsko a Švýcarsko. Únorová data EU zase neobsahují Maltu, která je ale v celkovém kontextu nedůležitá.

Evropský trh v lednu 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů

Evropský trh v lednu 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů

Nemůžeme však předčasně jásat, od roku 2003 se pořád jedná o druhý nejhorší únor v historii – právě po tom loňském. Těsně předkrizová sezóna 2008, kdy ve druhém měsíci našlo majitele 1,15 milionu osobních aut, tak zůstává nedostižena. Pod milion spadl odbyt hned následující rok a poslední tři léta nedosáhl ani 900 tisíc. Ano, vzmáhá se a období stagnace má již zřejmě za sebou, jenže situace není pořád tak růžová, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Španělsko před Británií

Z trhů tzv. Velké pětky se propadl jen ten francouzský: o 1,4 %. Největší skok zaznamenal naopak španělský – o 17,8 %. Musíme však připomenout, že na Pyrenejském poloostrově úřaduje šrotovné. Itálie se zvedla o 8,6 %, Německo o 4,3 % a Británie o rovná tři.

Zajímavá jsou absolutní čísla: vedou jasně naši západní sousedé (209,3 tisíce kusů) před Francií (114,3) a Itálií (118,3 tis.). Španělsko (68 763) ale předstihlo Spojené království o těžko uvěřitelných 27 (!) aut. Česká republika je na tom s jedenadvacetiprocentním přírůstkem velmi slušně, místo 10,5 se prodalo téměř 12,8 tisíce nových vozů.

Z významnějších zemí bylo ještě úspěšnější třeba Polsko (+35,2 %) a Rakousko (+30,2 %), na podobné úrovni jsou nárůsty v Dánsku, Švédsku a Irsku, které je co do objemu navíc srovnatelné.

Jedničkou evropského trhu mezi koncerny zůstává Volkswagen, navíc si polepšil o 8 %. I další velcí hráči mají více, PSA o 3,6 %, Renault o 11,7 %. Evropská větev General Motors vyskočila dokonce o 12,6 % a Fiat o 5,6 %. Dvouciferné nárůsty s jedničkou na začátku se nevyhýbají ani Fordu, Toyotě a Volvu.

Suzuki však dosáhlo ve srovnání s únorem 2013 takřka třetinového skoku, Mitsubishi přesáhlo v tomto ohledu čtvrtinu a Mazda má skoro +24 %. Jaký je to kontrast ve srovnání s Hondou (-11 %) a Hyundai (-3,4 %)? Pravda, v číslech jihokorejského výrobce není započítána sesterská Kia.

Škodovka úřaduje

Z jednotlivých značek zaznamenaly největší meziroční procentní skoky kromě Lexusu rumunská Dacia a naše Škoda. Dacií se prodalo v uplynulém měsíci skoro 27 tisíc (+34 %), uspokojená poptávka po vozech s okřídleným šípem ve znaku přesáhla 38,5 tisíce kusů (+24 %). Samotný Volkswagen přitom zaznamenal decentní úbytek zájmu (-0,6 %). Kromě již jmenovaných se totéž „povedlo“ pouze Mini, Smartu, Chevroletu a hlavně důležitému Citroënu, tedy alespoň z těch, jejichž měsíční prodeje se pohybují alespoň nad pěti tisíci auty.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků