Evropský trh v srpnu 2014: Nejprodávanější modely a značky

Evropský trh roste nepřetržitě už rok. Nejásejme, předkrizového období čísla nedosahují ani zdaleka. Octavia je šestá mezi modely, Škoda devátá ve značkách!

Evropský trh s novými osobními automobily dle statistik organizace JATO Dynamics vzrostl o 4,3 %. Zatímco v srpnu 2013 si zákazníci ve třicítce sledovaných zemí koupili 685.301 vozů, letos jich bylo 703.918, to je o 18.617, respektive 2,7 % více. Navýšení je dvanácté v řadě za sebou. Prázdninové měsíce bývají v odbytu tradičně slabší, nižším absolutním cifrám se tedy není třeba divit.

Statistiky JATO zahrnují země Evropské unie a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu). Do něj patří Norsko a Švýcarsko, čísla miniaturního Lichtenštejnska nejsou zveřejňována a vypadl už i Island. Z EU JATO neposkytuje zase ta z Malty a Bulharska, naopak je zde přítomno Srbsko, které není členem ani jedné skupiny. Srovnávací grafy pro změnu vydává Evropské sdružení automobilových výrobců (ACEA). Jeho údaje se malinko liší. Obsahují třeba i zmiňované Bulharsko a Island, ale Malta chybí i zde...  Podle nich vykazoval horší hodnoty trh pouze loni, k těm ze srpna 2007 (zhruba 920 tisíc aut) se zatím nepřiblížil ani omylem.

Situace v jednotlivých zemích

V čele žebříčku zemí je Německo (213 tisíc kusů), druhá Francie dosáhla jen na 83,7 tisíce, tedy necelých 40 % německých údajů. Bronzová Británie vykazuje 72,1 tisíce, čtvrtá Itálie necelých 53,7 tis a páté Španělsko 46,2 tisíce. Státy tzv. Velké pětky si ovšem v meziročním srovnání vedly různě. Naši západní sousedé dokonce spadli o 0,4 %.Nejsou však jediní, i v zemi galského kohouta došlo k mírnému úbytku o 2,6 % z necelých 86 tisíc kusů. V Británii tomu je přesně naopak (+9,4 %, loni 65,9 tis.). Itálie si polepšila o 18 (!) aut, což nedává ani desetinku procenta. Na Pyrenejském poloostrově stále úřadují státní dotace, takže se nelze divit 23% skoku na 46,2 tisíce jednotek.

Český trh v srpnu 2014: O které modely byl největší zájem?  

Český trh v srpnu 2014: O které modely byl největší zájem?  

Česká republika vyskočila o 20,2 % z 11,6 na 13,9 tisíce exemplářů a patří jí tradiční třináctá příčka. Z devětadvacítky zemí si pohoršilo devět, což je takřka třetina. Z procentních poklesů významnějších trhů zmiňme jen Nizozemí (-9,8 %, 25,8 místo 28,6 tis.), Rakousko (-8,4 %, z 23 na 21,1 tisíc registrací) a Švýcarsko, které spadlo z 20,9 na 19,3 tisíce, tedy o 7,1 %.

Pořadí značek a koncernů

Z desítky nejúspěšnějších značek podle JATO vykazují méně než loni celá čtveřice: Audi (-7,7 %), Renault (-5,1 %), Mercedes-Benz a BMW už mají nižší odbyt jen o 1,9, respektive 1,6 %. Je zajímavé, že se pády dotkly celé německé luxusní trojky. Opačné dvouciferné nárůsty však nezůstaly automobilkám zapovězeny ani v srpnu, jako jediná metu dvaceti procent překročila mladoboleslavská Škoda (+21,5 %), Volkswagen a Ford mají přes 14 %, zaznamenáníhodný je ještě výsledek Opelu (+7,8 %).

Celkovým lídrem je pochopitelně Volkswagen (98.330 kusů), Ford na druhém místě má skoro 50,2 tisíce registrací- Evropská větev koncernu General Motors, tedy německý Opel s britským Vauxhallem jsou třetí (45,3 tisíce). Čtvrté místo patří Renaultu (takřka 41,8 tisíce přírůstků).

Páté je překvapivě Audi (40,7 tis.), odsunulo Peugeot na šestku. Následují Mercedes-Benz a BMW, všichni tři včetně „lva“ mají přes 38 tisíc. Devátá je naše Škoda, v evropské Top 10 se nachází podruhé za sebou (36.5 tisíce), desítka zbyla na Citroën, ale ten třicetitisícovou hranici nepřekročil. Chybí Japonci, Toyota má o -5,8 % méně, to ale není nic třeba proti Chevroletu (-93,2 %), který v Evropě pomalu končí. Naopak registrace rostou Mitsubishi, Jeepu, Porsche, Mazdě a Volvu.

ACEA uvádí také zajímavý žebříček koncernů. Data se sice od JATO opět mírně liší, ale pro zajímavost do něj nahlédněme. Vede jasně Volkswagen (196,8 tis.) před PSA (67,9 tisíce) a Renaultem (63,5 tisíce), ovšem jen s Dacií, tudíž bez Nissanu, který přidává dalších 21,7 tisíce. Pak je aliance jasně druhá... Následují Ford (48,6 tisíce), BMW (46,8 tisíce), až za ním je GM (46,2 tis.). Pokud by ACEA spojila Hyundai a Kiu, což nečiní, dokonce by americký koncern předběhly (46,4 tis.). Z velkých si nejvíce polepšil Ford, dle ACEA získal přes patnáct procent, u General Motors je tomu přesně naopak, to má u patnáctky záporné znaménko.

Nejprodávanější modely

Evropským bestsellerem mezi modely zůstává jasně Golf. Čísla ve zveřejněné tabulce říkají, že se jich v srpnu prodal více než dvojnásobek oproti druhému Polu, které vystřelila vzhůru nedávná modernizace.

Třetí skončilo Clio, čtvrtá Fiesta od Fordu a pátá Corsa, kterou čeká generační obměna (byť ta s písmenem E není zcela nová). Přítomnost Octavie už nikoho nepřekvapí, sedmý Focus i devátý Peugeot 208 jsou mezi nejlepšími standardně a zvykáme si i na přítomnost Audi A3 včetně sportovních verzí. To se tentokrát dostalo mezi ně. Na samém dně pořadí je však překvapení: Volkswagen Passat. To znamená, že německá značka má v pořadí tři modely, první dva navíc zaznamenaly dvojitý triumf. A s auty střední třídy se tak vysoko rozhodně nesetkáváme!

Top 10 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2013

Top 10 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2013

V žebříčku skokanů najdeme jen samé dvouciferné postupy. Nevede v něm ovšem Octavia, ale Focus, který se zvedl o více než čtvrtinu. Škodovka nižší střední třídy je s 22,7 % stříbrná, následuje duo Volkswagenu v pořadí Passat a Golf, oba bez problémů překročily dvacetiprocentní navýšení. Golf si polepšil o 5.426 kusů, což je nejvíce ze všech. Nárůsty Corsy, Pola a Fiesty se pohybují od 16 do alespoň 10 %.

Propadákem je naopak Audi A3 (-6,8 %, -824 kusů), dámská klientela ztrácí zájem o Peugeot 208 (-5,5 %), Clio si pohoršilo o  decentních 2,5 % kvůli výpadkům doma a v zemi tulipánů.

Ze šplhounů mimo první desítku se JATO zmiňuje o malých crossoverech typu Renaultu Captur, Opelu Mokka a Peugeotu 2008, nové generace pomohly i Nissanu Note, BMW X5 a Mazdě 3. Mitsubishi táhne hybridní Outlander PHEV v Nizozemí a Británii, Jeep se spoléhá na Cherokee a Porsche na Macan.  

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v srpnu 2014
Pořadí Model 8/2014 [ks] 8/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 32 456 27 030 5 426 20,1 %
2. VOLKSWAGEN POLO 16 033 14 058 1 975 14,0 %
3. RENAULT CLIO 14 573 14 947 -374 -2,5 %
4. FORD FIESTA 13 626 12 310 1 316 10,7 %
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 13 247 11 498 1 749 15,2 %
6. ŠKODA OCTAVIA 12 453 10 149 2 304 22,7 %
7. FORD FOCUS 12 280 9 798 2 482 25,3 %
8. AUDI A3 11 288 12 112 -824 -6,8 %
9. PEUGEOT 208 11 018 11 658 -640 -5,5 %
10. VOLKSWAGEN PASSAT 10 036 8 279 1 757 21,2 %
- Celkem  703 918 685 301 18 617 2,7 %

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků