Evropský trh v listopadu 2014: Nejprodávanější modely a značky

Škoda se v listopadu udržela bez problémů mezi desítkou nejprodávanějších značek i modelů na evropském trhu. V Německu a Francii se prodalo méně aut než loni.
Seznam kapitol
  1. Situace v jednotlivých zemích, Žebříček značek a koncernů
  2. Nejprodávanější modely

V zemích Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) se v listopadu 2014 prodalo podle statistik JATO celkem 989 667 nových osobních automobilů. Ve srovnání se stejným měsícem loňského roku to znamená navýšení o 1,3 %. Registrace se konkrétně zvedly o 12 874 kusů, z 976 793. Konec roku bývá v posledních letech slabší, milion zůstává nepokořen. Přitom před osmi lety jich evropské silnice rozšířilo skoro jeden a čtvrt milionu. Jenže to byly ještě zlaté předkrizové časy...

JATO do svých čísel zahrnuje devětadvacítku zemí starého kontinentu, jak členy EU, tak kupříkladu Švýcarsko a Norsko. Výjimkou je Srbsko, které ani do jednoho z těchto uskupení nepatří.

Situace v jednotlivých zemích

V Německu přibylo za jediný měsíc čtvrt milionu nových aut. Britové si jich koupili 172,3 tisíce, Francouzi 135 a Italové 109,1 tisíce. Ve Španělsku našlo nové klienty přes 66 tisíc vozů, tam stále trvají vládní pobídky, takže se nelze divit skoku o 22 %.

Evropský trh v říjnu 2014: Nejprodávanější modely a značky

Evropský trh v říjnu 2014: Nejprodávanější modely a značky

Také Spojené království je na tom aktuálně velmi dobře, v porovnání s listopadem 2013 o 8 %. Italský trh se meziročně zlepšil o 5,4 %. Německo však zaznamenalo  o 1,8 % méně, také ve Francii odbyt klesl o 2,7 %. V prvním případě se jedná o úbytek zhruba 4,5 tisíce registrací, ve druhém o 3,8 tisíce. Nic extrémního, ale celkový nárůst trhu to nepříznivě ovlivnilo, protože jde o významné hráče tzv. Velké pětky.

Česká republika obsadila mezi zeměmi dle JATO tradiční dvanáctou příčku s 16 365 jednotkami a zvedla se o 11,3 %. Z důležitých trhů, které nejsou mezi pěticí nejlepších a zároveň jsou větší než náš, se dařilo polskému a švédskému. I když jejich navýšení představují jen řád stovek. Naopak nejdrsnější sešup zaznamenalo Nizozemí, o dvacet procent méně! Poroučelo se z takřka 40,8 tisíc na 32,6 tisíce. Minusy v Rakousku, Belgii a Švýcarsku oscilují kolem 7 %.

Český trh v říjnu 2014: Top 10 modelů a pořadí značek

Český trh v říjnu 2014: Top 10 modelů a pořadí značek

Žebříček značek a koncernů

Nejlepší mezi značkami je i nadále Volkswagen, za listopad si připsal 133 075 nových aut. Druhý Ford jich nemá ani polovinu (66 054), což o dominanci německé jedničky (Ford přece jen tak úplně německý není) jednoznačně svědčí. Třetí tentokrát skončil Renault s odstupem pouhých 203 kusů za modrým oválem! To je v celoevropském měřítku naprosté minimum...

Evropská větev koncernu GM je čtvrtá (63,7 tisíce), pátý Peugeot se dostal přes 58 tisíc vozů. Audi má za jedenáctý měsíc letopočtu 2014 56,5 tisíce přírůstků, o necelé dva tisíce za ním zaostal mnichovský konkurent. Následuje Mercedes-Benz s 52,7 tisíci registrací. Škoda s Citroënem první desítku uzavírají, okřídlený šíp zaznamenal necelých 45 tisíc, ten dvojitý z Francie pak 43,2 tisíce.

TÜV Report 2015: Na chvostu tradičně Fiaty, Renaulty a Dacie

TÜV Report 2015: Na chvostu tradičně Fiaty, Renaulty a Dacie

Největší meziroční nárůst mohou slavit u BMW (+8,2 %), Mercedesu (+7,3 %) a Audi (+3,6 %). Luxusní trojka a zároveň úhlavní nepřátelé se tak seřadili v této statistice za sebou. Z dalších šplhounů mimo pořadí JATO zmiňuje Jeep s dvojnásobkem oproti loňsku díky úspěchu Cherokee a Renegade. Za Lexus válí nový crossover NX a výrazně se zvedá Mitsubishi (o 10 procent), prodávají se Outlander, ASX i malý Space Star alias Mirage.

I když tři diamanty s 8,8 tisíci přírůstky představují menšinového zástupce, za zmínku rozhodně stojí. Tři značky z první desítky si naopak pohoršily: Ford o 6,6 %, Citroën o 6,3 % a Škoda o 1,4 %. Za celý rok má ovšem stále dvouciferný nárůst: 14,2 %.

Evropské sdružení automobilových výrobců ACEA, jehož čísla se vzhledem k metodice a zařazení některých států od JATO decentně liší, zveřejňuje ve svých statistikách také zajímavé pořadí koncernů. To vede VW (264,7 tisíce jednotek) před PSA (101 tisíc rovných) a Renaultem s Dacií, avšak bez Nissanu a Infiniti (93,9 tisíce).

BMW spolu s Mini (68,8 tis.) překonalo Ford! Modrý ovál má na kontě tentokrát jen 65,4 tisíce nových aut. Následuje GM se zhruba 64 tisíci přírůstků. Hyundai s Kiou se chlubí dohromady 60 tisícovkami, ale ACEA je nespojuje. Nad padesátitisícovou hranicí se nacházejí ještě FCA a Daimler, obě skupiny zaznamenaly přes 57 tisíc registrací a rozdíl mezi nimi je necelých pět stovek.

Čína je nadále největší výrobce osobních aut. Evropa stále stagnuje

Čína je nadále největší výrobce osobních aut. Evropa stále stagnuje

Toyota se jako nejlepší japonská automobilka dostala na 44,8 tis. BMW si polepšilo o 9,4 %, Opel a jeho sourozenci od General Motors naopak o 12,2 % klesli. Nissan oproti tomu zase vyskočil o 19 %, z 30,1 na 36,9 tis. a v pořadí je těsně za Toyotou.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Situace v jednotlivých zemích, Žebříček značek a koncernů
  2. Nejprodávanější modely

bazar

Nissan Qashqai 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: 8 249 km
Cena: 510 000 Kč
Nissan Qashqai 1,2
Rok výroby: 2014
Stav: 36 666 km
Cena: 399 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: 5 895 km
Cena: 350 000 Kč
Nissan Qashqai 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 149 196 km
Cena: 180 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 871 km
Cena: 275 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků