Evropský trh v lednu 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů

Evropský trh s novými osobními automobily pokračoval i v prvním měsíci roku 2014 v růstu. Mezi desítku nejoblíbenějších aut se znovu vešla mladoboleslavská Octavia.

V prvním měsíci letošního roku se na starém kontinentu prodalo 965,4 tisíce nových osobních aut. Loni počty registrací přesáhly hranici 920,5 tisíce exemplářů. Aktuální navýšení tak činí 4,9 %, což je na samém počátku sezóny velmi pozitivní. Trh vyskočil přesně o 44.823 vozů, v měsíčním porovnání roste od loňského září, takže zaznamenal už pátý plusový výsledek za sebou.

Lze tedy hovořit o tom, že recese je pryč? Uvidíme. JATO Dynamics zahrnuje do svých statistik celkem třicítku evropských zemí včetně České republiky. Mimo EU sem patří též Island, Norsko, Srbsko a Švýcarsko, kromě Srbska se tedy jedná o členy EFTA (Evropského sdružení volného obchodu). Ze států Unie chybí naopak Bulharsko a Malta.

Situace v jednotlivých zemích

Jedničkou je Německo, kde si klienti koupili bez čtyř kusů 206 tisíc nových vozů, což je o 7,2 % více než loni. Ještě o čtyři desetinky větší navýšení vykazuje stříbrná Británie (154,5 tisíce místo 143,6 tis.). Francouzský trh zaznamenal jen půlprocentní zisk a je třetím největším se 125,4 tisíci exempláři.

Velkou pětku doplňují Itálie (118,7 tisíce, +3,4 %) a Španělsko (54,4 tisíce, +8,9 %). Minulý rok se země corridy musela sklonit před Belgií, která je aktuálně šestá. Na Pyrenejském poloostrově se však v polovině ledna rozjelo už páté kolo šrotovného, které růstu pochopitelně napomáhá. Česká republika obsadila 14. místo s 13.638 kusy. Toto číslo je o 13 % vyšší než v úvodu letopočtu 2013, kdy jen těsně překročilo 12 tisíc registrací.

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce.

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce.

Pozitivum představuje i to, že se zlepšilo celkem 23 států, mírné poklesy zaznamenaly Norsko, Belgie, Švýcarsko, Nizozemí a Estonsko. Rakousko je na tom s -13,6 % hůře, vzhledem k objemům se jedná o důležitou zemi. Prodeje u našich jižních sousedů spadly z 27,7 na necelých 24 tisíc kusů. Propadákům mimochodem vévodí naprosto nedůležitý Kypr.

Pořadí značek

Značkám vévodí pochopitelně Volkswagen (122 801 registrací) před Fordem (67 869) a překvapivě třetím Peugeotem (61 874). Mezi padesáti a šedesáti tisíci přírůstků mají Renault, Opel, Audi a Citroën. Německé duo BMW a Mercedes-Benz rozdělil tentokrát Fiat, v první desítce tak není opět ani jeden japonský zástupce. I registrace trojcípé hvězdy však přesáhly 45 tisíc.

Z nejlepších výrobců vykazuje lepší čísla celá osmička. U Peugeotu (+9,4 %) se povedl výborný start druhé generaci modelu 308, čerstvému evropskému Autu roku 2014. Ford má +8,5 % a VW slušných +7,8 %, jen o desetinku menší zisk zaznamenalo sesterské Audi. Nejhůře je na tom naopak Opel spolu s britským Vauxhallem, výsledek -8 % zapříčinil nízký odbyt Astry v Albionu a v Německu. V Top 10 modelů ji také postrádáme. Tam není ani Citroën C4 Picasso, přesto způsobil, že se dvojitému šípu začíná dařit. Má o 4,4 % více než loni.

Desítka nejúspěšnějších modelů

Asi nejdůležitějším žebříčkem je právě ten modelový, který přinášíme v přehledné tabulce. Tady jasně vládne Wolfsburg, byť Polo se v Německu nevyrábí. Menšího sourozence ale překonal jasně Golf (39,3 tisíce aut), malý vůz se dvěma véčky se musel spokojit se stříbrem.

Aby taky ne, vždyť má jen 58 % registrací bestselleru. Fiesta je tedy až třetí, což u ní zas až tak zvykem nebývá. Zbytek první pětky okupují Francouzi, konkrétně Clio a 208, i když oba zaznamenali mírné ztráty.

Český trh v roce 2013: Žebříček Top 10 nejprodávanějších aut

Český trh v roce 2013: Žebříček Top 10 nejprodávanějších aut

Šplhounem je Audi A3 včetně sportovních verzí S a RS, 83,7 % představuje skutečný veleskok. Kompakt se čtyřmi kruhy vystřelil z necelých 8,5 tisíce na rovných 15.600 aut a v celkovém pořadí je osmý. Vzhledem k tomu, že nejde o levní zboží, je třeba smeknout.

Ještě o dvě příčky výše najdeme Octavii, která si polepšila o výrazných 32,7 %. Na její přítomnost mezi desítkou nejlepších jsme si již zvykli, bylo by rozhodně dobré ji zde vidět i na konci roku 2014. Bronz v této statistice patří Golfu. Loserem vyhlašujeme Corsu, která spadla o 12 %. Dokazuje to tristní situaci evropské větve GM.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v lednu 2014

Pořadí Model 1/2014 [ks] 1/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VW Golf 39 305 30 601 8 704 28,4%
2. VW Polo 22 783 20 893 1 890 9,0%
3. Ford Fiesta 22 389 20 651 1 738 8,4%
4. Renault Clio 21 011 21 483 -472 -2,2%
5. Peugeot 208 18 492 19 743 -1 251 -6,3%
6. Škoda Octavia 16 967 12 787 4 180 32,7%
7. Ford Focus 16 154 17 682 -1 528 -8,6%
8. Audi A3/S3/RS3 15 600 8 490 7 110 83,7%
9. Opel/Vaux. Corsa 14 187 16 122 -1 935 -12,0%
10. BMW řady 3 13 967 14 734 -767 -5,2%
- Celkem  965 406 920 583 44 823 4,9%
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků