Evropský trh v březnu 2015: Top 10 nejprodávanějších modelů

Březnové jedenáctiprocentní navýšení evropského trhu s novými auty je markantní. Žebříček modelů vykázal razantní změny, Octavia v něm tentokrát nefiguruje.
Seznam kapitol
  1. Evropský trh v březnu 2015
  2. Evropský trh v březnu 2015: Fotogalerie

Trhům států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se podle statistik JATO ve třetím měsíci letošního roku velmi dařilo. V celkem devětadvacítce sledovaných zemí si privátní i firemní klientela koupila přes 1,64 milionu nových osobních aut. To je opravdu dost, oproti 1,48 mil. za březen 2014 to navíc znamená také navýšení o takřka 165 tisíc kusů, respektive vysokých 11,1 %.

Počty jsou takřka srovnatelné s léty 2008 a 2010, k hojnému období 2005-2007 se ovšem stále nepřiblížily. Do čísel zveřejňovaných touto organizací jsou započítávány země Unie kromě Bulharska a Malty, EFTA zastupují Norsko a Švýcarsko, taktéž zahrnované Srbsko ovšem stojí zcela mimo obě skupiny.

Nejoblíbenější modely

Žebříček nejprodávanějších nových osobních aut v Evropě dle jednotlivých typů se obešel bez překvapení, první je znovu Volkswagen Golf. 56,3 tisíce exemplářů svědčí o jeho stálé a neutuchající oblibě. Loni nejprodávanější malé auto Evropy, Ford Fiesta, je celkově druhé a po hubenějším období i první ve své kategorii (47,7 tis.).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Po několika měsících se mezi 10 nejprodávanějších aut v Evropě vrátil Opel Astra (samozřejmě po započítání sesterského Vauxhallu)

Bronz patří nové Corse s takřka 41 tisíci přírůstky. Clio se dostalo na 36,2 tis., což mu stačilo pouze na čtvrté místo. Polo bylo v lednu a únoru za Golfem, nyní je dokonce až páté (33,4 tisíce). Mezi nejlepší se naopak vrátil šestý Ford Focus (32,3 tis. jednotek).

Nissanů Qashqai se prodalo 31,5 tisíce, momentální úspěchy japonské automobilky jsou tak hlavně jeho zásluhou. Na osmičce najdeme stylově dvěstěosmičku od Peugeotu (27,4 tisíce). Tu následuje Audi A3 včetně sportovních derivátů s písmeny S a RS (24,9 tis.). Pořadí bestsellerů uzavírá Opel Astra, který se v něm také objevuje po delší době (23,5 tisíce). Jenže jako jediný má záporné znaménko u meziročního srovnání (-626 jednotek, -2,6 %).

Český trh v březnu 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Český trh v březnu 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

O největší procentní porci vylétla Corsa (+63,8 %), druhé nejmenší Audi se může těšit z posílení o 14,9 %, lehce pod třináct hlásí Qashqai a téměř dvanáct má ještě Clio. Éčková generace malého Opelu (plus sesterský Vauxhall) sice není nová úplně od základu, vede však i v kusovém žebříčku, zlepšila se oproti té minulé s písmenkem D o sedm tisíc.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Navrátilcem je také Focus, který se začal prodávat ve faceliftované verzi; Polo jsme v poslední době byli zvyklí vídat na stupních vítězů, tentokrát je až páté

Clio získalo v porovnání s březnem 2014 skoro 3,8 tisíce jednotek, přes 3,5 tis. Qashqai a 3,2 tisíce Fiesta spolu s A3, S3 a RS3. Octavia se do současné Top 10 neprobojovala.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v březnu 2015
Pořadí Model 3/2015 [ks] 3/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 56 269 56 198 71 0,1 %
2. FORD FIESTA 47 686 44 451 3 235 7,3 %
3. OPEL/VAUXHALL CORSA 40 862 33 859 7 003 20,7 %
4. RENAULT CLIO 36 217 32 439 3 778 11,6 %
5. VOLKSWAGEN POLO 33 421 30 639 2 782 9,1 %
6. FORD FOCUS 32 298 30 705 1 593 5,2 %
7. NISSAN QASHQAI 31 499 27 934 3 565 12,8 %
8. PEUGEOT 208 27 374 26 415 959 3,6 %
9. AUDI A3/S3/RS3 24 909 21 679 3 230 14,9 %
10. OPEL/VAUXHALL ASTRA 23 546 24 172 -626 -2,6 %
- Celkem  1 644 985 1 480 004 164 981 11,1 %

Nejprodávanější značky a koncerny

Všechny značky v Top 10 rostou – a některé opravdu hodně výrazně. Ztrátu nezaznamenala žádná z nich. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen s konečným účtem 182.880 nových osobních aut. Na dvojku vyšplhal Ford (137.530), bronzová je evropská větev GM reprezentovaná Opelem a britským Vauxhallem (118.105). Šestimístné číslo má ještě čtvrtý Renault (106.123).

Peugeot uzavírá nejlepší pětku (95.959), ale stotisícovou hranici nepřekonal, jak je vidět. Z německého luxusního triumvirátu bylo v březnu nejúspěšnější šesté Audi (87.688) těsně před Mercedesem (82.980) a BMW (81.857). Na devítku se vklínil Nissan coby momentálně nejúspěšnější japonská značka (80.471), v desítce je znovu i Fiat, ten se chlubí 74.082 kusy a jeho umístění fanoušky Turína určitě potěší. Citroën, občas se objevující Toyota, či naše Škoda tentokrát chybějí. Březen navíc bývá tradičně silným měsícem, proto ta oproti jiným obdobím vysoká čísla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Horní polovinu žebříčku tradičně tvoří malá auta, tedy až na nejvyšší příčku

Meziročně se nejvíce zvedl Nissan (+21,1 %), který poslední dobou na starém kontinentu boduje. Trojcípá hvězda má stále výrazných +15,6 % , třetí je v této statistice Fiat (+13 %). Peugeot s Volkswagenem vykazují přes 11% nárůst a desítku v tomto ohledu překonal i Renault. To máme šest výrobců z Top Ten... Pěkné!

Velmi zajímavá data poskytuje žebříček koncernů organizace ACEA byť se od těch z JATO ve finále liší, protože zahrnují celou třicítku zemí. Některé značky dohromady evropské sdružení automobilových výrobců navíc ani neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost zmiňme alespoň krátce aktuální pořadí: celá skupina VW prodala v březnu 2015 381 tisíc vozů a zvedla se o 10,3 %, druhý francouzský PSA 167,3 tisíce a třetí Renault 146,2 tisíce, i on si polepšil o 10,5 %.

Klepněte pro větší obrázek
Nuda, nuda… Golf v prodejích na evropském trhu stále válcuje všechna ostatní auta

Ford má 136,1 tisíce přírůstků a okupuje „bramborovou“ pozici. Pátá je skupina Opel se 119 tisíci kusy, ale naopak s minusem o procento kvůli odchodu Chevroletu. Stotisícovou metu pokořili bez problémů také u BMW včetně Mini, hlásí 104,7 tis., respektive o 10,3 % více.

Největší trhy

Lídrem mezi zeměmi překvapivě není Německo, nýbrž Británie. Za jediný měsíc se tam prodalo skoro půl milionu kusů, přesně 492.774. Naši západní sousedé se musí smířit s druhou příčkou, v březnu 2015 si koupili 323.039 nových osobních aut (lehká užitková do svých statistik JATO nezahrnuje).

Top 10 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2014

Top 10 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2014

Francouzský trh se zastavil na čísle 196.524 a patří mu tentokrát bronz. Italský pak vykazuje 162.476 vozů. Šestimístnou cifru (113.679) hlásí i Španělsko. To tzv. Velkou pětku víceméně tradičně uzavírá. Díky štědrým vládním pobídkám, tedy šrotovnému, v zemi zabírající větší část Pyrenejského poloostrova odbyt vylétl o 41 %. Také Itálie hlásí výrazných +15 % ve srovnání s loňskem.

Navýšení koneckonců zaznamenali všichni hlavní hráči, Německo s Francií devět a Británie šest procent. Výkyvy odbytu nejsou v Albionu tedy nijak neobvyklé, vždyť v únoru byly Ostrovy až páté se 77 tisíci...

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Česká republika skončila klasicky dvanáctá, JATO u nás eviduje 21.155 kusů, což značí výrazný skok o 27,6 %, z necelých 18,6 tisíc loňských.

Kondici trhu dokazuje i to, že z těch větších než náš se propadl jen nizozemský. A navíc mírně, ztratil pouze cca 800 aut, nebo 2,6 %, chcete-li. Naopak se výrazně dařilo odbytu v Polsku (+35,6 %, 33,6 tis. místo 24,7 tis. exemplářů), Švýcarsko má skoro 18% navýšení a Švédsko přes 14 %.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Evropský trh v březnu 2015
  2. Evropský trh v březnu 2015: Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků