Evropský trh v 1. pololetí 2015: Nejprodávanější značky a přehled zemí

Jak vypadá situace evropského trhu s novými auty v prvním pololetí? Polepšil si o více než osm procent. Domácí výrobce se navíc vešel v žebříčku značek do první desítky.
Evropský trh v 1. pololetí 2015: Nejprodávanější značky a přehled zemí

Trhům států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se podle statistik ACEA v první polovině letošního roku dařilo. Ve třicítce sledovaných zemí si privátní i firemní klientela koupila takřka 7,42 milionu nových osobních aut. To oproti 6,85 mil. za totožné období 2014 znamená navýšení o 561,8 tisíce kusů, respektive 8,2 %. Ano, jedná se o pozitivní výsledek. Do čísel zveřejňovaných evropským sdružením automobilových výrobců jsou započítávány státy Unie, pouze data nedůležité Malty chybějí. EFTA zastupují Island, Norsko a Švýcarsko.

Největší trhy

Lídrem mezi zeměmi je jasně Německo. U našich západních sousedů se prodalo takřka 1,62 milionu nových osobních aut (lehká užitková do těchto statistik ACEA nezahrnuje, vydává je zvlášť). Obyvatelé ostrovní monarchie se musí smířit s druhou příčkou, koupili si prozatím necelých 1.38 milionu vozů. Bronz okupuje Francie, která vykazuje 1,02 milionu kusů a jako třetí a poslední se dostala přes sedmicifernou metu. Italský trh se zastavil na 873 tisících exemplářích a patří mu tak pomyslná „bramborová“ medaile.

Tzv. Velkou pětku tradičně uzavírá Španělsko (555,2 tisíce). Právě zde odbyt vylétl ve srovnání s loňskem o 22 %. Vysoký nárůst hlásí i Itálie (+15,2 %), Británie má menších +7 %, Francie +6,1 % a Německo o 5,2 % více. Minusy za první pololetí mezi lídry nehledejme...

Český trh v prvním pololetí 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Český trh v prvním pololetí 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Česká republika skončila dvanáctá, ACEA u nás eviduje 113,3 tisíce kusů, což značí skok o 20,4 %, z 94 tisíc loňských. Z trhů větších, než je ten náš, se naopak propadl pouze ten rakouský, a to o 3 %.  Pro něj to znamená úbytek ani pěti tisícovek nových aut (ze 166,6 na 161,6 tisíce). Naopak se výrazně dařilo odbytu hlavně ve Švédsku (+10,7 %, 168 tis. místo 151,7 tis. exemplářů).

Nejprodávanější značky

V Top 10 rostou všechny značky, propadák tu není žádný. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen s poločasovým účtem 901,5 tisíce osobních aut. Na dvojku vyšplhal Ford (539,5 tisíce), bronzový je pak Renault (518,1 tis.). Půlmilion o 315 jednotek překročila ještě evropská větev General Motors reprezentovaná Opelem a čistě britským Vauxhallem. Nejlepší pětku klasicky uzavírá Peugeot (450,1 tis).

Z německého luxusního triumvirátu je prozatím nejúspěšnější šesté Audi se 400,8 tisíci před BMW (373,1 tis.), trojcípá hvězda Mercedesu nemá na modrobílé Mnichovany tak velkou ztrátu, jen něco málo přes čtyři tisícovky. Italský Fiat je devátý (356 tisíc). V desítce se udržela i mladoboleslavská Škoda, zaznamenala 320 tisíc přírůstků do statistik.

Meziročně se nejvíce zvedl Mercedes (+11 %), Renault si připsal +10,4 % a Fiat +9,6 %. Lepší výsledek než celý trh má ještě Volkswagen (+8,6 %). Největší kusový skok patří rovněž právě jemu (zlepšil se o 71 tisíc) před Renaultem (48,6 tis.) a překvapivě trojcípou hvězdou (36,6 tis.).

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek v pololetí 2015
Pořadí Model 1-6/2015 [ks] 1-6/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN   901 452 830 378 71 074 8,6 %
2. FORD 539 516 505 539 33 977 6,7 %
3. RENAULT 518 098 469 458 48 640 10,4 %
4. OPEL/VAUXHALL 500 315 473 045 27 270 5,8 %
5. PEUGEOT   450 111 422 479 27 632 6,5 %
6. AUDI   400 824 384 752 16 072 4,2 %
7. BMW 373 110 347 445 25 665 7,4 %
8. MERCEDES 369 022 332 409 36 613 11,0 %
9. FIAT 355 954 324 887 31 067 9,6 %
10. ŠKODA 320 013 303 294 16 719 5,5 %
- Celkem  7 414 958 6 853 139 561 819 8,2 %

Nejúspěšnější koncerny

Velmi zajímavá data poskytuje žebříček koncernů, i když některé značky ACEA neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost zmiňme alespoň krátce aktuální pořadí. Celá skupina VW prodala za první pololetí roku 2015 1,85 milionu vozů, druhý francouzský PSA 784,6 tisíce a třetí Renault 726,3 tisíce.

Ford okupuje „bramborovou“ pozici, jeho číslo se shoduje s tím ve značkách. Pátá je skupina Opel (502,6 tisíce), která sice porazila italsko-americký Fiat Chrysler Automobiles (472,8 tisíce) takřka rozdílem třídy, ten však vyskočil rovnou o 12 % díky výborným výsledkům mateřského Fiatu i amerického Jeepu. Lancia a Alfa Romeo jsou na tom bohužel bledě. Nemá však ani zdaleka ze všech hlavních hráčů trhu největší nárůst.

Analytici Alfě Romeo nevěří. Prý nedokáže dosáhnout svých cílů

Analytici Alfě Romeo nevěří. Prý nedokáže dosáhnout svých cílů

Sedmá BMW Group včetně Mini hlásí 467,7 tisíce, respektive o 11,9 % více, Daimler pak 419,6 tisíce (+15,3 %). Toyota i s Lexusem je devátá (313,3 tisíce). Nissan Top 10 uzavírá a pyšní se nejen 303,5 tisící novými auty, ale i megaskokem o +21 %. Samotný Hyundai jich prodal 237,2 tisíce a načíná druhou desítku, spolu s Kiou ovšem zaznamenal o dalších 200 tisíc uspokojených objednávek více, takže by se celý koncern umístil mezi Daimlerem a BMW. Ani zde nejsou mezi důležitými výrobci žádné ztráty, což je jistě pozitivní. Pohoršila si pouze Honda o zhruba 6.300 jednotek.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků