Jak vypadá situace evropského trhu s novými auty v prvním pololetí? Polepšil si o více než osm procent. Domácí výrobce se navíc vešel v žebříčku značek do první desítky.
Trhům států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se podle statistik ACEA v první polovině letošního roku dařilo. Ve třicítce sledovaných zemí si privátní i firemní klientela koupila takřka 7,42 milionu nových osobních aut. To oproti 6,85 mil. za totožné období 2014 znamená navýšení o 561,8 tisíce kusů, respektive 8,2 %. Ano, jedná se o pozitivní výsledek. Do čísel zveřejňovaných evropským sdružením automobilových výrobců jsou započítávány státy Unie, pouze data nedůležité Malty chybějí. EFTA zastupují Island, Norsko a Švýcarsko.
Největší trhy
Lídrem mezi zeměmi je jasně Německo. U našich západních sousedů se prodalo takřka 1,62 milionu nových osobních aut (lehká užitková do těchto statistik ACEA nezahrnuje, vydává je zvlášť). Obyvatelé ostrovní monarchie se musí smířit s druhou příčkou, koupili si prozatím necelých 1.38 milionu vozů. Bronz okupuje Francie, která vykazuje 1,02 milionu kusů a jako třetí a poslední se dostala přes sedmicifernou metu. Italský trh se zastavil na 873 tisících exemplářích a patří mu tak pomyslná „bramborová“ medaile.
Tzv. Velkou pětku tradičně uzavírá Španělsko (555,2 tisíce). Právě zde odbyt vylétl ve srovnání s loňskem o 22 %. Vysoký nárůst hlásí i Itálie (+15,2 %), Británie má menších +7 %, Francie +6,1 % a Německo o 5,2 % více. Minusy za první pololetí mezi lídry nehledejme...
Česká republika skončila dvanáctá, ACEA u nás eviduje 113,3 tisíce kusů, což značí skok o 20,4 %, z 94 tisíc loňských. Z trhů větších, než je ten náš, se naopak propadl pouze ten rakouský, a to o 3 %. Pro něj to znamená úbytek ani pěti tisícovek nových aut (ze 166,6 na 161,6 tisíce). Naopak se výrazně dařilo odbytu hlavně ve Švédsku (+10,7 %, 168 tis. místo 151,7 tis. exemplářů).
Nejprodávanější značky
V Top 10 rostou všechny značky, propadák tu není žádný. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen s poločasovým účtem 901,5 tisíce osobních aut. Na dvojku vyšplhal Ford (539,5 tisíce), bronzový je pak Renault (518,1 tis.). Půlmilion o 315 jednotek překročila ještě evropská větev General Motors reprezentovaná Opelem a čistě britským Vauxhallem. Nejlepší pětku klasicky uzavírá Peugeot (450,1 tis).
Z německého luxusního triumvirátu je prozatím nejúspěšnější šesté Audi se 400,8 tisíci před BMW (373,1 tis.), trojcípá hvězda Mercedesu nemá na modrobílé Mnichovany tak velkou ztrátu, jen něco málo přes čtyři tisícovky. Italský Fiat je devátý (356 tisíc). V desítce se udržela i mladoboleslavská Škoda, zaznamenala 320 tisíc přírůstků do statistik.
Meziročně se nejvíce zvedl Mercedes (+11 %), Renault si připsal +10,4 % a Fiat +9,6 %. Lepší výsledek než celý trh má ještě Volkswagen (+8,6 %). Největší kusový skok patří rovněž právě jemu (zlepšil se o 71 tisíc) před Renaultem (48,6 tis.) a překvapivě trojcípou hvězdou (36,6 tis.).
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek v pololetí 2015 |
Pořadí |
Model |
1-6/2015 [ks] |
1-6/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
VOLKSWAGEN |
901 452 |
830 378 |
71 074 |
8,6 % |
2. |
FORD |
539 516 |
505 539 |
33 977 |
6,7 % |
3. |
RENAULT |
518 098 |
469 458 |
48 640 |
10,4 % |
4. |
OPEL/VAUXHALL |
500 315 |
473 045 |
27 270 |
5,8 % |
5. |
PEUGEOT |
450 111 |
422 479 |
27 632 |
6,5 % |
6. |
AUDI |
400 824 |
384 752 |
16 072 |
4,2 % |
7. |
BMW |
373 110 |
347 445 |
25 665 |
7,4 % |
8. |
MERCEDES |
369 022 |
332 409 |
36 613 |
11,0 % |
9. |
FIAT |
355 954 |
324 887 |
31 067 |
9,6 % |
10. |
ŠKODA |
320 013 |
303 294 |
16 719 |
5,5 % |
- |
Celkem |
7 414 958 |
6 853 139 |
561 819 |
8,2 % |
Nejúspěšnější koncerny
Velmi zajímavá data poskytuje žebříček koncernů, i když některé značky ACEA neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost zmiňme alespoň krátce aktuální pořadí. Celá skupina VW prodala za první pololetí roku 2015 1,85 milionu vozů, druhý francouzský PSA 784,6 tisíce a třetí Renault 726,3 tisíce.
Ford okupuje „bramborovou“ pozici, jeho číslo se shoduje s tím ve značkách. Pátá je skupina Opel (502,6 tisíce), která sice porazila italsko-americký Fiat Chrysler Automobiles (472,8 tisíce) takřka rozdílem třídy, ten však vyskočil rovnou o 12 % díky výborným výsledkům mateřského Fiatu i amerického Jeepu. Lancia a Alfa Romeo jsou na tom bohužel bledě. Nemá však ani zdaleka ze všech hlavních hráčů trhu největší nárůst.
Sedmá BMW Group včetně Mini hlásí 467,7 tisíce, respektive o 11,9 % více, Daimler pak 419,6 tisíce (+15,3 %). Toyota i s Lexusem je devátá (313,3 tisíce). Nissan Top 10 uzavírá a pyšní se nejen 303,5 tisící novými auty, ale i megaskokem o +21 %. Samotný Hyundai jich prodal 237,2 tisíce a načíná druhou desítku, spolu s Kiou ovšem zaznamenal o dalších 200 tisíc uspokojených objednávek více, takže by se celý koncern umístil mezi Daimlerem a BMW. Ani zde nejsou mezi důležitými výrobci žádné ztráty, což je jistě pozitivní. Pohoršila si pouze Honda o zhruba 6.300 jednotek.