Evropský trh s auty: Nejmenší výkyvy má Polsko, ČR a Švýcarsko

V přehledech Evropské centrální banky, kde najdeme i podrobné statistiky o registracích aut za poslední roky (podle toho, jak jednotlivé země vstupovaly do Evropské unie), se dozvíme leccos zajímavého.
Evropský trh s auty: Nejmenší výkyvy má Polsko, ČR a Švýcarsko

Někde sahají grafy až do absolutního počátku 90. let minulého století, v případě nových členských zemí musíme vystačit s údaji za posledních pět až deset let. Například nově vstoupivší Chorvatsko je ještě mimo tento přehled, evropská banka má ale například údaje i z nečlenského Švýcarska.

Zajímavé je například srovnání, jaký rozdíl v procentech i v kusech činí údaje z roku, kdy se v dané zemi prodávalo, respektive registrovalo, největší a nejmenší množství vozů. Na nelichotivém vrcholu propadů jsou většinou ty státy, které byly v 90. letech označovány za „ekonomické tygry“ – Irsko, Maďarsko, Pobaltí, přirozeně Portugalsko, Španělsko a další. Neúprosná čísla ukazují, jak vypelichaný kožich dnes tito dravci mají.

Zajímavosti | Byznys | Mercedes-Benz

Evropské trhy: Jásot u Mercedesů i prodejců Renaultu Clio

Co z takových čísel vyplývá do budoucnosti? Můžeme si z nich například udělat obrázek, jaký může být reálná potřeba a reálný prodej nových aut v Evropě v následujících letech a co asi čeká výrobní závody na kontinentu. Každopádně lze konstatovat, že „dobře už bylo“, byť některé trhy v posledních letech i jdou přes krizi mírně nahoru (Švýcarsko, Dánsko, Švédsko aj.), byť rekordních sezón se už ani v těch nejlepších ekonomikách zřejmě (dlouho) nedočkáme.

Země s nejvyšším počtem nových aut (cca od roku 1991)

  1. Německo 4 185 935
  2. Velká Británie 2 606 127
  3. Itálie 2 489 369
  4. Francie 2 308 962
  5. Španělsko 1 650 522
  6. Nizozemsko 610 282
  7. Belgie 585 016
  8. Rakousko 357 739
  9. Švýcarsko 331 748
  10. Polsko 323036

Údaj u Německa je nutné brát s rezervou, neboť rekordních více než 4,1 milionu nových vozů jde na vrub roku 1991, roku, který následoval po sjednocení západní a východní části. Obyvatelé nových východních zemí za východní marky proměněné na západní radikálně obměňovali vozový park – trabanta, wartburgy, lady a škodovky byly vystřídány opely, mercedesy, volkswageny a dalšími značkami.

Rozdíl v absolutních číslech nejvyšší a nejnižších prodejů je právě v případě SRN téměř 1,3 milionů vozů. Ale i 2,9 milionu aut v nejhorším německém roce (rok 2010) je víc, než se realizovalo v nejlepším britském roce (2002) – 2,6 milionů nových aut.

Největší poklesy na trzích v počtech nových aut

  1. Německo 1 298 660
  2. Itálie 1 095 145
  3. Velká Británie 1 003 243
  4. Španělsko 953 709
  5. Francie 604 009
  6. Rumunsko 249 539
  7. Řecko 232 576
  8. Nizozemsko 223 231
  9. Belgie 221 855
  10. Švédsko 184 293

V tomto souhrnu je nejzajímavější pozice Rumunska, které patří k nejnovějším členům EU a současně i k chudším zemí Evropy a právě zde je propad i v absolutních počtech velmi citelný. Je podstatně vyšší i ve srovnání se zeměmi s vyspělejším automobilovým trhem a počtem obyvatel (Švédsko, Portugalsko, Rakousko, Polsko).

Celkově museli v těchto deseti státech Evropy automobilky prodejci odepsat v této srovnávací statistice 6 066 260 nových automobilů, které ve špatných letech nedostali k zákazníkům.

SUV | Byznys | Fiat | Opel | Renault | Nissan | Jeep

Horké zboží dneška? Jednoznačně malá SUV

Údaje, které nejvíce vypovídají o potížích ekonomik, je vyjádření rozdílu mezi nejlepším a nejhorším rokem v procentech. U některých zemí jde o čísla přímo děsivá!

Největší poklesy trhu v procentech

  1. Lotyšsko 86 %
  2. Řecko 80 %
  3. Maďarsko 79,5 %
  4. Rumunsko 78,5 %
  5. Litva 78 %
  6. Irsko 78 %
  7. Estonsko 71 %
  8. Portugalsko 66 %
  9. Bulharsko 63 %
  10. Finsko 61 %

Například Maďaři měli v nejlepším roce 2003 210 712 nových vozů, v roce 2010 udeřila krize nejvíc a registrace poklesly na 43 277 aut. Lotyši spadli z 32 843 kusů (2007) na 4327 (2009)! A Řekové z 290 625 (2000) na 58 049 (2012).
Zakončeme přehled optimisticky. Které země potkal pokles zájmu o nová auta nejméně. Možná budete překvapeni, ale v nejlepší trojce je Česká republika.

Nejmenší propady trhu v procentech

  1. Polsko 15 %
  2. Česká republika 17 %
  3. Švýcarsko 22 %
  4. Slovensko 22,5 %
  5. Rakousko 24,5
  6. Francie 26 %
  7. Německo 31 %
  8. Slovinsko 31,5 %
  9. Nizozemsko 36 %
  10. Velká Británie 38,5 %

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volkswagen Golf 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 51 057 km
Cena: 299 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2005
Stav: 127 019 km
Cena: 125 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2012
Stav: 123 153 km
Cena: 320 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků