Evropský parlament odsouhlasil ekologické daně na auta

Evropský parlament v úterý odsouhlasil zavedení ekologických daní na automobily. Členské státy by tak v budoucnu měly stanovit sazby daní za automobil, která by se vypočítavala od ekologičnosti vozu. Jednoduše řečeno, čím více škodlivých emisí bude automobil vypouštět, tím více bude majitel platit.

Návrh počítá s tím, že se postupně zruší tzv. daně za registraci vozidel a nahradí se touto novou daní. Dále by tato daň měla v budoucnu obsáhnout i silniční daň, kterou podnikatelé platí již dnes.

Tzv. registrační daň je speciální poplatek, který je v Evropě zcela běžný. Funkce této daně je  jednoduchá, pokud si jdete koupit vůz, musíte zaplatit speciální poplatek za uvedení vozidla do provozu. Pro české motoristy je dobrou zprávou, že nic takového u nás nemáme a ani zmíněná silniční daň se u nás u fyzických osob neplatí. Pokud by ovšem ekologická daň byla zavedena, musel by ji náš právní systém zavést a to by znamenalo, že bychom ji platit začali.

Ekologická daň by pak měla do roku 2009 nahradit až 25 procent příjmů ze současných registračních a silničních daní a 50 procent do roku 2010.

Než ovšem vstoupí v platnost tato novinka, je třeba, aby ji schválily všechny členské státy EU. To bude ovšem problém, protože Velká Británie a Dánsko již dopředu oznámili, že tuto podobu zdanění jednoznačně odmítnou. Zástupci těchto státu jsou pro to, aby si každý členský stát určil sám, jak bude automobily zdaňovat. Šlechetně znějící vyjádření zástupců některých států ale nemá takový význam, jaký byste mu mohli na první pohled přisuzovat - např. Dánsko tak jistě nechce udržet pro své občany nízké zdanění, ale naopak udržet v platnosti extrémní registrační daň, která dnes nemá jinde v Evropě obdoby a která by dle EU nemohla mít svůj ekologický ekvivalent. Dánové tak prostřednictvím svých volených zástupců dále hrdinně bojují za to, aby si mohli kupovat Škodovky za cenu BMW. Dobře jim tak, pro nás ostatně nejde o špatnou zprávu - podobné daně v ČR nemáme a jakousi ekologickou daní bychom si určitě nepolepšili...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků