Evropské prodeje aut v květnu výrazně poklesly, některým značkám se ale dařilo

Přibližně rok poté, co si mnohé evropské vlády usmyslely, že spasí upadající trh s automobily likvidací produktivního majetku, se stalo očekávané - prodeje nových aut v Evropé začaly meziročně výrazně klesat. A poklesy jsou tím významnější, čím veseleji se v té či oné zemi šrotovalo. Jako bumerang se tak začínají vracet loňské nákupy ve velkém, které z valné většiny zjevně neznamenaly nákupy navíc, ale pouze dřívější realizaci těch, které by tak jako tak přišly.

Květen 2010 tedy ve výsledku přinesl v rámci evropské sedmadvacítky prodej 1 129 508 aut, což ve srovnání s 1 245 656 kusů z loňského roku pokles o 9,3 procenta. O pokles se postaral hlavně ohromný úpadek německého trhu, kde se loni šrotovalo jako o závod. Zatímco loni v květnu si Němci dopřáli 384 578 aut, letos už to bylo jen 249 708 vozů, což znamená pokles o celých 35,1 procenta. Za poklesem celého trhu ale nestojí jen Německo, další dva velké evropské trhy, francouzský a italský, zaznamenaly rovněž pokles.

Některé trhy ale naopak rostly, ve srovnání s Německem, Francií a Itálií jsou však znatelně méně významné. Růst tak zaznamenaly např. Belgie (+25,7 %), Holandsko (+20,3 %) a především Irsko (+70,6 %). Jenže např. irský trh je menší než ten náš, což ve výsledku znamená 8 677 „májových aut” a to je v milionových prodejích kapka v moři.

Jediný nárůst velkého trhu nastal ve Španělsku (+44,6 %), kde se prodalo celkem 102 873 aut. Tápete, čím to je? Nemusíte, je to samozřejmě trvajícím šrotovným, na nějž španělská vláda v půli loňského roku vyčlenila celkem 100 milionů eur a každý zákazník z nich může čerpat po dvou tisícovkách. V tomto případě je šrotovné obzvláště „vtipné” - Španělsko nemá daleko ke státnímu bankrotu a vyhodit za takové situace v přepočtu 2,5 miliardy Kč za něco jako je šrotovné chce u kormidla hodně velkého recesistu.

Největší prodeje si v květnu připsal Volkswagen, jeho prodeje i tržní podíl ale zamířily ke dnu (130 412 aut, pokles o 12,4 procenta), druhé místo vyobchodoval Renault, který naopak výrazně rostl (95 216 aut, nárůst o 9,1 procenta i přes pětiprocentní pokles Dacie), třetí pak Ford, který byl ještě začátkem roku na špici a i meziročně hodně ztratil (89 765 aut, pokles o 17,3 procenta). Relativní úspěch zaznamenal pátý Peugeot (84 664 aut, - 6 procent), naopak na květen 2010 budou chtít rychle zapomenout u Fiatu (71 705 aut, - 22, 9 procenta) a Toyoty (42 364 aut, - 24 procent).

Uvidíme, jak se budou prodeje vývíjet dále, ale až skončí šrotovné úplně ve všech evropských státech, dají se v jednotlivých měsících očekávat trvalé dvoucifernýé meziroční poklesy.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků