Evropské dotace: Přispěli vám na auto spoluobčané?

Auta, která stojí ve vašich garážích, jste nezaplatili jen přímo ze svého bankovního konta. Přispěli jste si na ně i svými daněmi, případně vám na ně přispěli všichni spoluobčané Evropské unie. I přesto, že jste si pořídili vůz silně ziskového výrobce.
Evropské dotace: Přispěli vám na auto spoluobčané?

Volkswagen jako celek vydělal se všemi svými společnostmi včetně české Škody v roce 2012 asi 16 miliard eur (cca 400 miliard korun) čistého. Čímž svůj zisk v porovnání s rokem 2011 zdvojnásobil. Proto asi překvapí, že i tento automobilový gigant inkasoval v nejrůznějších programech miliony eur z centrální pokladny Evropské unie.

A nejen on. V roce 2012, jak uvádějí tabulky grantových programů Evropské komise, se Volkswagen účastnil nejrůznějších výzkumů a rozvojových programů, na které EK vyplatila 23 222 430 eur, což je v přepočtu asi 580,5 milionů korun. Vedle dalších automobilek, ústavů, vysokých škol a dalších subjektů zinkasoval Volkswagen doložitelně 1 641 110 eur (41 027 750 Kč), u některých projektů nejsou částky přesně specifikovány.

J.D. Power APEAL 2013: Němci dobyli Ameriku

J.D. Power APEAL 2013: Němci dobyli Ameriku

Z velké části se jednalo o vývoj moderních technologií v oblasti autobaterií a nanotechnologií pro elektromobily, o výzkum lehkých, ale pevných materiálů vhodných pro výrobu karoserií a dalších částí aut. Některé programy se týkaly i designu automobilů a dalších prací. Ale najdeme zde i dotace na optimalizaci procesů výroby.

O rok dříve (2011) to bylo o něco méně – 1 592 988 eur (39 824 700 Kč).

Mezi příjemci evropských dotací za loňský rok byla i automobilka Renault. V roce 2012 se zapojila do projektů za 17 464 156 eur, což dává přes 436,6 milionů korun. Z uvedené částky se Renault podílel ve srovnání s německým konkurentem výrazně méně – 541 914 eur (cca 13 547 850 Kč).

A „česká“ Škoda? Ta si spolu s dalšími 11 příjemci (např. Arcellor Mittal, Tata, Thyssen Krupp, či Fiat) přišla v roce 2012 při výzkumu vysoko namáhané oceli na 29 702 eur (7,42 milionu Kč).

Nejlepší český zaměstnavatel v průmyslu? Škoda Auto

Nejlepší český zaměstnavatel v průmyslu? Škoda Auto

V přehledech Evropské komise figurují u některých projektů konkrétní částky rozpočítané pro jednotlivé příjemce, jinde je částka uvedená jen pro celý projekt a obsahuje pouze seznam společností, které se na něm podílely.

Na slušné peníze si přišlo i Volvo, které se soustředilo na alternativní elektrický pohon, dobíjení elektromobilů za jízdy, a projekty v rámci snížení provozních nákladů nákladních automobilů. Volvo bylo zapojené do prací, které Evropská unie podpořila bezmála 52 miliony eur (cca 1,3 miliardy Kč).
Volvo si přilepšilo ze společné pokladny minimálně 1 981 210 eury (přes 49,5 milionu korun).

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 263 026 km
Cena: 62 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků