Evropské auto volí i Čech

Mezi pětapadesáti porotci z 21 zemí, kteří jednou ročně volí evropský vůz roku, je od roku 1990 i český (v prvních třech letech ještě československý) zástupce.
Evropské auto volí i Čech
Deset let nás v ní zastupoval ing. Milan Jozíf, šéfredaktor odborného měsíčníku Automobil revue, od loňska je to ing. Tomáš Hyan, dnes shodou okolností rovněž šéfredaktor zmíněného periodika. Pana Hyana jsme v souvislosti s nedávným zveřejněním výsledků anklety evropský vůz roku 2002 požádali o rozhovor.

Proč se právě Peugeot 307 stal vítězným autem roku 2002 a co to pro něj v praxi znamená?

O vítězství rozhodují získané body od pětapadesátičlenné mezinárodní poroty. Jak prozrazují rozdíly mezi letošními finalisty, Peugeot 307 o svých kvalitách přesvědčil valnou většinu z nich. A co to pro něj znamená? Myslím, že hodně, protože má-li nějaký model punc auta roku, může to v konečném výsledku do značné míry ovlivnit ty, kteří se rozhodují o koupi vozu. Prostě je to pro každé auto velmi dobrá reklama.

Čím vítěz zaujal přímo vás?

Popravdě řečeno, nedokážu vlastně jednoznačně říct, který vůz z finálových modelů nižší střední třídy je Klepněte pro větší obrázeklepší. Všechny tři jsou velice dobré – ať už se jedná o Fiat Stilo, Hondu Civic nebo Peugeot 307. Z hlediska běžného spotřebitele jsou mezi nimi jen minimální rozdíly. Stilo přináší asi nejvíce nových inovací, Honda pak zcela nový přístup k řešení prostornosti vozu a také v ohleduplnosti k bezpečnosti chodců. Peugeot 307 má zase asi nejlepší design, velký vnitřní prostor a především pak vynikající paletu vznětových motorů. V regulích naší soutěže ale je, že musíme určit jednoznačného favorita svého hlasování, proto jsem se nakonec rozhodl takto: Fiat Stilo (8 bodů), Honda Civic (6), Peugeot 307 (5), Renault Laguna (4) a Mini (2).

Jaká cesta vede k titulu evropského auta roku?

K nominaci do soutěže musí vůz především splňovat řadu kritérií – třeba, že se musí v daném roce prodávat nejméně na pěti trzích Evropy, že se musí vyrobit více než pět tisíc kusů ročně, že není jen karosářskou variací už vyráběného a v minulosti hodnoceného modelu apod. Se všemi nominovanými vozy se porotci seznamují na pravidelných prezentacích jednotlivých značek, detailněji pak na vlastních speciálních akcích, kde se s jednotlivými auty detailně seznámí nejen prostřednictvím klasických testů, ale například i při extrémních zkouškách stability, rychlosti či brzdění. K tomuto účelu máme v Dánsku dokonce pronajato jedno místní letiště. Další akce tohoto typu se od letoška pořádají také v Německu a Velké Británii.

Jak potom probíhá vlastní soutěž?

Anketa probíhá ve dvou kolech. V prvním si každý porotce ze seznamu nominovaných vybere svých sedm favoritů bez udání pořadí. Hlasy jednotlivých porotců se sečtou a z nich vzejde sedm finalistů. Pro určení vítěze pak mají porotci ve druhém kole k dispozici 25 bodů, které mezi finalisty rozdělí. Nemusí sice hlasovat pro všechny kandidáty, ale musí určit svého jasného vítěze a dát jednomu nejvíce deset bodů.

Do loňska se pro finále vybíralo pět automobilů, ale postupem doby to začalo být málo. Loni se experimentovalo s deseti finálovými vozy, ale zase se ukázalo, že je jich na omezený počet bodů mnoho. Dohodli jsme se proto na kompromisu sedmi finalistů, což by mělo platit nejméně následujících pět let.

Může se kupříkladu letošní vítěz Peugeot 307 pokusit o další titul například s verzí kombi, kterou uvede v jiný rok?

Podle regulí soutěže nemůže, protože je to jen karosářská varianta téhož vozidla. Nominovaný model se musí od předchozího kandidáta zásadně lišit jak designově, tak především technicky, konstrukčně a případně i motorově. Konkrétně Peugeot si bude muset na případné další vítězství počkat až do chvíle, kdy představí novou generaci Peugeotu modelové řady 400. Jen tak mimochodem, první nákresy, které jsem měl možnost vidět, jsou hodně zajímavé …

Vítězí obecně v anketě praktická a obyčejnému spotřebiteli dostupnější auta nebo spíše vozy, které znamenají sice převrat v automobilovém průmyslu, ale dovolit si je může pouze pár jedinců?

Myslím si, že ano. Jedním z nejdůležitějších kritérií v naší anketě je zohlednění poměru ceny a hodnoty vozu jako takového (value for money). Tedy co zákazník za vynaložené peníze autem získá. To většinou vede k tomu, že přestože jsou v nominacích zastoupeny i vozy jako Mercedes-Benz SL 500 nebo BMW řady 7, jež jsou bezesporu vrcholným dílem techniky a současného vývoje, do závěrečných bojů se dostanou spíše auta dostupná co nejširšímu okruhu motoristů. U nichž je předpoklad, že se budou prodávat ve velkém množství. Pro příklad nemusím jít daleko: loni byly nominovány Ford Mondeo a Volvo S60 – netroufám si říct, které z nich je lepší – nicméně více hlasů získal Ford, protože se ho vyrobí desetkrát více.

Když se mluví o Evropě, většinou se myslí země Evropské unie. Je porota auta roku opravdu evropská?

V současné době ano, všechno nabralo správný směr po roce 1990. Tehdy to bylo právě Československo, které bylo jako první země z východního bloku do poroty kooptováno prostřednictvím ing. Milana Jozífa. Poté následovaly další země – Polsko, Maďarsko, Rusko a Slovinsko. V současné době se uvažuje o rozšíření poroty o další členy – kromě druhého zástupce Polska ještě o zástupci Slovenska (vyrábí se tam 400 tisíc Volkswagenů ročně – pozn. red.), protože já už zastupuji pouze Českou republiku.

Vaše porota vyhlašuje Evropský vůz roku. Vedou se nějaké iniciativy k tomu, aby se volilo auto světa?

Ne a obávám, že je to velice těžko proveditelné. Důvod? Největší rozdíl je asi v tom, že v různých částech světa mají k vozům také různý přístup, takže bychom se asi neshodli na tom základním, a to podle jakých kritérií vozy hodnotit. Když se jen letmo podíváte na americký nebo japonský trh, zjistíte, že pro jejich region jsou nejvhodnější úplně jiné typy vozů než pro Evropu.

Děkuji za rozhovor.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků