Evropské auto roku: vítězí Ford, Škoda čtvrtá

Letošní ročník ankety o Evropské auto roku zná vítěze. Výsledky skrývají několik zajímavostí, kdo uspěl a kdo propadl?

Pokud se podíváme na předchozí ročníky této ankety, téměř pravidelně vyhrávaly malé kompakty. I letos to vypadlo, že tomu nebude jinak. Listina kandidátů byla totiž plná nových generací nejprodávanějších evropských mini jako je Fiat Grand Punto, Opel Corsa a Peugeot 207.

Finálová skupina naštěstí nebyla jen o nich a daly se v ní najít i kontroverzní vozy. Se zcela nezvyklým designem přišla hned dvě finálová auta - futuristicky ztvárněná Honda Civic a netradičně pojatá Škoda Roomster.

Výše zmíněnou pětici vozů doplnily zcela nové modely. Sportovně laděné MPV Ford S-Max, komfortněji laděné MPV Citroen C4 Picasso a také nový hatchback nižší střední třídy, který míří k movitějším zákazníkům, Volvo C30.

Jak již bylo řečeno, všeobecně se očekávalo, že vyhraje některý z malých kompaktů. Nejvíce bodů ale nakonec od porotců získal Ford S-Max a stal se tak vítězem. Až druhý se se ztrátou dvou bodů umístil Opel Corsa.

MPV na první místě je při zastoupení nových generací kompaktů výsledek opravdu nečekaný, ovšem určitě zasloužený. S-Max nabízí velký vnitřní prostor, výkonné motory a také bohatou výbavu. Zřejmě tyto vlastnosti a také fakt, že je to asi jediné MPV s ambicemi hot hatche, zvítězily u poroty.

Dalším překvapením je třetí místo Citroenu C4 Picasso. Tedy další MPV na stupních vítězů. Dle našeho názoru je právě tento vůz tím, který z finálové osmičky přinesl nejvíce nových funkcí, vlastností a technologií do svého segmentu. Bohužel skončil až třetí, i to ale znamená pro Citroen úspěch.

Ostatní účastnící, vyjma Volva C30, jsou spíše jen evolucí starších modelů, které jsou převlečeny do nového kabátu, mírně upraveny po technické stránce, ale fakticky nic zásadního nepřinášejí.

Právě Volvo bylo před hlasováním považováno za jednoho z favoritů. Porotci byli ale jiného názoru a z finálové osmičky mu přisoudili až sedmé místo. Ještě hůře dopadl Fiat Punto, který byl, vzhledem ke svým enormním prodejním úspěchům, považován za favorita úplně největšího. Až osmé místo ve finále musí být pro Fiat velkým zklamáním.

Nás naopak může těšit výborný výsledek Škody Roomster. Její tvůrci nyní musejí prožívat fantastické období, po výborných výsledcích v anketách o nejkrásnější auto roku a zlatý volant neměckého Bild am Sonntag, o kterých jsme vás informovali minulý týden, tak přichází další vynikající umístění v té nejprestižnější anketě. Čtvrté místo v Autu roku 2007 čekal asi málokdo.

Letošní ročník ankety tak přinesl řadu zajímavostí. Druhého v pořadí dělilo od vítězství opravdu málo a jedná se tak o jedno z nejtěsnějších ročníků v historii. První příčky obsadily hlavně zcela nové modely a to ty, které jsou namířeny pro velkou rodinu. Letošní rok je tak v duchu MPV.

Celkové pořadí

1. místo Ford S-Max (235 bodů)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: test Fordu S-Max naleznete zde

2. místo Opel Corsa (233 bodů)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: přestavení Opelu Corsa naleznete zde

3. místo Citroen C4 Picasso (222 bodů)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: představení Citroenu C4 Picasso naleznete zde

4. místo Škoda Roomster (189 bodů)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: test Škody Roomster 1,4 TDI naleznete zde

5. místo Honda Civic (148 bodů)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: test Hondy Civic s motorem 1,8 i-VTEC naleznete zde, s motorem 2,2 i-CTDI zde

6. místo Peugeot 207 (144 bodů)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: test Peugeotu 207 1,6 HDI naleznete zde

7. místo Volvo C30 (141 bodů)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: představení Volva C30 naleznete zde

8. místo Fiat Grande Punto (138 bodů)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: test Fiatu Grande Punto s motorem 1,2 naleznete zde, s motorem 1,9 JTD ve verzi Sport zde

Z historie anktety Car of The Year

Nejvíce vozů v trojici nejlepších

1. Fiat - 14 vozů
2. Renault - 13 vozů
3. Ford - 12 vozů
4. Opel a Volkswagen - 10 vozů
5. Citroen - 9 vozů

Nejvíce vítězství

1. Fiat - 8 vítězství
2. Renault - 6 vítězství
3. Ford - 4 vítězství
4. Citroen, Peugeot, Audi - 3 vítězství

Nejlepší poměr účast/vítězství

1. Rover - dvakrát ve finálové trojce a dvě vítězství
2. Porsche, NSU - jednou mezi třemi nejlepšími, jedno vítězství

Od roku 1964, kdy se začala anketa Car of The Year vyhlašovat, se mezi třemi nejlepšími objevilo celkem 26 automobilek. Vítězství si odneslo 18 automobilek.

Některé z trojice nejlepších jsou pro mnohé neznámým jménem, jako např. Autobianchi, Hillman, Jensen a NSU.

Autem roku se nikdy nestal vůz bavorské automobilky BMW, která se může pyšnit čtyřmi druhými a jedním třetím místem. Také automobilka Volvo nebo Honda se nikdy vítězství nedočkaly.

Vůbec nejlepším výsledkem jakékoli české automobilky je letošní čtvrté místo Škody Roomster. Do té doby žádný model nebodoval.

Ve většině případů se na prvních místech umístily kompaktní vozy a vozy nižší střední třídy a menší. Většina nejúspěšnějších automobilek získala své tituly a stupně vítězů až v posledních desetiletích. V počátcích soutěže automobilky Fiat, Renault, Ford nebo Opel se vůbec neprosazovaly.

Tip: kompletní přehled všech vítězů naleznete na oficiálních stránkách

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků