Evropská unie vnutila řidičům dalšího „pomocníka". Automaticky omezí rychlost a zdraží nová auta

Evropská unie se rozhodla bojovat s nedodržováním předpisů zavedením inteligentní regulace rychlosti jako povinné součásti výbavy nových vozidel. Nařízení platí pro všechny automobily dodávané na evropský trh.

Podle statistik má nepřiměřená rychlost 30% podíl na smrtelných nehodách. Evropská unie se s tímto nešvarem řidičů rozhodla bojovat zařazením inteligentního omezovače rychlosti (ISA) do sériové výbavy motorových vozidel prodávaných na evropském trhu. Iniciativa vyplývá z nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 z listopadu 2019 s platností od 6. července letošního roku. Novela se vztahuje na nově vyrobené osobní, užitkové a nákladní automobily včetně autobusů.

Podobě jako stop/start systém se také regulace rychlosti aktivuje automaticky při každém nastartování, ale řidič ji bude moci manuálně vypnout. Pro kontrolu dodržování rychlosti využívá ISA kamery schopné číst dopravní značky, mapové podklady zahrnující úseky s omezenou rychlostní a informace o poloze vozidla.

V případě překročení limitu je řidič nejprve varován v podobě akustického signálu, zpětné vazby pedálu, nebo haptické odezvy volantu. V případě ignorace varování může systém automaticky zasáhnou do řízení a vůz zpomalit. Řidiči ale musí být ponechána možnost omezovač překonat a vědomě rychlost nadále překračovat.

Ano, podle projektu PROSPER by mělo zavedení povinné regulace rychlosti pomoci snížit počet smrtelných nehod o 19 až 28 % v případě, že zavedení zůstalo v rukou automobilek. V této variantě, tedy plošným nařízením „vyšší mocí“ se očekává v závislosti na zemi pokles o 26 až 50 %. Nelze se ale ubránit dojmu, že řidiči, kteří si rychlost nad legálním limitem oblíbili, budou asistenta automaticky vypínat a pokračovat ve svém konání. Případně bude trvat docela dlouho než si alespoň většina koupí moderní automobil vybavený tímto pomocníkem.

Nutno podoktnou, že základní tempomat s omezovačem rychlosti je součástí výbavy už malých vozů jako Kia Rio nebo Hyundai i10. Naopak u Škody Fabia ho nejdeme až od druhé linie Style, nebo si musíme připlatit za Scalu. Za adaptivní verzi si u Fabie připlatíme 8000 Kč, v případě Scaly 12.000 Kč. Toyota Aygo X má ACC v základu, je ale pravda, že za ni zaplatíte minimálně 327.000 Kč. Je tedy otázkou, jak moc se promítne přidání inteligentní regulace rychlosti do cen nových vozů. Zdražení se bude pravděpodobně odvíjet od značky i daného modelu.

Diskuze (102) Další článek: Toyota Highlander má po modernizaci. 3,5litrový šestiválec mění za čtyřválcové turbo, přidává i nový infotainment

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,