Přátelé, nějaký ten pátek se pohybuji ve světě elektřiny. Jestliže součet příkonů všech žárovek včetně osvětlení palubní desky, tlačítek a rádia atd. činí v tom nejprosvětlenějším případě cca. 200 W, tak pokud tuto jednotku převedu na kilowatty, pak je to 0,2 kW. Průměrné vozidlo uhánějící po rovné silnici rychlostí 90 km/h potřebuje k překonání odporu vzduchu, pneumatik a převodů trvalý výkon motoru přibližně 20 kW. To jsou čísla, která asi těžko někdo zpochybní. Z uvedeného vyplývá, že potřebný součtový výkon se na přímé vodorovné silnici při rozsvícení potkávacích světel zvedne přibližně o 1%. Pokud tedy vezmu případ řekněme benzinového dvouapůllitru, který v těchto ideálních podmínkách spotřebuje takových 8l/100km, pak se nám každých 100 km jízdy prodraží asi od 2,50 Kč. Pokud tedy najedeme ročně 50 tisíc km, pak za benzín vydáme navíc asi 1200,- Kč z celkových 120 000 Kč (tedy za předpokladu, že pojedeme stále po té rovné silnici bez brzdění a akcelerace). Pokud je tato rozdílová částka za takových podmínek pro někoho nepřijatelná, pak bude lepší, aby jezdil na šlapací tříkolce a jako zdroj energie používal knedlo-vepřo-zelo. Anebo si za těch dvanáct stovek koupil levná polská denní světla se součtovým příkonem 12W, další rok budou jeho výdaje na svícení srovnatelné s cenou několika piv.Ještě bych se rád zeptal, jaké pocity míváte v okamžiku, kdy za prosluněného letního dne náhle vjedete do tmavého lesa a proti vám se v tom okamžiku "vylíhne" neosvětlený tmavozelený nebo tmavomodrý auťák. Abych se přiznal, mně vystřelí oči nahoru jako šnekovi překvapením, kde se to tam na poslední chvíli vzalo. A o tom asi bude to svícení po celý den i v létě.
V době, kdy jsem dělal autoškolu bylo svícení ve dne znamením, že se jedná o vozidlo vyžadující víc pozornosti. Konkrétně to byly motorky (malý a rychlý), sanitky (rychlý) a auta, která někoho táhla ( pomalý, dlouhý). Celoroční svícení považuju za kravinu. Anglie nesvítí, Německo nesvítí, Rakušáci právě zhasínají, jen my jsme zase nejchytřejší na světe a budem svítit.
Celoroční svícení je logické a má jasný přínos pro bezpečnost. A spotřeba ??? Nenechte se vysmát.
vidím že se najdou i tací co jim na spotřebě nezáleží, že? Podporující ropné společnosti...Já si zase na spotřebu potrpím, a při povinosti svítit celoročně se mi vyšplhala ve městě nahoru. Z vlastní zkušenosti - dalo se jezdit i na 5L ve městě, teď to nejde, ale to nezajímá toho kdo nehledí na peníze, je mu jedno co stojí litr a jako znalec jezdí k benzinkam zn. TESCO... tam bych si nevzal benzin ani jako podpalovač.Pokud někdo neví že s větším vytížením el. soustavy v autě roste spotřeba benzínu, tak ať se vrátí do školy. (ikdyž záleží možná taky na ročníku v kterém ukončil školní docházku)
vidím že se najdou i tací co jim na bezpečnosti nezáleží, že? Argumentovat tím, že celoroční spícení zvýší spotřebu benzínu na v podstatě neúnosnou míru, je dost krátkozraké. Předpokládám, že se snažíš omezovat noční jízdy a jízdy za snížené viditelnosti, abys při nutném svícení nespotřeboval tolik benzínu. Myslím si, že při dešti taky nevyjíždíš, neboť motorek stěračů bere víc než žárovky na svícení, tedy aspoň ty úsporné. A jsem na 100% přesvědčen že nejezdíš v zimě a v létě, neboť topení a klimatizace se se žárovkama nedají vůbec srovnat. Takže pokud jsi tak "uvědomělý" jak se z tvého článku jeví, tak nejspíš chodíš pěšky. A co se týká té tvé poslední věty .... když už jsi takový elektroznalec, zkus si to dát na papír a v číslech. Možná budeš překvapen. V tvém případě myslím ovšem nepříjemně.
Totálně nesdílím tyto extremistické názory, a přestávám se k názorům takových lidí vyjadřovat. v mém příspěvku nestálo nic o tom že mi nezáleží na bezpečnosti aže jsem proti svícení, ale byl o tom že souvisí svícení a spotřeba.Bezpečnost není jen o svícení. PS- v autě nemám jedinou žárovku, mimo dvou vepředu... ti co jsou normální to chápou.Příjemný den:-))
Na mém názoru není nic extremistického. Tedy pokud nemá čtenář extremistické sklony a extremismus vidí všude kolem. Jen jsem požil tvou první větu a obměnil jedno slovo. A ty se hned čertíš. Co se týká svícení a spotřeby - pokud umíš počítat, a já věřím, že umíš, pak ti vyjde zcela logický výsledek, že svícení je co do zvýšení spotřeby zcela nepodstatné. Naopak klimačka či topení v zimě .......... už jsem to psal. :-Pbtw. pokud nemáš v autě jedinou žárovku kromě dvou vepředu, možná by tě měla zastavit důsledná policejní hlídka a trošku ti objasnit vyhlášku B-]
Zavedeni denniho svetla je zadane, ale ukazalo problematicke kvuli spotrebe a zaroven mensi bezpecnosti kvuli viditelnosti chodcu a cyklistu. Oboji resi denni svetla - s malym vykonem, neoslnujici, nezhorsujici viditelnost neosvetlenych... tak o co jde?
:) Hmm, jsem majitel svetel pro denni sviceni. Jsou to original Hella pro Golfa 4. Vcetne orig.montaznich mrizek. Ale pouzivam je jen kdyz sviti slunce za uplne jasne oblohy. Protoze kolik lidi na me blika a ukazuje si na celo, to si neumite predstavit. Samo, ze sem je pouzival jen ve dne za nesnizene viditelnosti. Jeden manik v ochcavce me dokonce ve meste zacal predjizdet a pri divoke gestigulaci smerem ke me, se malem srazil s v protismeru jedoucim autem:( Naopak me prekvapili policajti, kterym sem ukazal brozuru od svetel na ktere je napsano "TagFahrLigh" a pochopili. Napred si pry mysleli, ze pouzivam mlhovky. Tak sem jeste dodal: GolfIV ma mlhovky v hlavnich lampach a samostatne zapnout nejdou...Nekdo rikal, za blbcu je u nas 90%, neco na tom bude...
podla mna by sa nemalo svietit ani v noci.....aby sa nahodou nestalo ze ma viac uputa auto 300m predomnou ako chodec na prechode B-]
Svícení za slunečného dne má výrazný vliv na bezpečnost provozu na silnicích. Taktéž bylo odborně prokázáno, že použije-li řidič gumové boty k řízení, zvyšuje se odolnost vozidla vůči korozi. Nezapomeňme na fakt, že zapnuté stěrače zlepšují přilnavost pneumatik k vozovce. A v neposlední řadě je třeba mít puštěný větrák - nutné pro řazení zpátečky.
tak, tak. Lidem stačí, když něco napíše Blesk nebo řekne NOVA, a jsou úplně hotoví. Není to tím, že vlastně jsou úplně blbí ? Jednou zůstane na světe pár Vyvolených ( nebo Vyhulených ) a ti budou říkat ovcím, kdy se mají jít napást a co mají dělat... a sledovat je budou Galileem:-/
Na denní svícení zřejmě stačí jen 2 LEDky v každém reflektoru. Jaká je cena 4 ledek montovaných seriově v porovnání se zvýšenou spotřebou žárovek, a cenou energií na svícení vynaloženou? Podle mne rozhodně platí jednou 0,00něco je nic, hodněkrát 0,00něco je strašně moc.
A jé další "statistický" demagog. Jen proto, že bylo víc nehod přece nemusím tvrdit že za to může svícení! :-O 3-[Víc nehod je protože lidi jezdí jak prasata a to čím dál tím víc. Opravdu bych chtěl vidět jen trošku rozvedený argument proč by mělo přes den rozsvícené auto způsobit nehodu! Naopak důvodů proč nerozsvícené auto způsobí nehodu lze nalézt samozřejmě dost.
Někdo se tu zbláznil ale já to nejsem.Kromě toho, že 2x ročně do UK jezdím svým vozem, tentokrát jsem letěl a na místě jsem si vůz zapůjčil.Ujišťuji Vás že se v UK povinně nesvítí!!!!!1/3 aut ovšem svítí protože to považuje za užitečné.Mimochodem - ohrazuji se proti tvrzením, že se v Anglii vymýšlí jen samé nesmysly.Radary tam jsou na každém kroku ale jezdí se rychle, na limitu, nikdo nikoho nebrzdí, na dálnicích se jezdí 120-150 (limit je asi 115), nikdo nikoho neperzekuuje, ale nikdo taky nejede rychleji než těch 150.Jezdí se rychle a plynule.Vím to, protože jem se svým vozem projel v UK víc než 10000 km a byl jsem až ve Skotsku (podívat se na Lochnesku - a byla tam !!! (-:Tak velmi opatrně pánové, hlavně pane Ondrášíku, nikde jsem se na silnici necítil bezpečněji než v UK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Naprosto souhlasím. V Anglii se jezdí opravdu hezky svižně. Nějakého mírného překročení povolených limitů se nikdo nebojí. A to je tam doprava ještě hustší než u nás.
Ano, vliv na bezpečnost se opravdu prokazuje/vylučuje těžko. Ale musel jsem se ohradit proti demagogickým a rádoby odborným argumentům jako je větší spotřeba apod. Jsou to holé nesmysly a každý kdo chodil alespoň na fyziku na ZŠ si to spočte. 3-[
milý Petře,prosím Tě o zopakování základní školy. Kde se podle tebe ta elektřina, kterou spotřebují žárovky vezme? Prostě se v autě vyskytne?Uvažuješ podobně jako cikáni, kteří chtějí vyšší dávky a neuvědomují si, že ty peníze musí někdo vydělat a hodnoty na ně vytvořit...NETa se musí vytvořit v alternátoru, který při výrobě (poměrně neefektivní) vytváří odpor proti chodu motoru, tedy ZVYŠUJE SPOTŘEBU. Na webu jsou desítky přesnějších nebo méně přesných výpočtů dopadu na spotřebu a žádný nevyšel jako 0,1%.Jste dle mého názoru nedouk a alibistický ignorant. Pardon - cizí slova, tak prostě VŮL. ;O)
Pane autore, zdržte se laskavě svých "názorů" pokud plodíte takové nesmysly. Stále opakovaný naprostý nesmysl s větší spotřebou paliva naprosto nepatří na rádoby "odborný" server! 3-[Mě např. teď vyšlo, že kdybych už chtěl uvažovat nějakou větší spotřebu tak mi vychází zvýšení o 0,1%!! To snad nikdo rozumný ani nemůže brát vážně!Svícení ve dne podle mě jednoznačně zvyšuje bezpečnost a i kdyby to nebylo přímo prokazatelné tak rozhodně nenajdete argument proti. A jestli máte jako protiargument jen větší spotřebu paliva a žárovek tak se jděte zahrabat. :-D
Dobry den zelam, rozhodne to nemalo byt ziadne presadzovanie subjektivnych nazorov, napisal som predsa nazory obidvoch stran... Ja nikomu svoj nazor nevnucujem, okrem toho sam som ZA povinne denne svietenie a pocas jazdy svietim aj cez den (je to uz u mna akysi zvyk po nastartovani tuknut do packy co zapina svetla)... Takze v clanku su proti sebe postavene dva nazory- nazor EU a nazor ekologov- je na kazdom, ku ktoremu nazoru sa prikloni.
Vazeny pane, autor sice nie som, ale rovnako vam mozem odporucit: zdrzte sa svojich "nazorov" ked plodite taketo nezmysly! Neviem ako ste prisli k tym 0.1%, vypocet to ale nebol, a ak len odhad, tak velmi zly...Priemerne auto nizsej strednej triedy (~60kW/80ps) ide pri ustalenej rychlosti 90km/h asi tak na 30-40% svojho maximalneho vykonu, zaokruhlim to na 20kW. Ziarovky spolu, t.j. 2x predne stretavacie (len jedna H4=55/60W), 2x zadne, 2x osvetlenie spz-tky, osvetlenie pristrojovej dosky) si spolu vezmu ~150W. Tento prikon ale nepride z neba, treba ho niekde vziat! A trvalo to z baterie nejde. Lahkym vypoctom zistite, ze 0.15kW/20kW=0.0075, t.j. +0.75% na vykone ktory potrebujeme od motora (presnejsie povedane, o nieco viac, tolkoto potrebujeme el.energie z alternatora a system motor-alternator nepracuje s ucinnostou 100%). Takze je to "len" 7.5x viac, ako to "vyslo" vam! Takze to vase "me ted vyslo..." nikto rozumny nemoze brat vazne, lebo ste strelili poriadne vedla...Vasa argumentacia je na urovni decka ("...jednoznacne zvysuje beznecnost, a i kdyby to nebylo..."). Co sa tyka argumentu proti, najdete ho v studii ktoru robil myslim rakusky dopravny institut: ano, vodici aut su lahsie viditelni ked maju zapnute svetla, ale cyklisti a chodci (ako najviac ohrozena skupina) naopak. Preto oko vodica skor uputa 300m vzdialene osvetlene auto, ako 50m vzdialeny neosvetelny cyklista/chodec. A toto su fakty (vysledky dost podrobnej studie, podoprete statistikami nehod, zraneni a umrti), takze zahrabat sa mozete ist vy...Aby bolo jasno: nie som proti celodennemu svieteniu, vacsinou aj ja svietim (vlastne vzdy lebo na mojom aute sa svetla ani nedaju vypnut), a osobne si myslim ze pozitiva napriek tomu prevazuju. Ako technik vsak nemam rad "radoby-odbornu" argumentaciu zalozenu na emociach...
ale cyklisti a chodci A on těm cyklistům nebo chodcům někdo zakazuje nosit reflexní oblečení a/nebo svítit? Nebo jde o akci "nejsme pořádně vidět my, ať nejsou ani ostatní"? Když potkávám IDIOTY (a to poměrně často), kteří jedou NA KOLE za běžného provozu večer, kdy je tma nebo chodce, kteří nemají stovku navíc na reflexní značení na bundě, říkám si - o čí zdraví tady jde? Když ve své dvoutunové popelnici neosvětleného cyklistu sejmu, kdo bude na kaši? Je to přece hlavně v jejich zájmu, aby byli vidět.
Na kaši budete oba. On fyzicky, ty psychicky.Ona stačí i blikačka za dvě stovky, ale i to je pro někoho asi moc peněz. Taky jsem viděl originální řešení - 2 CD umístěná na zadním nosiči, opravdu se to nedalo přehlédnout a to ani ve dne. :-D
Já vím, známému se něco podobného před lety stalo a depka ho chytá jednou za čas pořád. I když za to absolutně nemohl. Takové to "kdybych byl býval jel jinudy" apod. ho ale napadá. Ale pořád lepší tak než bejt mrtvej. Nicméně jsem rád, že pointa mého příspěvku zůstala. Také mám občas pokušení u nesvítícího debila zastavit a zeptat se ho, zda je taková socka, že nemá dvě stovky na blikač.
Seriozna otazka, ake mas auto, kt. musi stale svietit? Teda aky vyrobca montuje taky system?diky
Mazda6, kupena koncom r2007 v Rakusku. Je to na slaktrafenie, svieti este skor ako sa nastartuje motor (hned po zasunuti kluca) a so svetlami aj startuje. Teraz tu povinnost (denne svietenie) rakusaci zrusili, ale v mazda-servise mi to na aute nevedia vypnut. Vraj treba daky modul za 400E vymenit, inak to nejde. Auta sa tak uz dovazali, vyrobca ich takto upravil. Napada ma prislovie: "iniciativny blbec, to je horsie ako triedny nepriatel..."
Jo este doplnim: podla informacie OAMTC, napriklad v Grecku je svietenie cez den doslova *zakazane*, a su za to pokuty. To je potom fakt radost ist tam na dovolenku s autom, na ktorom sa svetla nedaju vypnut...
např. octavia II
mají to ale jen novší modely
Ale no tak. V Rakousku svícení ruší a to hlavně proto, že se ukázalo, že výsledný efekt je nulový až negativní a to z pohledu bezpečnosti. Takže ano, mějme na to různé názory, ale jak je vidět, různé názory nemají jen prostí řidiči, ale také odborníci.Nikde ve světě se totiž neprokázal přímý pozitivní efekt mezi celodenním svícením a zvýšením bezpečnosti. Je sice fakt, že celodenní svícení ma řadu pozitiv, která zvyšují bezpečnost, ale zároveň řadu negativ, která snižují bezpečnost. Jde o to, zda pozitiva reálně převyšují negativa.
je zaújmavé že v tom úžasnom Rakúsku nezakázali široké pneumatiky, ktoré zvyšujú spotrebi o 0,5 až 1 liter na 100 km či tuning, ale zamerali na na svetlá zvyšujúce spotrebu o desatinu litra. Okrem toho pán "redaktor", ktorý tak úžasne podsúva svoje názory ako všeobecne platné ani nečíta čo píše, pretože denné svetlá na nové autá od roku 2011 budú podľa súčaných trendov LED, ktoré majú zanedbateľnú spotrebu oproti žiarovkám a mnohonásobne dlhšiu spotrebu. Týmto ovšem netvrdím, že súhlasím s legislativnou iniciatívou Bruselských byrokratov, iba pán "redaktor" ma tak rozčúlil.
Neztrapnuj se, copak sviceni nekdo v Rakousku zakazal? Zrejme medialni masaz Tveho mozku zpusobila, ze nevidis rozdily mezi slovy "muzes" a "musis".Jinak s trapackym svicenim za jasneho slunecneho dne samozrejme nesouhlasim, mam hold sve auto rad a navic rozum jsem jeste zcela nepozbyl. Pseudoargumentum ubozaku, kteri si mysli, ze muzou dal jezdit jako pra*ata, kdyz si na to budou muset svitit (a pozdeji treba jeste navic houkat - se divim, ze to ze stejnych nizkych pohnutek jako to sviceni nejakeho eurovola jeste nenapadlo), se jen utrpne smeju...
Soukromá otázka - ty svítíš nebo ne?Já ano, jsem lépe vidět a na dálnici mi rychleji uhýbají.Jinak nařízení samo o sobě by mi nevadilo. Vadí mi ta celoevropskost - dnes nařídí celoevropsky něco normálního, zítra něco nenormálního - k tomu něco přidají naši pos(r)anci a ze všech nařízení nevyjdeme
on se ten vysledny efekt i u nas ukazal jako negativni ... vysledkem je zvysena nehodovost ...
pro kazdeho jednotlivce je zvyseni spotreby zanedbatelne... pro ropneho magnata uz ne :-))tim ze zvyraznime vsechna mot. vozidla, tak v se v provozu spise ztrati cykliste, chodci... osobne jsem svitil prez den i pred novym zakonem, ale chapu argumenty, ktere prinos tak trochu zpochybnuji...
Tak to budou mít lidi v Rakousku opravdu radost :-)
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.